Op fietspaden moet een maximumsnelheid worden ingesteld van hooguit 25 kilometer per uur. Dat adviseert het kenniscentrum op fietsgebied het Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Maar wat betekent dit voor wielrenners, die deze snelheid met gemak behalen? 

”De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook racefietsers en ligfietsers”, aldus het Fietsberaad.

Aanleiding voor dit advies is de opkomst van de speed pedelec, een elektrische fiets die een snelheid van ruim 40 kilometer per uur kan bereiken. De snelle tweewieler is voor het Fietsberaad aanleiding om een maximumsnelheid in te voeren op brom- en fietspaden, dit bestaat momenteel namelijk nog niet.

Het kenniscentrum geeft toe dat handhaving van het maximum een ”zwak punt” is. Het voordeel is echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt, vindt de organisatie.

Twijfel

De Fietsersbond twijfelt over het voorstel van het Fietsberaad. ”Het is moeilijk te handhaven”, aldus een woordvoerster. ”En als er al een maximumsnelheid zou komen, is 30 kilometer per uur volgens ons beter.”

De bond vindt verder ook dat een speed pedelec binnen de bebouwde kom niet thuishoort op een fietspad, maar op de weg. Ook zouden fietsers die sneller willen dan 30 kilometer per uur, de keuze moeten krijgen om op de weg te mogen fietsen.

Bron