Niemand houdt van zadelpijn. Of de weg je over klinkers, kasseien, asfalt, gravelwegen of de Nederlandse variant van de Strade Bianche voert moet niet uitmaken. Een zadel moet comfortabel zijn en ondersteuning bieden, zodat je met plezier op de fiets zit. Waar Keith Bontrager in 1980 nog een van de eerste mountainbikes op de markt bracht, is het merk Bontrager sinds 1995 uitgegroeid tot een leverancier van fietsonderdelen. De Serano is het nieuwste model zadel, ontwikkeld met moderne technieken maar met een klassieke vormgeving. 

De Serano RL biedt verrassend veel voor zijn prijs. Onder het zadeldek zit een holle titanium zadelbrug, wat net dat beetje extra comfort geeft en het zadel lichter maakt. Op het zadeldek is gebruik gemaakt van een Density Padding, welke strategisch is geplaatst om het zitcomfort te verhogen. De met carbon verstevigde schaal maakt het zadel comfortabeler en zorgt ervoor dat het zadel niet door zal zakken. De welving aan de achterzijde zorgt ervoor dat je eenvoudig je bekken voorover kan kantelen om een maximale kracht inspanning te leveren.

Wielrenblad_Buit_van_de_week_Bontrager_Serano_RL_zone_density

Aan de hand van vier design tools hebben de biomechanische en mechanische ingenieurs de inForm BioDynamic technologie ontwikkeld en toegepast op de Serano RL. De filosofie achter inForm BioDynamic zadels is het resultaat van ontelbare praktijk testen, testen met druksensoren, menselijke modelstudies en high-speed video-analyses, welke analyseren of het zadel ook in de praktijk genoeg steun biedt. Een van de toepassingen van deze techniek is dat er voor elke van de drie zadelbreedtes een eigen zadelkromming is ontworpen.

De Serano heb ik flink kunnen testen. Niet alleen op vlakke asfalt wegen, maar ook op de Vlaamse kasseien stroken en bergop. Wat mij direct opviel was dat het zadel heerlijk zit. Het is niet te hard, niet te zacht en de vorm van het zadel is comfortabel. Het is vaak even zoeken hoe je lekker op een zadel zit, maar daar had ik bij de Serano geen last van. Niet alleen op het vlakke, maar ook op klimmetjes en kasseien biedt het zadel een aangename steun. Wanneer je op de neus van het zadel zit, bijvoorbeeld bergop, heb je niet het gevoel alsof je achterwerk wordt geperforeerd en dat is wel zo fijn.

Wielrenblad_Buit_van_de_week_Bontrager_Serano_RL_vorm

Een feit blijft dat de een zadel keuze erg persoonlijk is. Het is daarom lastig te bepalen of dit zadel ook voor jou geschikt zal zijn. Maar als je fan bent van klassieke zadels dan is de Serano zeker een aanrader. Bij Bontrager begrijpen ze dat het juiste zadel kiezen niet zo eenvoudig is. Daarom bieden ze 30 dagen “unconditional comfort guarantee” aan, wat simpelweg inhoud dat je na de aankoop van een zadel maar liefst 30 dagen omruil garantie hebt.

De Bontrager Serano RL is in het zwart en het wit leverbaar en weegt 220 gram (138 milimeter). Daarnaast zijn er drie verschillende breedtematen beschikbaar, 128, 138 en 148 millimeter. Zodat je de zadel breedte kan kiezen die het beste aansluit op de afstand tussen jouw zitbotten. Voor wie een nog lichter zadel wilt is er de Serano RXL van 185 gram. De RXL is onder andere te vinden op de fietsen van Sven Nys en Andy Schleck en heeft in plaats van een titanium zadelbrug een carbon exemplaar.

Wielrenblad_Buit_van_de_week_Bontrager_Serano_RL_titanium_rail

Prijzen:
Serano RXL met carbon brug: € 179,99
Serano RL met titanium brug (gebruikt voor deze review): € 99,99

Meer informatie: www.bontrager.com

Winactie:
Vertel bij de Facebook comments onderaan deze pagina wat jouw leukste of grappigste ervaring op de fiets is en wie weet win jij één van de twee beschikbare Serano RL zadels!

Wielrenblad_Buit_van_de_week_Bontrager_Serano_RL_kasseien