M’n fietsmaten keken raar op toen ik voor het eerste ritje van onze jaarlijkse Vogezentrip met een fluor groen-gele helm klaar stond. Ik draag de nieuwe ‘top-of-the-range’ helm van Bontrager, de Velocis. Ons vriendenclubje pleegt zich te kleden in een bij de fiets passende outfit: stemmig rood-wit-zwart of blauw-zwart-wit. Met als afronding van de outfit een keurig bijpassende helm, liefst van Italiaanse makelij.

De verwondering sloeg als snel om in goedkeurende blikken en quasi kritische grappen. Uiteenlopend van: “zo raken we je tenminste niet kwijt” en “die helm krijgt alvast een pluspunt op het testonderdeel imago” tot: “jij valt vandaag in ieder geval niet op door z’n fietsprestaties”. Bontrager is bekend als het zuster-merk van Trek. Samen sponsoren ze het professionele Trek Factory Racing wielerteam. De Velocis is dus ook in het profpeloton te zien en opvallend is de helm zeker. Eenmaal uit de fraaie doos geschoven voelde de helm meteen heel licht aan. Doordat de helm rond een frame is gegoten kon bespaard worden op foam materiaal (en dus gewicht), terwijl de stevigheid van de helm optimaal is. De helm weegt slechts 228 gram. Dat is nog minder dan een halve bidon water.

Wielrenblad_Buit_van_de_week_bontrager_velocis_2
In de helm box zat een handleiding bijgevoegd die ik zonder er al te veel tijd te besteden weg heb gegooid. Achteraf gezien had ik hier wat meer aandacht moeten geven, het afstellen van de helm bandjes bleek toch een precies klusje dat zorgvuldig gedaan moest worden. Hierover later meer. Door aan het wieltje aan de achterzijde van de helm te draaien kon ik de helm precies passend maken. Het wieltje hangt met beugeltjes een paar centimeter onder de achterzijde van de helm. Bij de aanschaf van de helm is het belangrijk om eerst de maat van het hoofd op te meten en daarbij een passende helm te kopen. Als de helm te ruim is kun je dat niet achteraf met de riempjes of het wieltje compenseren. En een te kleine helm zal het hoofd onvoldoende beschermen.
Wielrenblad_Buit_van_de_week_bontrager_velocis_8
Ondertussen werden mijn fietsmaten ongeduldig, de dichtstbijzijnde col moest beklommen worden. Omdat het weer wisselvallig was en er een buitje te verwachten viel, had ik het bijgeleverd klepje gemonteerd. Anders dan de, vaak wat lompe, kunststof klepjes die op MTB-helmen geklikt kunnen worden levert Bontrager een met stof omkleed exemplaar. Net als de klepjes van de klassieke wielerpetjes. Het klepje wordt met klittenband aan de binnenzijde van de helm vast gemaakt en valt nauwelijks op. In de klim bewees het zijn dienst door regenval op m’n wielrenbril te voorkomen. Zo hield ik goed zicht en kon ik zelfs af en toe van de omgeving genieten.
Wielrenblad_Buit_van_de_week_bontrager_velocis_9
We fietsen de col over en dalen af. Het is een mooie, geleidelijke afdaling waar we zonder moeite met een aardige snelheid af reden. Opvallend was het irritant duidelijk hoorbare geluid van rijwind. Had ik het eerste minpunt van de helm ontdekt? Ondertussen was de zon door de wolken gaan schijnen en werden de temperatuur aangenaam. Dat betekende zweten op de volgende klim. Doordat de helm open genoeg is en dus goed ventileerde raakte ik niet oververhit. Warmte verlaat het lichaam immers voornamelijk via het hoofd en het is belangrijk dat een helm niet werkt als een broeikas.In de volgende afdaling lette ik extra op het geluid, wat nog steeds aanwezig was. Door wat aan de bandjes bij mijn kin te rommelen merkte ik dat het geluid een stuk afnam. Conclusie: de bandjes waren niet goed aangespannen en het geluid van de luchtstroming werd door het bandje verstrekt. Bij latere afdalingen werd deze theorie bevestigd. Met een beter afgesteld bandje was het geluid een stuk minder aanwezig. Als ik de handleiding direct beter had gelezen, was dit probleem waarschijnlijk meteen voorkomen.
Wielrenblad_Buit_van_de_week_bontrager_velocis_4
Volgens mijn vrienden moest een crashtest een belangrijk onderdeel van het testoordeel vormen. Ik probeer de heren nog gunstig te stemmen door voor te stellen om de helm in onze, met lage balken uitgeruste, hotelkamer op te houden maar die testmethode maakte weinig indruk. Voor een helm is dit natuurlijk wel het belangrijkste punt, want hoe goed beschermend het daadwerkelijk bij een ongeval? Vergelijkende resultaten van crashtests zijn niet te vinden. Helmen moeten voldoen aan EU veiligheidsrichtlijnen en krijgen daarvoor een keurmerk. Daarop vertrouwend is het belangrijk een goed passende helm te kiezen en deze goed af te stellen. Bontrager biedt net als veel andere merken een crashgarantie. Na een crash binnen een jaar na aankoop krijg je een nieuwe helm van Bontrager retour. Zal het dan ook een exemplaar met zo’n opvallende kleur worden? Als het aan mij ligt wel!

Prijs: € 199,99


Pluspunten:
  • lekker licht en comfortabel
  • ook verkrijgbaar in combinaties van rood, zwart en wit.

Minpunt:
  • mooi zijn moet wat kosten

Winnen:
Laat bij de Facebook reacties onderaan deze pagina een reactie achter waarom jij deze helm wilt winnen en wie weet wordt jij de gelukkige winnaar van een echte Velocis!

Wielrenblad_Buit_van_de_week_bontrager_velocis_5