“Wow, te gek!” en nog wat andere termen heb ik uitgeroepen toen ik voor het eerst de Endura Airshell op had. Een ‘echte’ helm. Al jaren reed ik met een goedkoop helmpje dat ik bij de deal van mijn eerste fiets had gepraat. Nu droeg ik voor het eerst een helm die mij het gevoel gaf dat ik, mocht ik vallen, daadwerkelijk beschermd zou zijn.

Foto’s: Ydwer van der Heide en Thomas Le Gras

wielrenblad_buit_van_de_week_endura_airshell_helm_5

Het eerste dat me opviel is dat helm erg comfortabel zit. De Endura helm voelt alsof deze volledig om de bovenkant van het hoofd heen sluit. Anders gezegd; de helm blijft al vast om het hoofd zitten zonder dat de binding onder de kin is gesloten, en is ook nog eens comfortabel. Doordat de helm om die reden al zo goed zit, vergeet je bijna dat je de helm draagt. Dat vind ik belangrijk omdat ik me aan mijn vorige, goedkopere helm kon ergeren. Deze wiebelde en voelde hard aan. Om die reden besloot ik zelfs eens in de zoveel tijd geen helm te dragen, gewoon om ook eens ‘lekker’ te kunnen fietsen. Ik weet dat dat heel slecht is, gelukkig is er met deze helm helemaal geen excuus meer.

wielrenblad_buit_van_de_week_endura_airshell_helm_3

Het verstellen van de helm gaat erg gemakkelijk met het wieltje aan de achterkant. Dit is iets waar ik waarde aan hecht omdat ik ook graag met een pet onder de helm fiets en een iets grotere stand dan veel comfortabeler is. In vergelijking met de goedkopere helm gaat het stellen veel minder makkelijk en secuur, dit is een belangrijk pluspunt van de Airshell. Overigens was het tijdens de laatste tocht met de helm te warm om een pet te dragen. Via de vele luchtinlaten blijft je hoofd lekker koel en dat zorgt ook voor minder ergernis van het dragen van een helm. Misschien dat de vele luchtgaten terugslaan op het woord ‘Airshell’, een andere reden kan ik niet vinden. Mocht je het een mooie marketing term vinden laat je er dan vooral door meeslepen.

De helm is in vier kleuren (rood, zwart, wit en zilver) verkrijgbaar. In de helm zit carbon of glasvezel verwerkt, dit verschilt per kleur. De zwarte helm die ik heb getest is uitgerust met carbon onderdelen. De helm weegt  230 gram en Endura noemt de helm dan ook een ‘super lightweight in-mould’ helm. Vergeleken met helmen in dezelfde gewicht klasse is de Airshell een stuk goedkoper, een fijne bijkomstigheid.

wielrenblad_buit_van_de_week_endura_airshell_helm_1

Op dit moment krijg je een helmkoffer (ter waarde van € 22,99) gratis bij aanschaf van een helm. Misschien fiets ik te weinig, of reis ik te weinig met fiets en -uitrusting om het nut van een helmkoffer in te zien. Een helm is als je het mij vraagt sowieso een onding om mee te nemen en lijkt met de koffer, Endura noemt het overigens een Helmet Pod, een nog groter onding. Ik stop normaal gesproken het liefst zo veel mogelijk sokken in het holle deel van de helm voordat ik het in mijn tas stop zodat ik zoveel mogelijk ruimte bespaar, en dat is met de helmet pod niet meer mogelijk. De koffer hoeft dus niet zo nodig wat mij betreft, maar wellicht is het voor jou een extra die je over de streept trekt om deze zeer fijne helm aan te schaffen.

Prijzen:
Endura Airshell cycle helmet: € 130,-
Endura Helmet pod: € 22,99 (gratis bij aankoop van een helm)

Meer informatie & verkooppunten: www.endurasport.com

wielrenblad_buit_van_de_week_endura_airshell_helm_8