Een bril biedt net als een helm bescherming voor de kwetsbare fietser. En beter zicht natuurlijk, hoewel je dat ook als onderdeel van de bescherming kan beschouwen. De prijs die hiervoor betaald moet worden mag niet te hoog zijn. En dat bedoel ik vooral figuurlijk, in de vorm van draagcomfort. Iedereen kent wel een verhaal van een fietser die oogbeschadiging heeft opgelopen door een tak of ander rondvliegend voorwerp. De kans dat ons hetzelfde gebeurd is bijzonder klein, of niet?

SONY DSC

Dichter bij de dagelijkse werkelijkheid staat het zonlicht dat het zicht beperkt, of juist het gebrek aan licht door mist of schemering. De vliegen die ons soms zelfs tot stoppen dwingen omdat ze in het oogvocht blijven plakken. Of de rijwind die de ogen op den duur uitdrogen en nog tot lang na een rit tot irritatie kan leiden. Bescherming tegen voorwerpen en rijwind biedt iedere bril zolang de lens heel blijft. Goed zicht houden onder verschillende weersomstandigheden is een stuk lastiger. De beproefde oplossing hiervoor is een verwisselbaar glas. Dat is echter lang niet altijd ideaal omdat je bijvoorbeeld als fietsforens ‘s middags totaal andere omstandigheden kan aantreffen dan toen je ‘s morgens van huis ging. Andere herkenbare situatie zijn plotselinge overgangen door tunnels of bomen waar een donkere zonnebril het zicht ineens beperkt in plaats van verbeterd.

Wielrenblad_buit_van_de_week_Endura_Benita_8

De Endura Benita heeft een betere oplossing in de vorm van meekleurende of fotochromatische lenzen die voornamelijk op UV licht reageren. Hoe meer licht hoe donkerder de lens kleurt en dat is precies de bedoeling. Daarnaast kleuren ze echter ook iets onder invloed van temperatuur en dan worden ze juist donkerder als het kouder is. Vroeger waren fotochromatische brillen compleet van glas en kwamen ze het best tot hun recht op een zonnige en koude wintersport vakantie. Tegenwoordig is het koude effect met gelaagde kunststof lenzen minder groot. De bril past dan ook prima bij het grillige Hollandse klimaat.

Wel is het zo dat er enige tijd nodig is voor aanpassing. Volgens opgave duurt dit maximaal zeven seconden en bij een praktijktest door een fietstunnel onder de snelweg door lijkt dat aardig te kloppen. Eerst is het even donker, maar dan klaart het merkbaar op en daarmee verdwijnt de oude gewoonte om de bril met een armgebaar op het puntje van de neus te schuiven al snel.

SONY DSC

Waar je bij het lopen nog deels onder de lens door kijkt is het zicht op de fiets perfect. Het complete gezichtsveld wordt door het glas gedekt en zelfs diep voorover gebogen verstoort de bovenrand van het montuur het zicht vooruit niet. Het neusstuk zorgt ervoor dat de bril op zijn plaats blijft en de flexibele beugeluiteinden geven geen druk op de slapen of oren. Hierdoor vergeet je tijdens het fietsen dat je een bril draagt en dat is precies de bedoeling.

Samengevat reageert de lens van de Endura Benita perfect op de gegeven weersomstandigheden en zit het montuur niet zichtbaar of voelbaar in de weg. Hiernaast ziet de bril er in onze ogen ook nog eens heel goed uit, maar dat is een kwestie van smaak. De bril wordt geleverd inclusief opberg box. Dit zorgt voor een totaalplaatje dat tot voor kort alleen mogelijk was tegen een (veel) hogere aanschafprijs. Al met al tovert dat bij mij een extra brede glimlach op het gezicht tijdens het fietsen.

SONY DSC

Specificaties:

Constructie:

  • Flexibele beugeluiteinden
  • Geventileerd neusstuk

Lens:

  • Donkergrijze glazen
  • 100% UV bescherming
  • Automatische kleurschakering
  • Anti-condens laag
  • Beschermingsniveau 1-3 (50-13% licht doorlatend)

Prijs: € 99,99

Meer informatie: www.endurasport.com

SONY DSC