Garmin heeft het assortiment uitgebreid met de Edge 510, 810 en 1000 modellen. Stuk voor stuk GPS fietscomputers met communicatiefuncties. Om een idee te krijgen hoe dit werkt testten wij de 510,  die met € 299,- het goedkoopste model is uit de Edge serie. Best wat geld voor een fietscomputer, wat krijg je daar voor terug?

SAMSUNG CSC

In de verpakking zit een houder, een snoertje met USB- en mini-USB aansluitinga-transfer naar de computer, een oplader met drie verschillende contact pinnen, twee stuur houders (niet op de foto) en uiteraard de Edge 510 zelf. De set is verkrijgbaar als device-only (met alleen de Edge 510) of als Performance bundel inclusief hartslagmeter en een snelheid/cadansmeter. Deze zijn ook los verkrijgbaar en communiceren met het apparaat via ANT+ sensoren. Ik heb de afgelopen maanden de performance bundel getest. Dit was mijn eerste ervaring met een GPS-systeem en ik was benieuwd naar de voor- en nadelen van het apparaat.

Wielrenblad_buit_van_de_week_garmin_edge_510_houder_1

Het montage systeem van het apparaat op het stuur werkt heel makkelijk. In het device-only pakket zijn twee houders meegeleverd zoals die op de foto hierboven te zien zijn. Met twee elastieken wordt de houder goed op zijn plaats gehouden. Een voordeel van de twee houders is dat de Garmin makkelijk en snel op een tweede fiets te gebruiken is. In de performance bundel is naast deze twee houders ook een out-front houder toegevoegd, die het apparaat voor het stuur plaatst. Ik heb ervoor gekozen om met de normale houder te beginnen en daarna de out-front houder te testen.

wielrenblad_buit_van_de_week_garmin_edge_510_colage6

Bij het instellen van het apparaat kan je naast de fietsgegevens ook een smartphone koppelen. Hierdoor is het mogelijk om de fietsrit live te volgen. Er zijn vijf startschermen in te stellen, waarvan ik er om te beginnen twee van heb gebruikt. Eén met vijf parameters voor rustige ritten waarbij ik genoeg heb aan de gereden tijd, snelheid, afstand, tijd en cadans, en één met acht parameters waarmee ik wat meer mogelijkheden had zoals ronde tijd, ronde afstand en hartslag. Het wisselen tussen de schermen gaat snel en makkelijk door te swypen (naar links of rechts vegen) naar het volgende scherm. Met de twee knoppen onderaan het apparaat kan je een rondetijd opnemen (links) en de training starten of stoppen (rechts). Met het touwtje dat je aan het apparaat kan bevestigen (zie foto rechts) kan je het ook gebruiken naast de fiets.

Wielrenblad_buit_van_de_week_garmin_edge_510_train_race

Eenmaal op de fiets kan je kiezen met welke fiets je rijdt en voor twee training programma’s, in dit geval een training of een race/wedstrijd. Bij deze programma’s kan het scherm aangepast worden aan persoonlijke voorkeuren. Na elke rit onthoud het apparaat persoonlijke records, waarvan een melding op het scherm verschijnt, een leuke extra functie. Het apparaat blijft zeer goed in de houder zitten. Klinkers en kasseien vormen geen probleem, maar voor de zekerheid had ik bij de lange kasseien ritten het apparaat toch met een tie-wrap aan de stuurpen gebonden om het risico van het verliezen te beperken.

Wielrenblad_buit_van_de_week_garmin_edge_510_snelheid_cadans

Het GPS-signaal wordt goed opgepakt en niet snel verloren door de Garmin. Om de nauwkeurigheid te verzekeren, bijvoorbeeld bij een tocht door een dicht bos, kan je ervoor kiezen om een snelheidsmeter te monteren. Deze wordt bij Garmin met een cadans meter gecombineerd voor extra rit informatie. Er is een start/stop functie die zorgt dat de rijtijd niet doorloopt als je stilstaat voor bijvoorbeeld een stoplicht of kruising. Op de mountainbike heeft het apparaat moeite met het registreren van beweging als je heel langzaam rijdt op een klim in het bos zonder snelheidsmeter. Verder wordt het GPS-signaal snel gevonden, ook wanneer de positie ver afwijkt van waar je normaal rijdt (getest in China).

Wielrenblad_buit_van_de_week_garmin_edge_510_front

Afgelopen weken heb ik met de out-front beugel gereden, wat ook goed bevalt. Mocht je een hele korte stuurpen hebben en niet veel ruimte op het stuur, dan is dit een uitkomst. Ook hier zit het apparaat stevig vast. De gegevens zijn makkelijk af te lezen, zonder dat je telkens naar beneden op het stuur hoeft te kijken. Het is met de Edge 510 ook mogelijk om een route op te slaan en na te rijden. Je kan hier een kaart achter zetten, maar dat is geen vereiste om het goed te laten werken. Het geheugen van de 510 is niet uitbreidbaar, maar voldoet om twee kaarten in te stellen, een niet al te lange route (rond 80 km) weer te geven en ritgegevens op te slaan. Onderstaand filmpje toont hoe een route weer wordt gegeven. Wil je de volgende dag nog een tocht rijden, zorg er dan voor dat je de ritgegevens vooraf hebt opgeslagen via Garmin Connect. Of kies voor de Edge 810, met meer geheugen.

Het opslaan van ritgegevens gaat makkelijk en snel via een telefoon of tablet met de Garmin Connect app, maar kan ook via de computer en het meegeleverde snoertje. Garmin Connect heeft sinds kort een functie waardoor trainingsgegevens direct gekoppeld kunnen worden aan Trainingpeaks. Andere trainingsprogramma’s en bijvoorbeeld Strava communiceren met het apparaat via de computer en de bijgeleverde kabel.

Inmiddels kan ik zeggen dat ik niet meer op pad ga zonder de Garmin. Al is het voor een uur, de Garmin gaat mee. Het uitlezen van de trainingsgegevens gaat zeer makkelijk en de route wordt mooi weergegeven via Garmin Connect.

Meer informatie: www.garmin.com
Prijzen: Device only pakket: € 299,00 Performance pakket: € 369,00

Winnen: Vertel bij de Facebook comments hieronder wanneer jij dit toestel echt nodig had en wie weet win jij een Garmin Edge 510 (device only pakket)!