De Buit van de week is een verovering voor onze lezers. Een verborgen schat die extra aandacht verdient. Wielrenblad is eropuit gegaan en heeft de producten gevonden en getest. Na het lezen van de review is het jullie beurt om de buit te veroveren, in de winkel of via de win actie die aan een review verbonden kan zijn. Elke vrijdag komt een nieuwe Buit online via onze website en Facebook pagina.

Bij het kiezen van een lamp om de donkere dagen nog een beetje fietsend door te kunnen brengen kom je bijna onvermijdelijk terecht in de wonderlijke wereld van Lux, Lumen en Candela. De lichtopbrengst van een lampen wordt door de fabrikant vrijwel altijd aangegeven in Lumen. Een korte opfris cursus op Wikipedia leert echter dat je als fietser eigenlijk meer zou hebben aan een meetwaarde in Lux. Lux is de eenheid die aangeeft hoeveel licht er op een bepaald oppervlak valt. En dat is in ons geval het wegdek waar je binnen no-time met je smalle fietsbanden overheen zal gaan. Dit in tegenstelling tot Lumen wat de eenheid is voor de hoeveelheid licht die in alle richtingen door de bron wordt uitgestraald. Dus ook in het luchtledige en opzij in de berm wat eigenlijk grotendeels verloren energie is. In formulevorm wordt bovenstaande kort en bondig samengevat met: 1 Lux = 1 Lumen/m2. Het komt er gewoon op neer dat hoe gerichter de lichtbundel naar voren schijnt hoe effectiever de weg verlicht zal worden en ook hoe groter de gemeten Lux waarde op die plek zal zijn.

SONY DSC

Dit betekent niet dat het probleem opgelost is als fabrikanten de waarden op zouden geven in Lux in plaats van Lumen omdat er nu persoonlijke voorkeur bij komt kijken. De één vindt het nu eenmaal prettig als de lamp één meter voor de fiets de straat verlicht terwijl de ander al 10 meter van te voren wil weten wat er voor zijn wielen komt. Daarnaast houdt de één van een brede lichtbundel op de weg terwijl de ander liever een langere smalle bundel zou willen zien. Dit is het verschil tussen een mountainbiker die zelf het beste spoor moet zoeken en een wegfietser die het liefst kaarsrecht naar voren de weg wil volgen.  Om aan deze persoonlijke wensen tegemoet te komen wordt de Gloworm X1 geleverd met 3 verwisselbare achtergrond lenzen: Superspot, Spot en Flood.

Zelf test ik de lamp op een racefiets waarop in de afgelopen jaren al verscheidene lampen zijn gebruikt voor woon-werk verkeer. Na het openen van de doos ben ik even verrast door de vele verschillende onderdelen die het pakket bevat. Er zit geen montage handleiding bij, alleen een verwijzing naar de website waar ik zo snel ook geen handleiding kan vinden. Nadere bestudering van het pakket leert al snel dat het opvallend kleine lampje is voor gemonteerd op de houder voor bevestiging op de helm. Daarnaast is een stuurhouder meegeleverd die in mijn geval gebruikt zal worden. De kleine accu kan zonder gereedschap met klitteband op het frame bevestigd worden. Ik kies voor een plek bovenop de schuine buis helemaal tegen de vorkhouder. Het lampje wordt met een klein schroefje op de stuurhouder vastgezet en de houder klemt op zijn beurt met een handeltje in de aluminium ring om het stuur. Nu nog het stekkertje van de lamp in het contact van de accu, dan de accu 4 uur aan de oplader en de lamp is klaar voor gebruik. Helemaal geen handleiding nodig dus.

Gloworm X1lichtbundel

Met één druk op de knop aan een aparte korte draad die als afstandsbediening fungeert wordt het lampje in zijn zuinigste stand geactiveerd. En dan volgt de grote verrassing… Dat zo’n klein lampje zo ontzettend veel licht kan geven! In vergelijking met mijn vorige lamp zie ik direct al heel veel meer en is er totaal geen behoefte om de schakelaar nog één of twee keer in te drukken voor telkens meer licht. Pas als de weg zowel nat als onverhard is wordt het handig om deze hogere standen wel te gebruiken. Al zet ik de lamp zodra het weer kan met nog weer een druk op dezelfde knop wel terug op de eerste stand om de accu te sparen. Op de accu zelf brandt een groene lichtje zolang de accu voldoende gevuld is en een rood lampje als er bijgeladen moet worden. Hierdoor weet je altijd waar je aan toe bent en dat is wel zo handig. In de praktijk komt het erop neer dat in de maximum stand de accu bijna 3 uur meegaat zodat ik na iedere rit zou moeten herladen. Door vaak in de minimale stand te rijden hoeft dit in mijn geval pas weer na twee of meestal zelfs drie ritten.

Al snel realiseer ik me dat met het betere licht van deze lamp het gevoel van zekerheid en veiligheid vergroot en dat daarmee het fietsplezier duidelijk is toegenomen. Onderweg bedenk ik me dat ‘gloeiworm’ een flink understatement is voor dit kleine lichtwonder dat wat mij betreft ook best ‘vuurvlieg’ had mogen heten. Maar ik ben dan ook duidelijk geen marketing man.

De Gloworm X1 specificaties:
–      950 Lumen
–      59 gram
–      2900 mAH Lithium Ion Accu
–      Uitwisselbaar lenssysteem (Superspot, Spot and Flood)
–      Oplader (4 uur max)
–      Helm- en stuurhouder

Prijs Gloworm X1: € 159,-

Naast de Gloworm X1 is er ook een X2 versie, met twee schijnwerpers.

Prijs GlowormX2: € 199,-

Meer informatie Gloworm X1:  www.fooh.eu/gloworm-lights/products/gloworm-x1
Meer informatie Gloworm X2: www.fooh.eu/gloworm-lights/products/gloworm-x2

Winactie
Laat onderaan deze pagina bij de Facebook comments achter waarom jij de X1 óf X2 (met twee lampjes) nodig hebt en wie weet win jij de lamp naar keuze!