Na het succes van de Magura RT8TT, een volledig hydraulisch remsysteem voor tijdritfietsen, kwam het Duitse merk met deze RT8C voor op de standaard wegfiets. De RT Lijn is ontworpen in samenwerking met de aerodynamica experts van Cervelo. In tegenstelling tot de RT8TT is de RT8C uitgerust met een converter-box waarin mechaniek en hydrauliek gecombineerd worden. In de converter-box, gemonteerd onder de stuurpen, zijn twee zuigers gepositioneerd, waarin de bestaande mechanische rem kabels eenvoudig te monteren zijn. Door deze aansluiting kan mechanische trekkracht omgezet worden naar hydraulische druk. En daar ligt het  geheim van de smid.

Magura RT8C hydraulische remmen 1

Wij waren erg benieuwd wat deze converter-box-montage voor invloed zou hebben op de overbrenging van de remkracht. Na het monteren van het remsysteem zijn we op pad gegaan op de routes rondom de Posbank op de Veluwe. Al snel bleek dat de RT8C’s de beloftes waarmaakt. De remmen reageren supersnel en zijn zeer goed te doseren. Dat heeft als voordeel dat je met minder kracht op de remhendels veel meer druk op de remmen kan uitoefenen. Hierdoor is het rem moment makkelijk te beïnvloeden.

Magura RT8C hydraulische remmen 2

Slippen is normaal snel gebeurd op smalle bandjes, maar doordat de rem hendels al te controleren zijn met de vingertoppen, en de druk op de velg heel gelijkmatig opbouwt, kun je veel later remmen. Dit geeft heel veel zelfvertrouwen, vooral bij bochten waar je niet kan zien of ze geremd of ongeremd genomen moeten worden. De Magura RT8C gaf een aanzienlijk boost in het zelfvertrouwen tijdens het rijden. En hierdoor konden we in het bochtige parcours lekker door knallen. Zoals Magura zelf al aangeeft ‘the one who brakes later stays fast longer.’

Magura RT8C hydraulische remmen 3

Kortom: deze mix van hydrauliek en mechaniek is een goede upgrade van je racefiets. En het systeem is prima verenigbaar met alle bestaande remhendels.

Gewicht: 481 gram
Prijs: € 459,-
Website: www.magura.com