De Buit van de week is een verovering voor onze lezers. Een verborgen schat die extra aandacht verdient. Wielrenblad is eropuit gegaan en heeft de producten gevonden en getest. Na het lezen van de review is het jullie beurt om de buit te veroveren, in de winkel of via de win actie die aan een review verbonden kan zijn. Elke vrijdag komt een nieuwe Buit online via onze website en Facebook pagina.

De nieuwe wedstrijdband van Schwalbe heeft de naam One gekregen. Het persbericht is lovend. De naam geeft aan welke plaats deze band voor de fietsbandenfabrikant inneemt. Geproduceerd in de High-End fabriek, die uitsluitend voor de productie van deze band is ingericht. Om de extreem lage rolweerstand te bereiken, werd een compleet nieuw compound ontwikkeld, het OneStar Triple-compound. Die is gebaseerd op speciale polymeren die nog maar kort beschikbaar zijn. Zo is het Schwalbe naar eigen zeggen gelukt om het ‘conflict’ tussen rolweerstand, grip onder natte weersomstandigheden en duurzaamheid te reduceren. Daarnaast biedt de band een hogere weerstand tegen insnijden (snake- bites) dan de huidige compounds en is de lekbestendigheid dus groter. De band is verkrijgbaar als vouwband, tube en tubeless-versie. De vouwband versie is de afgelopen maand getest op een racefiets waarmee veel woon-werk kilometers worden afgelegd.

Schwalbe One 018

Het monteren van de band is dankzij de souplesse die we van Schwalbe gewend zijn erg eenvoudig. Bij de meeste velgen gaat dit moeiteloos zonder gereedschap en met een beetje basis techniek geldt hetzelfde voor het afnemen van de band. Eenmaal op de fiets is het verschil met de vorige band die alleen op prijs en duurzaamheid was geselecteerd direct goed merkbaar. Ook de grip van de band op de verschillende ondergronden van klinkers tot strak asfalt was erg goed. Het was nu mogelijk om met meer vertrouwen de slingers en bochten te nemen met als extra moeilijkheidsgraad de laatste gevallen herfstbladeren op een bijna altijd nat wegdek. De fiets die ingezet wordt als doordeweekse werkpaard doet hiermee duidelijk een poging om de rijeigenschappen van zijn (oneerlijke) concurrent die alleen op zon- en feestdagen van stal wordt gehaald naar de kroon te steken. Een regelmatige inspectie op insnijdingen leverde na de eerste weken één kleine ‘hit’, het kan toeval zijn maar deze was echt smaller en ondieper dan we gewend zijn. Verder nog geen scherpe steentjes of stukjes glas gevonden die in de band zijn achtergebleven.

Ondertussen werden veel achievements op Strava in de vorm van PR’s en zelfs top-10 klasseringen gescoord. Natuurlijk vooral als het herfstweer een beetje wilde meewerken met een lekkere stormwind in de rug. Maar ik weet zeker dat de banden daar ook hun bijdrage aan hebben geleverd want bij snelheden van tegen de 50 km/uur is verminderde rolweerstand echt voelbaar. Helaas moet ook worden vermeld dat tegen het einde van de testperiode een keer lek is gereden. Op zich waren de omstandigheden er naar: De hele dag al buien en onderweg ook regen en dus een extreem nat wegdek. Het was een langzame afloper met weinig schade aan de buitenband, dus ook nu weer minder impact dan had gekund. Maar ja, lek is lek en dat is nooit prettig als je na een werkdag in het halfdonker op weg bent naar huis.

Schwalbe One 003

Mijn conclusie is dat de One inderdaad de beste wedstrijdband van Schwalbe is waarmee aantoonbaar een stap is gemaakt ten opzichte van zijn voorganger de Ultremo. Met zijn 205 gram weegt de band iets meer dan de nog beschikbare Ultremo ZX, maar volgens Schwalbe maken de technische voordelen van de One dit vermeende nadeel meer dan goed. Met de minimale rolweerstand als speciale troef. In het vinden van de optimale balans tussen rolweerstand, grip en duurzaamheid moeten wel nog steeds keuzes worden gemaakt. Daarom overweeg ik nu de aanschaf van een tweede set wielen met Schwalbe Durano’s voor overlevingstochten in winterse buien. Dan kan ik bij redelijk weer dankzij de One’s met een prettig zondags gevoel naar mijn werk blijven rijden en vormbehoud tonen op Strava. Want om voor meer duurzaamheid om te schakelen naar de tubeless variant gaat voor het werkpaard van een toerfietser echt iets te ver. Dat wordt pas verleidelijk als de Strava prijzenkast zelfs met een steuntje in de rug van deze snelle Schwalbe One serie geen aanvulling meer krijgt. Maar dat is van latere zorg, de komende tijd kan ik prima vooruit met deze snelle vouwband versie.

Prijzen:
Vouwbanden: € 50,90
Tubeless versie: € 65,90
Handgemaakte tube: € 85,90

Meer informatie: www.schwalbe.com

Winactie
Laat onderaan deze pagina bij de Facebook comments achter waarom jij deze banden nodig hebt en wie weet win jij een set One vouwbanden!