Spiuk’s 15R schoen is bedoeld voor de veeleisende fietser die op zoek is naar een lichte en comfortabele schoen èn waarschijnlijk naar een aparte vormgeving. Ik heb de schoenen met veel plezier een maand aan de voeten gehad en er menig kilometer mee weggetrapt. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: de 15R is een top schoen.

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_collage3

De 15R zit goed en stevig om de voet heen. Met behulp van de 2 draaisluitingen van Atop kun je de schoenen stevig om de voeten laten sluiten. De sluiting van Atop lijkt op die van Boa, die door talloze andere fabrikanten wordt gebruikt. Atop gebruikt een Kevlar draadje in plaats van een staaldraadje. Daarnaast valt het op dat het opendraaien van de Atop sluitingen wat zwaar gaan. Ik heb de schoenen gedragen in de nazomer wanneer de temperatuur nog aangenaam is. Ik kan me goed voorstellen dat bij wat koudere of natte handen dat het losmaken wat lastiger is. Ondanks dat is de Atop sluiting prima. Het gaat niet per ongeluk los en de draden blijven ook lekker strak zitten tijdens het fietsen. De schoenen worden verder afgemaakt met een band over de wreef die je door middel van een ratel-sluiting kunt aanspannen en gemakkelijk weer kunt losmaken.

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_collage2

De schoen heeft een serie van gaatjes die ervoor moeten zorgen dat er een frisse luchtstroom door de schoen suist. Ik heb hier weinig van gemerkt, maar het ziet er wel cool uit. De schoen ziet er sowieso cool uit en dat komt voornamelijk door dit geperforeerde uiterlijk. Al zullen de meningen daar natuurlijk over verdeeld zijn. De schoenen hebben een glanzend uiterlijk en zijn daardoor gemakkelijk schoon te houden. Aan de onderzijde kun je de gewone SPD plaatjes of racefiets modellen monteren.

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_6

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_11

De zolen van de schoenen zijn van glasvezel en zijn redelijk stijf. Het voelt goed, maar het geheel is natuurlijk wat minder stijf dan bij de duurdere carbon-varianten. De schoen is verder vrij licht en beschikt  over een thermo moldable shell. Met andere woorden: de schoen vormt zich naar jouw voet bij verwarming. Je kunt in principe de schoen in de over zetten bij een niet al te hoge temperatuur en daarna de schoen aantrekken zodat deze zich naar je voeten vormt. Ik heb de schoenen echter gewoon gedragen zonder trucjes en ze zitten heerlijk.

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_3

In de schoenendoos vindt je een mooi bewaar tasje, een set extra zooltjes en wat reserve “straps”, mocht er eentje breken. Je kunt de schoenen al naar gelang het weertype voorzien van een warm of koel zooltje.

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_12

Wat betreft de maatvoering is Spiuk wat curieus. Ik heb niet echt kleine voeten maar bij deze schoenen was maat 49 passend. Ik heb al heel wat fietsschoen in mijn bezit maar groter dan maat 47 gaan ze doorgaans niet. Let dus op bij aanschaffen van deze schoen en gok niet bij een aankoop via internet, maar pas het model eerst!

Pluspunten

  • opvallend uiterlijk
  • licht gewicht
  • goede stijfheid
  • goed “strak” om de voeten te krijgen.

Minpuntje
De Atop sluiting opent zwaar, en dat kan met name bij natte- en/of koude handen een probleem zijn.

Conclusie
De Spiuk R15 is een schoen met een uitgesproken karakter en daar moet je wel van houden. Het is een lekker lichte, comfortabele schoen die voldoende stijf is. Ik vind het een heerlijke schoen voor een aantrekkelijke prijs en ga hem nog met heel veel plezier dragen. Wil je een stapje hoger dan kun je de RC15 wellicht proberen. Ik vertel alleen niemand dat ik maat 49 heb.

Prijs: € 129,95
Meer informatie via: www.o-w-d.nl/merken/spiuk/

wielrenblad_buit_van_de_week_spiuk_15R_10