Dat wij fan zijn van de uit Zweden afkomstige Thule wisten de meesten van jullie al, maar dat kan ook niet anders. Want als je als producent elke keer met nieuwe strakke producten op de markt verschijnt, die je als fietsliefhebber iets makkelijker door het leven leidt komen de fans vanzelf. Deze keer testen wij de Thule Sprint 569 dakdrager, die wordt ondersteund door de slogan: De meest complete fietsendrager met vork montage voor maximale bescherming van uw fiets.

Er zijn legio verschillende soorten fietsendragers voor op het dak, veelal met een arm/frame montage waarbij de “arm” alles moet fixeren. Dit is best wel een lompe manier van monteren. Zeker als je in het trotse bezit bent van een carbon raspaardje, kan dit voor wat (kras)schade aan het frame zorgen. Dit soort schade is te voorkomen met de vork montage. Deze Thule Sprint 569 beschikt over het allernieuwste vork montage systeem.

Bij het uitpakken valt al snel op dat de Sprint 569 een strak ontwerp heeft en er, in mijn ogen, verfijnder uitziet dan zijn oudere broer; de Thule Outride 561. Vooral het gedeelte bij de aansluiting van de vork montage is een grote verbetering. Zodra de Thule sprint 569 uit de verpakking is kan deze direct gemonteerd worden. Het zogenaamde T-Track systeem werkt heel makkelijk en de drager kan zo op de stangen worden geschoven, waardoor een snelle montage mogelijk is. Met twee hendels voor en één hendel achter kan je de drager vastzetten op de door jou gewenste plek. De drager kan gemonteerd worden op bijna alle moderne Thule stangen die er te krijgen zijn. Sommige met een eenvoudige aanpassing d.m.v. een adapterset. Wij monteerden de Sprint 569 op een Thule SmartRack 749.

Het plaatsen van de fiets is een ‘eitje’. Voorwiel eruit, fiets op de drager, nadat we de uitschuifbare wielgoot op maat hebben gesteld (eenmalig). De vork word vast gezet door de “gepatenteerd Acu Tight-klemkop” of in het gewoon Nederlands: door middel van een draaiknop worden de spanners vast gezet waardoor de vork gefixeerd is en niet meer los kan komen. De draaiknop zorgt er ook voor dat je de vork montage ook niet “te” strak kan zetten, wat bij andere vorkmontage systemen nog weleens voorkomt. Het achterwiel word vastgezet met een ‘ratelband’ die over de velg gaat en is afgemonteerd met een RDT (Road demping Technology) -elastomeer die er voor zorgt dat de velg geen beschadiging oploopt. Tevens zorgen deze RDT-elastomeren er voor dat er een optimale demping op de aansluitingen, zodat schokken en trillingen tijdens de autorit worden opgevangen.

Buit Thule Sprint 569 IT7

De montage van meerdere Thule Sprint 569 systemen is natuurlijk mogelijk. De drager is geschikt voor alle frame maten. Tevens is de drager compatible met het Thule One Key System, waarmee je de sloten kan vervangen met een passende sleutel die je ook gebruikt bij je overige Thule devices. Dus verschillende producten met een en dezelfde sleutel om de boel veilig op slot te zetten.

Kortom: een super handige fietsendrager, makkelijk te monteren, geschikt voor fietsen tot 17 kg en voldoet aan de City Crash norm. Wij waren reeds fan van Thule en wij blijven dat ook na deze test.

Prijs: € 199,99

Voor meer informatie over de Thule Sprint 569 kun je op deze website terecht. Voor meer informatie over Thule kun je hier terecht. Bekijk hieronder hoe je de Thule Sprint 569 monteert.