Canyon timmert hard aan de weg. Overal zie je de fietsen van dit Duitse merk, dat zich onderscheidt met krachtige ontwerpen zonder poespas. Dat ze vrouwen op de racefiets heel serieus nemen, tonen ze aan met de Aeroad CF SLX Disc women’s versie. Canyon zet de fietsende vrouw niet truttig rechtop, maar geeft ze de kans om net zo agressief op de fiets te zitten als de mannen.

De grootste aerodynamische winst die je met deze fiets behaalt, zit ‘m in de geometrie. Die dwingt een agressieve zithouding af. Het balhoofdbuis is erg kort, zodat je het stuur zo laag kan zetten als jij aankan. De Aeroad nodigt echt uit tot tempo maken. Sprinten, bochten, de fiets blijft precies doen wat je vraagt en je hebt het gevoel dat elke inspanning direct omgezet wordt in snelheid.

Het stijve frame komt tot zijn recht in explosieve sprintjes en je kunt de fiets echt door de bocht gooien. De Continental Grand Prix 4000S II-banden bieden daarbij uitstekende grip. Het is een echte racemachine maar toch voelt deze fiets niet zenuwachtig aan. In tegendeel, het rijgedrag is verrassend voorspelbaar. Je fietst er dan ook zo mee weg. Voor een aero racefiets is het comfort uitstekend te noemen. Schokken worden prima opgevangen op klinkers. Ik durf op deze fiets gerust een rit van tweehonderd kilometer te maken.

Dankzij het electronisch schakelsysteem gaat het schakelen vlekkeloos. Je hoeft bij wijze van spreken maar aan schakelen te dénken, zowel voor als achter, of het is al gebeurd. Dit levert een geweldige fietservaring op. Het systeem stelt zich automatisch bij, waardoor de ketting er steeds met de minste weerstand op ligt. Geen tikjes of rateltjes; alles draait als een zonnetje en dat is echt genieten. De schijfrem- men hebben een diameter van 160 millimeter, goed voor veel remkracht. Ze remmen direct en geluidloos. Ook tijdens een testrit in een hoosbui kon ik prima en snel remmen. Een minpuntje was het schavende geluid dat ze in de nattigheid produceerden. Wellicht is dat een kwestie van afstelling.

Schijfremmen zijn natuurlijk wat zwaarder dan velgremmen. Al is dat niets schokkends: deze racefiets weegt 7,7 kilogram schoon aan de haak. Geen reden om hem niet mee te nemen het hooggebergte in, want je hebt de moge- lijkheid om 34/32 te schakelen. Dalen zal een genot zijn, wetende dat je altijd op je schijfrem- men kan rekenen. Of het nu bloedheet is of pijpenstelen regent.

De Reynolds Strike wielen zijn een groot pluspunt. Niet alleen zien ze er geweldig uit, ze zijn ook stijf en snel. Op het uiteinde van de 62 millimeter hoge velgen zit een randje dat ken- merkend is voor Reynolds wielen en volgens de fabrikant de aerodynamica positief beïnvloedt. Ze zijn ook redelijk licht: samen wegen ze net iets meer dan 1,7 kilo. In de vrijloop brengt de hub een luid geratel ten gehore; ongemerkt je benen stilhouden is er op deze fiets niet bij. De hoge velgen maken de Aeroad nog aerodynamischer maar vangen wel zijwind. Zelf ben ik een lichtgewicht fietser en ik kreeg geregeld een ‘duwtje’ van de wind. Dat is de prijs die je betaalt voor die snelle hoge velgen.

Het geïntegreerde stuur met stuurpen biedt eveneens aerodynamisch voordeel en ziet er prachtig uit. Eén nadeel: als je niet helemaal zeker bent van je houding, valt er weinig meer aan te passen. Uiteraard is het stuur wel ver- krijgbaar in verschillende maten. Deze racefiets wordt geleverd met een Selle Italia SLS Lady Flow SE dameszadel. Een mooi, slank zadel uitgevoerd in zwart en turquoise. Het zadel heeft een uitsparing voor vermindering van de druk, wat relevant is gezien de diepe houding waarmee je op de fiets zit.

CONCLUSIE:

Als je een aero-racefiets wilt met electronisch schakelsysteem en schijfremmen, overweeg dan zeker de Canyon Aeroad WMN CF SLX Disc. Alles zit erop en eraan om het maximale uit je capaciteiten te halen. Gezien de prijs van € 4.499,- kunnen we rustig stellen dat je veel waar voor je geld krijgt. Voor het echte klimwerk zijn er wellicht betere keuzes denkbaar en in winderige omstandigheden kunnen de hoge velgen wat lastig zijn. Maar verder biedt deze fiets de perfecte combinatie van aerodynamica, comfort en gewicht.

Tekst en foto’s: Janneke Scheepers