De redactie werd naar het zonovergoten Mallorca gelokt om de onthulling van de nieuwe Giant TCR Advanced SL 0 bij te wonen. Natuurlijk is er alle ruimte om de fiets uit te proberen en te praten met de ontwerpers. Ik reis af naar het grootste eiland van de Balearen samen met een keur van internationale pers. In een vorige uitgave hebben wij de Giant TCR Advanced 1 al eens uitgebreid aan de tand gevoeld. dus waren we nieuwsgierig naar deze nieuwe versie.

Tekst: Dennis Bruin /  Beeld: Sterling Lorence

Giant TCR advanced SL 0 - tekst1

In Nederland heeft de TCR de naam niet zo heel sexy te zijn, echter, met de nieuwe look van dit raspaardje, wordt het tegendeel bewezen. dat ziet er goed uit! Met de deun: “You sexy mothafucka” van Prince in mijn hoofd, doezel ik weg onder een Spaans middagzonnetje. Ondertussen arriveren de journalisten en later die dag luisteren we naar een typisch Amerikaanse, maar zeer duidelijke presentatie. Bij de nieuwe Giant TCR ligt de focus op drie belangrijke elementen: efficiëntie, wendbaarheid en allround rij-eigenschappen. Tijdens de eerste testrit kunnen we de TCR flink op z’n falie geven. En dat gebeurt want het testpanel wil niet voor elkaar onder doen. Met de grote baas van Giant voorop!

Opvallend is dat de buizen minder scherp zijn dan de voorganger. Vooral de bovenbuis heeft een heel nieuw uiterlijk gekregen door afgeronde hoeken. de nieuwe afgeronde buizen zorgen voor een besparing van 185 gram met als resultaat een framegewicht van ongeveer 859 gram. dit samen met tal van andere kleinere tot superkleine (bijvoorbeeld een voorvork die 30 gram lichter is) gewichtsbesparende details geeft een lichte fiets. Licht, maar met 6 kilo toch niet super licht. Een licht gewicht is namelijk niet het ‘key-word’ volgens Giant, maar de stijfheid in verhouding tot het gewicht. ‘Stiffness to weight ratio’ zijn de toverwoorden. Overigens is de geometrie van het frame van de Advanced SL, Advanced Pro en de Advanced hetzelfde. Ze variëren alleen in gebruikte materialen en afmontage.

Vooral de stijfheid van de door ons uitgeprobeerde SL 0 is het wat deze fiets een extraatje geeft. Tijdens de lange klim op de Coll de Soller is de stijve overbrenging van de bracket goed merkbaar. Elke trap is raak. de TCR heeft een strakke handeling en waanzinnige stuureigenschappen. En is heerlijk in vlijmscherpe bochten tijdens lange afdalingen. door de torsiestijfheid rijd je met hoge snelheden in lange bochten evengoed nog redelijk comfortabel.

De fiets heeft geen hele diepe zit, zoals bijvoorbeeld bij de Giant Propel. dit geeft de fiets behoorlijk wat endurance-achtige aspecten. Lange hobbelige ritten zijn geen probleem. Toch blijft de fiets een echt racebeest en misstaat hij zeker niet in menig peloton. Met zijn wendbaarheid zou de Advanced SL voor vele criteriumrijders bovendien een aanwinst zijn. deze Total Compact Road (TCR) is een high-end en total racebike met heerlijke allround eigenschappen.

Naast de aanpassingen op het frame heeft Giant ook het zadel en de wielen onder handen genomen. Bij het zadel kun je nu kiezen tussen een zadel voor een voorwaartse, neutrale en een meer verticale rijstijl. Gebruik van een nieuw soort schuim zorgt voor een goede doorbloeding van de zitspieren. Resultaat: ik heb geen last gehad van m’n kont, sterker nog ik was niet bezig met m’n zadel. En dat is altijd het beste criterium voor een goed zadel. de lijn met Giantwielen is ook verder gefinetuned. Onder de SL 0 zat een SLR 0-wielset. Volgens Giant de lichtste wielen in z’n klasse met 1131 gram voor de set. Ook als je aanzet, vervormt het wiel het minst in vergelijking met andere merken in z’n klasse met 4.38 mm, ook als je het gewicht/stijfheid ratio meetelt. Bovendien remmen de velgen goed in droge (4.73 m/s2) en natte (2.25 m/s2) omstandigheden. En last but not least zijn de wielen sterk, bij 75Wh kracht was er nog geen spoor van breuk.

We dwalen een aantal dagen Mallorca over, we klimmen veel en dalen hard. En geven dan antwoord op de vraag: wat heeft deze fiets? Alles wat je in een fiets zoekt: goede wendbaarheid, stijfheid, comfort, schoonheid en pit. door een uitgebreid scala aan verschillende modellen en afwerkingniveau’s in de TCR-lijn kan je er eentje in bezit hebben vanaf 999 euro.

We keren voldaan huiswaarts, al baalde ik wel een beetje. ‘Nee sorry, deze zijn allemaal verkocht en gaan morgen op transport’ wilde ik eigenlijk niet horen als antwoord op mijn vraag of ik de met mijn naam beplakte Giant TCR kon overnemen. Op de terugreis doezel ik wederom weg en ja.. daar is Prince weer met die zo bekende sound.

Giant TCR advanced SL 0 - tekst5

Onderdelen:
Frame: Carbon
Afmontage: Shimano Dura-Ace Di2
Crankstel: Shimano Dura-Ace 36/52
Remmen: Shimano Dura-Ace
Velgen: Giant SLR 0
Banden: Giant P-SLR1
Ketting: KMC X11SL
Cassette: Shimano Dura-Ace 11×28 11speed
Zadel: Contact SLR Forward