Giant heeft onlangs vol trots de nieuwe TCR 2016 aangekondigd, geschikt voor zowel intensieve trainingsritten als de beslissende kilometers van een wedstrijd. Deze fiets wordt dan ook niet voor niks gelanceerd als #TOTALRACEBIKE.

Het gewicht van de Total Compact Road (TCR) is verlaagd met 12% ten opzichte van het vorige versie zonder aan stijfheid in te boeten. Daarnaast zijn de MegaDrive-onderbuis en PowerCore-trapas gefi- netuned om zo maximale ‘trap’-stijfheid te verkrijgen. De interne kabels zijn door een nieuwe route iets korter waardoor er gewicht is bespaard.

Een nieuwe balhoofdset en ISP-adelpen hebben samen een gewicht van 39 gram bespaard. De nieuwe voorvork heeft 30 gram gewonnen. Het gaat om details, maar het uiteindelijke resultaat is een racefiets met, volgens Giant, de hoogste stijfheid/gewicht-ratio van alle productiefietsen

Maar niet alleen stijfheid is belangrijk. Je moet de fiets ook kunnen controleren. En dat kan door het uitgekiende Compact Road Design. Door de toevoeging van een nieuwe geïntegreerde Variant zadelpen is er bovendien sprake van meer comfort tijdens het rijden.

Giant heeft bij de ontwikkeling van de TCR duidelijk ingezet op drie speerpunten: superieure efficiëntie, controle en race-prestaties. Onlangs hebben wij al de eerste kilometers op een Giant TCR 2016 afgelegd en kunnen we eigenlijk alleen maar enthousiast zijn. Voor een gefundeerde mening kun je de review in een toekomstige uitgave van Wielrenblad checken!