Als je vier seizoenen en bijna 5.500 kilometer in weer en wind samen doorbrengt dan bouw je een band op, dat staat buiten kijf. De Isaac Element Disc Di2 en tester Rick zijn dan ook dikke maatjes geworden. Tijd voor een afrondend gesprek over wat voor gezelschap de Isaac precies is geweest.

tekst: Rick Brauwers | Foto’s: George Deswijzen

Klopt hij een beetje, de Isaac?

Als het totaalplaatje goed is dan staat dit garant voor heel veel kilometer fietsplezier. Als je een fiets koopt van 6.499 euro mag je verwachten dat de onderdelen op elkaar zijn afgestemd en dat deze in dezelfde kwaliteitsrange liggen. Het ‘Nano Quad Carbon’-frame vormt de basis en zet daarmee de toon voor de gehele opbouw van de fiets. Shimano Ultegra Di2 was voor mij een logische afmontage. Isaac biedt deze Disc fiets ook aan met SRAM en Campagnolo, dus er is een keuze voor elke smaak. Uiteraard gaat Dura Ace een stap verder qua gewicht en kwaliteit, maar deze Ultegra-groep heeft mij niet één keer teleurgesteld. De FFWD F4D FCC-wielset is een degelijke set met voldoende stijfheid voor een performance racer als deze Element Disc. Over de velghoogte heb ik al genoeg geschreven. Beneden windkracht drie doet de wielset wat het belooft, maar gaat het harder waaien dan zal je al je stuurmanskunsten moeten aanspreken op een enigszins rechte lijn te rijden tussen je fietsmaten. Optisch valt er ook nog wat te winnen voor FFWD. Opvallende witte stickers op een zwarte velg is tegenwoordig wel een beetje passé.

Hebben de schijfremmen de test doorstaan? 

Wat mij betreft zeker. Uiteraard piepen ze wel eens als je een paar uur in de regen fietst. Wat ik merk is dat het vuil dat op het wegdek ligt, neerslaat op de schijf. Dit rem je er na een paar omwentelingen wel vanaf, en dat hoor je. Maar dit nadeel weegt niet op tegen de enorme remkracht die je onder de topjes van je wijsvingers tot je beschikking hebt. Die remkracht was wel even wennen. Als je lang fietst, dan weet je dat een carbon velg eerst een paar keer rond moet in natte omstandigheden. Tijdens mijn eerste afdaling met deze Element Disc blokkeerde meteen mijn achterwiel. Kilometer na kilometer raakte ik meer vertrouwd met het doseren van de remdruk. Ook in natte omstandigheden kun je veel later remmen als dat je gewend bent. En als je dit een keer hebt ervaren, wil je nooit meer anders.

Is er iets dat je zou aanpassen? 

Als je veel verschillende fietsen hebt getest dan ontwikkel je wel een voorkeur voor bepaalde onderdelen. Dit kunnen hele simpele dingen zijn zoals het type bidonhouder bijvoorbeeld. Ik ben de afgelopen jaren geen enkele carbon-bidonhouder tegengekomen die het gewicht van een volle 750 ml-bidon op een kasseienstrook aankan (zitbuis montage). Een bidonhouder hoort wat mij betreft ook een gesloten kooi te hebben, zodat je drankvoorraad niet in de berm, of nog erger, in het peloton belandt. Zo ben ik bijvoorbeeld ook voorstander van zadels die van een zadelfabrikant komen, in plaats van een zadel van een eigen merk. Merken die sinds jaar en dag zadels maken hebben vaak toch net wat meer knowhow in huis.

En qua design?

De Element Disc is vrij rond gehoekt. Dat mag voor mij wel iets strakker en minder lief. Hetzelfde geldt voor de witte merklabels. Met zwarte glans-labels op een matte finish krijg je meteen een hele andere uitstraling. Overigens heeft Isaac inmiddels Black-on-Black belettering die wel helemaal bij de tijd is.

Is de Element Disc een ware performance racer?

Absoluut. Uiteraard valt er altijd iets te verbeteren. Veel dingen zijn ook afhankelijk van je persoonlijke smaak. Het belangrijkste vind ik dat de fiets voldoet aan je prestatie eisen. Ik fiets veel ‘100+ km’-afstanden met talloze klimmetjes in allerlei varianten. Ik kies daarom het liefst voor een minder diepe zitpositie. Dat is lekkerder voor mijn rug. Het liefst ook met een iets lagere trapas. Dat bevordert de stabiliteit, met name in bochten. De bovenbuis van het frame is smaller bij de zitbuis voor meer comfort en breder bij het balhoofd voor meer stijfheid. Deze ideale combinatie van stijfheid, gewicht en effectiviteit maken de fiets tot een performance racer pur sang. Ikzelf zie deze Isaac Element Disc meer als een endurance racer waarmee je moeiteloos je eigen grenzen én die van het materiaal kunt opzoeken.

Dus de vijfduizend kilometers zijn probleemloos verlopen?

Nagenoeg wel. Het incidentenlijstje past dan ook op de achterkant van een bierviltje. Vijf lekke banden, een beetje speling in het balhoofd en een verdraaide steekas. En dat laatste was nog volledig mijn eigen schuld ook. Ik krijg jeuk van spanners die niet met het frame uitgelijnd staan. Ik heb die spanner tijdens een onoplettend moment in gesloten toestand uitgelijnd met het frame. Niet doen dus. Ik kan alleen maar concluderen dat deze Isaac Element Disc Di2 een betrouwbaar maatje is waar je duizenden kilometers plezier van hebt. Als we samen op weg waren kon ik moeiteloos mijn hoofd leegmaken omdat ik niet met mijn materiaal hoefde bezig te zijn. En dat is toch wat we uiteindelijk allemaal willen; lekker zorgeloos fietsen, genieten van je rit en zo nu en dan je grenzen opzoeken. Deze Isaac Element Disc Di2 was daarvoor het ideale maatje.

frame: Isaac HM Nano Quad 60 Carbon
maten: 49 / 52 / 55 / 58 / 61
kleur: Glossy-Metallic Black / White
gewicht: 990 gram (maat 55)
bracket: Press Fit (BB 86,5 41 mm)
afmontage: Ultegra 6870 Di2
crankset: Shimano: 52 – 36 175 mm
cassette: Shimano: Ultegra 11 – 28
wielen: FFWD F4D FCC
banden: Schwalbe One 700 x 25 C
zadel: Isaac Premium
stuur: Isaac Streem 42 cm
stuurpen: Isaac 7050 100 mm
zadelpen: Isaac carbon Ø 27,2 mm

vanaf € 5.799,-


Dit artikel is afkomstig uit het Wielrenblad nummer 5, Deze kun je nabestellen in de webshop. Maar natuurlijk kun je het best abonnee worden, zodat je geen fietsverhalen meer hoeft te missen. Digitale uitgaven zijn ook altijd verkrijgbaar in onze Soul Kiosk App.