Aerodynamische racefietsen zijn in opkomst. Er worden steeds meer windtunnel-proof raceframes gepresenteerd. Met de Reacto doet Merida mee aan de trend. Het frame is samen met de renners van de Lampre-Merida ProTour wielerploeg ontwikkeld. Gemaakt voor echte hardrijders op elk parcours, van de vlakke Nederlandse polders tot in de Alpen. Tijdens het Lampre-Merida presscamp op het veelzijdige Mallorca heb ik de fiets eens goed kunnen testen.

Tekst: Adrik Elzing
Foto’s: Bas de Meijer

De Reacto is niet alleen uitgebreid getest in windtunnels, maar ook op parcoursen met veel hoogtemeters. De fiets moet in alle omstandigheden door de renners van het team ingezet kunnen worden, dus ook tijdens zware bergetappes. Ondanks het extreme aero-uiterlijk en het iets zwaardere frame, bleek uit de testresultaten van Merida dat de renners op de Reacto ook in de bergen een voordeel hadden ten opzichte van de lichtere en meer conventionele frames.

Merida

De opvallend gevormde buizen, kleurstelling en de platte voorvork maken de fiets een ware verschijning. Niet iedereen is fan de kleuren, maar als je een fuchsia- paarse en grasgroene fiets hebt, weet je vrijwel zeker dat je origineel bent. De Reacto ziet er verder natuurlijk ultra-aerodynamisch uit, maar is ie dat ook? Op basis van windtunneltesten is het NACA fastback profiel op het frame toegepast die de Reacto tot 15% minder luchtweerstand geeft. Het profiel – ontwikkeld en gebruikt door de luchtvaart – staat in de volksmond ook wel bekend als de druppelvorm. Aangezien de buizen volgens de UCI regels echter maximaal drie keer zo diep mogen zijn dan dat ze breed zijn (3:1 ratio), zijn de uiteinden van de druppels afgesneden. Het grote voordeel van deze techniek is dat buizen niet alleen aerodynamisch zijn, maar ook breed genoeg om stijfheid te garanderen.

Merida

De voorrem is een Direct-mountuitvoering van Shimano, die speciaal gevormd is voor een gladde overgang naar het frame. De Direct- Mount is niet op een plek in het midden bevestigd, maar aan beide kanten van de voorvork. Aan de laag liggende achtervork vind je geen achterrem, deze is aerodynamisch achter het bracket weggewerkt. Het voordeel van de Directmount- remmen is dat ze altijd recht staan, zodat je er vrijwel zeker van bent dat ze nooit aanlopen. Waar bij veel aerodynamische carbon frames minder aandacht aan wordt besteed is de verticale demping. Bij Merida is er voor de Reacto een S-Flex zadelpen ontwikkeld, waar een dempend deel carbon het rijcomfort moet vergroten door maximaal 4,5 millimeter demping te geven. De geometrie van het frame is relatief diep en gestrekt, waardoor het frame ook prima voor triatlons en tijdritten gebruikt kan worden.

Merida

Zoals de naam al doet vermoeden, reageert de Reacto op alles. Sturen, accelereren, maar ook oneffenheden in het wegdek voel je ondanks de S-Flex zadelpen meer dan bij een conventioneel carbon frame. Een comfortracer kan je de Reacto dan ook niet noemen. Met de oversized BB386EVO bottom-bracket heb je het gevoel dat in sprints en bergop iedere trap raak is. In de afdalingen merk je dat de combinatie van hoge wielen en het aerodynamische frame zich in haarspeldbochten iets moeilijker laat insturen dan dat je gewend bent. Uiteraard hebben er ook ‘plaatsnaamborden- sprints’ plaatsgevonden tijdens de test. Op de Reacto voel je jezelf op voorhand al sneller. Het wapen van de huidige wereldkampioen Rui Costa is dan wel niet de meest comfortabele racer, het is wel verrassend wendbaar en rijdt even strak als het uiterlijk doet vermoeden.

Merida

De geteste Merida Reacto Evo Cf Team is afgemonteerd met Shimano Dura-Ace 11 speed compact. De 50 millimeter hoge carbon Fulcrum Wind-wielen zijn afgemaakt met Continental Grand Prix 4000S-banden. De aerodynamische en brede druppelvormige buisprofielen maken het frame en voorvork iets zwaarder dan we vandaag de dag gewend zijn. In maat M/L is de gehele frameset 1553 gram. De Reacto is een echte racer. Met de sportieve geometrie en het agressieve kleurrijke uiterlijk trek je heel wat bekijks. De 7,4 kilo (excl. pedalen) wegende Evo Cf Team-versie kost € 6.499,-. Voor diegene die minder diep in de buidel wil tasten is er de CF 905-versie met Shimano Ultegra 11 speed voor € 2.799 ,-.

Frame: Carbon
Afmontage: Shimano Dura-Ace Di2
Gewicht: 7,4 kg
Wielset: Fulcrum Red Wind 50
Prijs: € 6.499 ,-

Merida

Merida

Merida