Met de Scultura Disc 4000 voegt Merida een nieuwe schijfracer toe aan het middensegment. De discbrakes en het comfortabele frame maken afdalen in de Eifel een feestje. Met een gewicht van bijna 9 kilo mist hij het pittige van een klimfiets.

Tekst & foto’s: Bram de Vrind

  • Frame: Scultura Disc CF2
  • Kleur: groen/antraciet
  • Voorvork: Scultura Carbon CF2 Disc 12
  • Afmontage: Shimano 105
  • Remmen: Shimano RS505 160 mm
  • Velgen: Merida Comp 22 disc pair
  • Zadel: Merida Sport
  • Gewicht: 8,75 kg
  • Adviesprijs: €2099,-

Dat de Taiwanese fabrikant overtuigd is van de kwaliteiten van hun schijfracers, toonden ze vorig jaar door de profs van Lampre-Merida tijdens Parijs-Roubaix met de nieuwe Scultura Disc op pad te sturen. De fietsen werden voorafgaand aan de wielerklassieker trots gepresenteerd aan de wereldpers.

Het profavontuur met de schijfremmen bleek echter van korte duur. Een schijfrem van Merida zou tijdens een valpartij in de Hel van het Noorden het been hebben opengehaald van Movistar-renner Francisco Ventoso. Hoewel dat nooit werd bewezen, staakte de UCI een proef met schijfremmen in het profpeloton. Dit jaar rijdt het team van Merida (dat is omgedoopt tot Bahrain-Merida) met ‘ouderwetse’ velgremmen.

Waar de profs treuzelen met de introductie van schijfremmen, winnen discracers onder recreatieve renners aan populariteit. De gemiddelde poldercoureur rijdt immers geen gevaarlijke kasseienkoersen en kijkt bij de aanschaf van een fiets naast gewicht ook naar comfort. Wij rijden de groen-antraciete Merida Scultura Disc 4000 met CF2 carbonframe. Dat frame is met een hogere balhoofdbuis (20 millimeter bij maat 56) en kortere reach (afstand bottom bracket-stuur) wat comfortabeler dan de CF4 waarmee de profs over de kasseien hobbelden.

De fiets wordt op een zonnige dag geleverd. Eerste indruk: gave paint job! De antracietkleurige lak heeft dankzij een speciale behandeling een metallic look. Felgroene accenten die doorlopen in wielen, zadel en stuurlint, maken het af. De Scultura staat te blinken op het balkon. Het CF2 frame met schijfremmen, hoge balhoofdbuis, dikke onderbuis en -liggende achtervork, geven deze Scultura een robuust uiterlijk. De bovenbuis loopt met een sierlijke bocht over in de staande achtervork, waar de brug voor een achterrem ontbreekt. Dit speciale Flex-Stay 2017 design zorgt volgens Merida voor extra comfort.

De Scultura 4000 disc komt met 160 millimeter Shimano RS505 hydraulische schijfremmen, maar je kunt er ook 180 millimeter schijven op monteren. De remgrepen zijn vanwege hun aangepaste ontwerp een stuk groter dan bij velgremmen. De fiets is Shimano 105 afgemonteerd. De remklauwen zijn flatmount bevestigd, dus zonder onnodige bruggen of koppelstukjes. Een speciale ‘Disc Cooler’ leidt volgens Merida tijdens het rijden extra koellucht langs de achterrem. Zo’n cooler is volgens de fabrikant bij de voorrem niet nodig omdat die voldoende wordt gekoeld door rijwind. De kabels van de Scultura zijn keurig weggewerkt. De derailleurkabels en achterremkabel lopen door de onderbuis, terwijl de voorremkabel verdwijnt in de voorvork.

Merida heeft de wat zwaardere huismerk Comp Disc 22 wielen gestoken om de prijs (2099 euro compleet) te drukken. Het Merida Sport zadel is zacht en zelfs een beetje sponzig. De Scultura 4000 Disc komt volgens de catalogus op 8,75 kilo. Dat maakt hem zeker geen lichtgewicht racer. De Scultura 4000 met velgremmen bijvoorbeeld is met 8,21 kilo al ruim een halve kilo lichter.

We zijn benieuwd hoe de blinkende schrijfracer zich op uitdagend terrein gedraagt en nemen hem mee op trainingsweekend naar de Eifel. De eerste kilometers in de Duitse heuvels zijn even wennen. Door de comfortabele geometrie zit ik minder diep en de discbrakes remmen veel directer dan de velgremmen op mijn eigen fiets. Maar al gauw voelt de Scultura vertrouwd. De discbrakes geven merkbaar meer controle in de afdalingen. Remmen gaat geruisloos, gelijkmatig en krachtig met twee vingers aan de remhendels. Tijdens het dalen kan ik later in de ankers dan mijn fietskameraden. Het stabiele frame maakt het feestje compleet. Putdeksels en hobbels in de weg brengen de Scultura niet van zijn stuk. Als we langs wijnvelden richting de Moezel duiken, snijdt de schijfracer heerlijk strak door de haarspeldbochten.

Bergop is de Scultura Disc dan weer in het nadeel. Tijdens het aanzetten laat de stijfheid van het frame zich gelden. De fiets schiet met rake trappen vooruit. Maar door het hogere gewicht mist deze Scultura het pittige van een pure klimfiets. Als we elkaar bergop het snot voor de ogen rijden, moet ik net wat eerder in de overlevingsstand dan mijn trainingsmaatjes. Ook valt de onderhoudsgevoeligheid van de schijfremmen op. Tijdens klimmen uit het zadel raakt de voorste schijfrem soms de remklauw. Na het steken van het achterwiel loopt de rem iets aan en moet opnieuw worden gecentreerd. Niet heel spannend, maar zoals met velgremmen even opendraaien van de klauwen is er niet bij.

En de disc cooler? Bij normaal rijgedrag in de tot tien kilometer lange afdalingen raakt de achterrem niet oververhit. Dat ligt anders na een extreme test. Ik daal 3,3 kilometer met dichtgeknepen remmen bij zo’n 30 graden. Van remkrachtverlies is geen sprake, maar de achterschijf wordt zo heet dat water uit mijn bidon erop verdampt. Bij de voorschijf gebeurt dat niet. Voor wat het waard is, want welke renner remt kilometerslang met dichtgeknepen remmen?

Als je in de markt bent voor een comfortabele carbonracer in het middensegment die heerlijk door de bochten snijdt en ultieme controle geeft bij het aanremmen, dan is deze Scultura Disc 4000 wellicht iets voor jou. Met Shimano 105 afmontage staat ‘ie al voor 2099 euro op je tuinpad. We zijn ook enthousiast over de fraaie afwerking en het lakwerk. De door gewicht geobsedeerde klimmer zal zich eerder aangesproken voelen door een lichtere racer in deze prijsklasse.


Deze review is afkomstig uit Wielrenblad nummer 3 van 2017, wil je meer reviews uit dit nummer lezen? Bestel #3 dan in de SOUL Webshop of download het exemplaar in de SOUL Kiosk App. Wil je meer reviews en andere toffe content ontvangen? Neem dan een abonnement op Wielrenblad magazine, ontvang de magazines als eerste en geniet van nog veel meer voordelen!