Zeurende pijn en verzuurde spieren zijn voor velen dagelijkse kost tijdens een fietsrit. Met een paar eenvoudige, maar essentiële tips kun je de kans op blessures verkleinen en je fietsroutine uitbreiden. James Witts sprak met bikefitters, fysiotherapeuten en fietscoaches en verzamelde ze speciaal voor jou.

Tekst: James Witts
Foto’s: Danny Bird

Als je weer op de fiets stapt voor een lekker ritje, ga je vol goede moed en zin op pad. Je rijdt de eerste kilometers als een trein en denkt nog uren door te kunnen fietsen. Vaak valt dat tegen. Een uur later zit je misschien alweer ongemakkelijk te schuiven op je zadel, begin je last van die knie te krijgen en lijkt er een mes onderin je rug te steken. Dan weet je het weer: ‘Auw, ik moet hier iets aan doen, maar wat?

’Blessures zijn onderdeel van het fietsen. Kijk maar naar de tour, waar het ieder jaar weer een slachting lijkt te zijn. Het goede nieuws: acute blessures van valpartijen zijn lastig te vermijden, maar chronische of blessures door overbelasting zijn dat vaak wel. Je hoeft er alleen maar achter te komen, hoe je de pijn moet verhelpen voordat de pijn jou weet te stoppen. John Dennis, Retül bikefitting-instructeur zegt: ‘De meest voorkomende pijn die we tegenkomen is pijn inde onderrug.’

Blessures Tour de France

Retül doet bikefitting voor gerenommeerde profploegen als Team Sky, Team Europcar en Radioshack. ‘Veel wielrenners geven aan dat hun onderrug zeer begint te doen na ongeveer een uur fietsen, wat kan leiden tot een verhoogde spierspanning of zelfs druk op de wervels. Beide problemen komen vaak voort uit een slecht afgestelde fiets.’Er zijn zoveel verschillende oorzaken van de problemen die voort komen uit een verkeerde afstelling op de fiets, waardoor weer niet te diep op in kunnen gaan. Een verkeerde zithoogte en/of positie zijn vaak de belangrijkste boosdoeners. Dit begint vaak wanneer jein een vroeg stadium de hand op de knip hebt gehouden. ‘In eerste instantie raden we je aan om je fiets te kopen bij een goede fietsenwinkel, zij kunnen al je vragen beantwoorden en hebben kijk op de juiste maat fiets’, zegt John Brame (fietscoach). ‘Als je de juiste fiets hebt en de fiets is goed afgesteld, dan zul je vanzelf lekker blijven fietsen. Of je nu een custom fiets koopt, die helemaal op jouw maat gemaakt is of dat je een fabrieksfiets koopt, maakt niet uit. Als je er maar voor zorgt dat de mensen bij wie je de fiets aanschaft genoeg expertise in huis hebben, waardoor je de juiste fiets voor jouw biomechanica aanschaft. Als je naar een schoenenwinkel gaat koop je ook geen te kleine schoenen, want dit zorgt voor pijn en kan leidden tot letsel. Ditzelfde geldt ook voor de aanschaf van je fiets.

Voormalig Bike Science bikefitter Rich James zegt: ‘We zouden ook kunnen stellen dat de traditionele manier van het opmeten van een frame, wat heel lang gebaseerd was op de zitbuislengte, is verouderd. Als ik een artikel zou schrijven over bikefitting dan zouden mijn sleutelwoorden ‘stack’en‘reach’zijn. Wanneer ik die maten zou gebruiken geeft het me meer inzicht inde eigenschappen van de fiets dan bijvoorbeeld de framemaat.’Stack is de maat verticaal gemeten vanuit het hart van de bracket tot de bovenzijde van de balhoofdbuis. Reach is de maat horizontaal gemeten vanuit het hart van de bracket tot het hart van de balhoofdbuis. Bij de juiste fietsafstelling komen een aantal variabelen om de hoek kijken: je flexibiliteit, je persoonlijke wensen en het doeleinde waarvoor je de fiets gaat gebruiken. Sportieve fietsers hebben bijvoorbeeld vaak een hogere stack en een kortere reach nodig, omdat ze geregeld zes uur op de fiets zitten. Wat ook vaak zorgt voor pijntjes is het rijden met gestrekte armen. James voegt daar aan toe: ‘Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik bij al onze renners een sticker op het stuur heb geplakt met daarop buig lichtjes je ellebogen.’

Rekken en strekken

Zadelpijn is niet om te lachen

Serieus, zadelpijn is één van de meest vervelende fietsblessures die er zijn. Je kunt er maar beter niet om lachen, want je wilt het zelf echt niet meemaken. Door het schuiven in je zeem of op je zadel, maak je de huid kapot, wat zorgt voor kleine schaafwondjes. Er kunnen dan bacteriën in deze wondjes gaan zitten, wat voor lichte tot ondraaglijke pijn kan zorgen. Tom Boonen heeft in de Vuelta van 2011 eens met deze blessure te maken gehad. Het was zo erg dat hij de hele tijdrit op de pedalen heeft gestaan omdat zitten op het zadel niet ging. De steenpuisten zoals ze ook wel genoemd worden komen niet alleen voor bij profwielrenners. Stuart Clapp zegt: ‘Ik heb ze ook gehad, maar niet zo erg als mijn maatje.’ Hij ging naar Vlaanderen om te fietsen en ik had hem geadviseerd om Chamois crème te gebruiken. Hij weigerde en het kostte hem uiteindelijk jaren voordat hij toegaf dat hij mijn advies had moeten gebruiken. Zorg erin ieder geval voor dat je steeds een schoon wielrenbroekje draagt en zorg ervoor dat de broek een kwalitatief goed zeem heeft. Daarnaast zou je kunnen overwegen om je perineum te scheren.

Het artikel is afkomstig uit Wielrenblad #2 2015. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen teruglezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden, klik dan op de onderstaande banner en ontvang voortaan elk magazine thuis op je deurmat.

Wielrenblad_Bannertje