Het vlaggenschip van de Campagnolo groepsets, heeft zijn focus op het gebied van mechanisch schakelen verlegd. De grote vraag is: valt het in de smaak van de Campagnolo fans?

Het originele artikel kun je trouwens lezen in Wielrenblad #1 2015. Mocht je deze gemist hebben dan kun je natuurlijk altijd terecht in onze webshop. Voor meer informatie over het mechanisch schakelen kun je dit artikel over Campagnolo nog even bekijken op onze site.

Campagnolo mec IT 3d

Tekst: Peter Stuart

In de gouden dagen van het wielrennen, toen iedereen op sterke stalen fietsen reed, was de groepset de ‘ziel’ van een fiets. Dat was het element waardoor er wel of niet naar je fiets werd gekeken. Campagnolo snapte dit en werd hierdoor bijna een soort religie. Tegenwoordig gaat het allemaal een beetje anders. De Campagnolo-componenten worden gezien als kwalitatief goede producten die er zeer gesoigneerd uitzien, maar ze worden allang niet meer verafgood.

Om ervoor te zorgen dat Campagnolo de concurrentie bijblijft hebben ze dit jaar hun vlaggenschip onder de mechanische groepsets herontwikkeld. Sinds Campagnolo in 2008 de overstap naar 11-speed heeft gemaakt, ziet de groepset er significant anders uit dan zijn voorganger. Het meest in het oog springende verschil is het vierarms crankstel, Campagnolo volgt hierin de trendverschuiving geïntroduceerd door Shimano, Rotor en FSA. De crank heeft ook een praktisch voordeel: hij is compatibel met meerdere kettingbladen, waardoor je kunt overschakelen van een standaard combinatie (53/39) naar de compact (50/34) en dat zonder het hele crankstel te hoeven verwisselen.

De shifters en beide derailleurs zijn tevens aangepast, maar om niet vast te komen zitten in het praktische deel, schakelen we over naar het bestaansrecht van Campagnolo: het gevoel. Campagnolo heeft veel wielrenners behouden omdat ze trouw en emotioneel gehecht zijn aan het merk. Super Record is daarom ook nooit echt in de problemen gekomen, maar geldt dit ook voor de meest recente uitvoering?

Het achterderailleur heeft Campagnolo weer iets weten te verbeteren, het derailleur beweegt iets meer horizontaal (in plaats van diagonaal), waardoor hij zelfs iets sneller schakelt dan het vorige model. Wel is het voor de renners die gewend zijn aan Shimano een aanpassing, omdat het iets zwaarder schakelt. Wat wel geruststellend is in deze, is dat de shifter iets lichter is dan die van Shimano. Bij Campagnolo voelt het alsof je echt betrokken bent bij het schakelen in plaats van dat de hendel het voor jou doet. Een klein nadeel van de nieuwe achterderailleur van Campagnolo is dat een kleine verstoring van het derailleur al behoorlijk wat lawaai kan maken. Dit betekent dat de derailleur heel precies afgesteld moet zijn voordat het schakelen echt comfortabel wordt. Schakelen van het voorderailleur is daarentegen lichter geworden, zelfs wanneer er veel kracht op de ketting staat.

Hoewel het vergelijken van groepsets haast nutteloos is, omdat veel afhangt van de afstelling en de persoonlijke voorkeur van de renner, is het belangrijkste verschil voor mij het verschil in karakter tussen de 2015 Super Record en de Dura Ace 9000. Het vlaggenschip van Shimano staat bekend om zijn efficiëntie, terwijl Super Record een meer non-conformistisch, ofwel afwijkend karakter heeft. Campagnolo is af en toe wat nukkig en stram, maar de groepset geeft wel echt een gevoel van verbondenheid met de fiets. Daarnaast is de groepset enorm stijf, waardoor ik het gevoel krijg dat er bijna geen kracht verloren gaat, zelfs wanneer er veel kracht op de ketting staat tijdens het schakelen.

Als we kijken naar het gewicht van de groepset, zien we dat sommige onderdelen, zoals de trapas iets zwaarder zijn, maar de groep is nog steeds redelijk licht. We hebben 1686 gram gemeten, met een compact crankstel, maar zonder bottom bracket en kabels. Hoewel Campagnolo altijd zal worden beoordeeld op zijn traditionele wijze van produceren, is het voor hun zeker een risico wanneer ze afwijken van die standaard, met name als we kijken naar het iconische crankstel. Maar in mijn ogen bewijst Campagnolo dat het vasthoudt aan de principes van innoveren.

Crankstel

Campagnolo is van een vijfarms naar een vierarms crank gegaan. Dit zorgt voor meer stijfheid en geeft, door het vernieuwde patroon, de mogelijkheid om te wisselen tussen kettingbladen. Zo kun je een 53/39 (zonder te wisselen van crank) ombouwen naar 50/34.

Schakelen

Het achterderailleur is verbeterd, het derailleur verplaatst nu meer horizontaal, in plaats van diagonaal, waardoor het schakelen nog preciezer gaat. Het voorderailleur is ook verbeterd, schakelen van binnen- naar buitenblad gaat nu lichter.

Details

Gewicht onderdelen:

  • Shifters:                       344 gram
  • Remklauwen:              277 gram
  • Crankset:                     630 gram
  • Achterderailleur:         161 gram
  • Voorderailleur:            74 gram
  • Cassette:                     200 gram

Prijzen

  • SUPER RECORD -D SKELETON remmen (dual pivot front + mono pivot rear): € 278,73
  • SUPER RECORD Ultra Shift 11s Ergopower shifting levers – BLACK option: € 407,34
  • SUPER RECORD ULTRA-TORQUE CT TI Carbon 11s crankset 172,5 mm 34-50: € 821,83
  • SUPER RECORD 11s braze-on voorderailleur: € 157,29
  • SUPER RECORD 11s achterderailleur: € 438,31
  • RECORD 11s ketting: € 55,18
  • SUPER RECORD 11s tandwielen 11-25: € 365,21
  • RECORD ULTRA-TORQUE – BSC outboard cups € 24,18