Wanneer we de Cannondale Slate Force 1 uit zijn doos tillen rijst bij ons de vraag: waar kijken we naar? Een knaloranje aluminium frame voorzien van subtiele decalls; een Lefty Olivier geveerde voorvork; 650B wielen met flinke noppenbandjes erop; een drop-bar stuur en een 1×11-verzet met opvallend Hollowgram-crankstel. Oh ja, en schijfremmen. De noppenbanden suggereren een gravelracer of veldrijder. Zelf spreekt Cannondale over een all road bike. Het is in ieder geval een bike met een rebelse ‘kom-maar-op’-look. Tijd voor een ritje om te ondervinden wat voor vlees we nu echt in de kuip hebben. Tijd voor een ritje.

Tekst & Foto’s: Harm Spoelstra

De test: Cannondale Slate Force 1

Wanneer we de eerste meters over het asfalt wegrijden, denken we meteen: dit is leuk! Dat komt door een aantal factoren. Allereerst het uitzicht op de cockpit; iedereen die voor het eerst op een fiets met een Lefty-voorvork rijdt, blijft zich de eerste paar kilometers verbazen over het ontbreken van de rechtervorkpoot. Dit is zo’n opvallend facet dat je ook veel bekijks trekt.

Cannondale Slate Force 1

De tweede bijzonderheid: de noppenbanden. Rijd je rechtuit dan ervaar je flink wat comfort terwijl de rolweerstand prima is. Niet te vergelijken met 23- of 25mm-slicks natuurlijk, maar zeker niet slecht voor zulke breed inzetbare banden. In de bochten, die je iets ruimer instuurt dan normaal (daarover later meer) is de grip fenomenaal. De kleinere wielmaat maakt de fiets speels tijdens het manoeuvreren door verkeersdrukte, maar de schuinere balhoofdhoek zorgt toch voor stabiliteit wanneer je rechtuit gaat. Het derde ding: we krijgen gelijk zin om te springen. Nog geen 100 meter op de fiets en we springen al van het eerste stoeprandje. En dan niet voorzichtig zoals je met je normale racer zou doen, gewoon vol overtuiging.

We beginnen met een flink stuk over de weg. De fiets is zowel op asfalt als op losliggende klinkers comfortabel. De aangepaste achterbrug heeft daar aan meegewerkt. Doordat de staande en liggende achtervork op bepaalde plekken gemanipuleerd (lees: platgedrukt) is, heeft de Cannondale Slate Force 1 verschillende flexzones gecreëerd op zo’n manier dat dit de torsiestijfheid van het frame niet stoort en waardoor het trappen efficiënt blijft.

Sram Shifters - Cannondale Slate Force 1 - review -test

De Cannondale Slate Force 1 is opvallend stil. Het enige wat je hoort is het zoemen van de bandjes. Het SRAM Force-systeem werkt goed hoewel het opschakelen soms net even een fractie te lang duurt. De cranks zien er waanzinnig goed uit en het 1×11-systeem geeft de fiets een cleane look. Wel is het 44 tands kettingblad in combinatie met de 11-42 cassette soms een flinke kluif. Af en toe mis je een verzetje ertussen waardoor je even wat meer je best moet doen, maar daar vraagt deze fiets ook om: actief rijgedrag. Dat geldt ook voor het sturen. Door eerdergenoemde schuine balhoofdhoek reageert de fiets op strakke bochten net even wat anders dan je normale fiets. Zeker op het asfalt is dit even wennen.

Cannondale slate force Crank - Spoelring

De Lefty geveerde vork-met één-poot heeft een makkelijk bereikbare lock out knop, waarmee je hem kunt blokkeren. We hebben die op het asfalt al vrij snel gebruikt, omdat de banden ons ook zonder de vork genoeg comfort bieden.

Instelknop van de Lefty - Cannondale Slate Force 1 - review - getest


Meer in zijn mars

Na een stuk asfalt duiken we de gravelpaden op. Wat direct opvalt, is dat er niks opvalt aan de Cannondale Slate Force 1. We rijden over het gravel als over het asfalt, op de wat hogere rolweerstand en lagere snelheid na merken we aan het rijgedrag bijzonder weinig. De fiets voelt zich nog steeds als een vis in het water en daagt je uit de grenzen op te zoeken. Gevolg: we pakken alle heuveltjes en randjes mee. De Lefty Olivier hebben we inmiddels wagenwijd open gezet en hij doet zijn werk perfect. Hoewel de Lefty slechts 30 millimeter veerweg belooft, voelt dit als meer. Waarschijnlijk zijn het de die het comfort een extra duwtje geven. Zelfs met de Lefty geblokkeerd rijdt de fiets nog heerlijk. De banden bieden zeker hier op het onverharde vertrouwen in de bochten. De SRAM Force Hydro Disc-remmen werken als een zonnetje en de Fabric-tape op het stuur geeft goede grip.

Cannondale Slate Force 1 Schijfremmen

Na het gravelstuk voelen we dat we nog niet het onderste uit de kan hebben weten te halen en sturen daarom het nabij gelegen mountainbike-parcours op om te zien hoe hij hier presteert. Ook hier verbaast de Cannondale Slate Force 1: vrijwel moeiteloos rijden we de trails over. De banden smullen van het terrein en de Lefty excelleert in het opslokken van de wortels die we tegenkomen. Het wat trage stuurgedrag op de weg uit zich hier als een voordeel wanneer het wat harder gaat. Vol vertrouwen stuur je de bike door parcours door.

Cannondale Slate Force noppenband getest -review

Conclusie: Cannondale Slate Force 1

Zelfs na het testen is het ons niet duidelijk in welk hokje deze Cannondale Slate Force 1 geplaatst moet worden. Maar daarmee is de fiets dan ook perfect samengevat: de Cannondale Slate Force 1 laat zich niet in een hokje plaatsen. Het is een fiets voor mensen die zich niet willen beperken tot de bestaande disciplines, en gewoon willen genieten op elk terrein dat zich daarvoor leent.

De Cannondale Slate Force 1 is verkrijgbaar vanaf een prijs van€ 3499. Meer informatie over de Cannondale Slate Force 1 is te vinden op de website van Cannondale.


Cannondale Slate Force 1

Frame SmartForm C1 Premium Alloy, Di2 ready, SAVE, BB30a
Voorvork Cannondale Lefty Oliver Carbon w/ PBR, 30mm Travel, 45mm offset
Shifters SRAM Force 1 HRD
Remmen SRAM Force Hydro Disc
Stuur Cannondale C3 Compact, butted 6061 Alloy stuurlint Fabric – Cannondale Grip Bar Tape w/Gel, 3.5mm Stuurpen Cannondale C3, 6061 Alloy, 1.5″, 31.8
Zadel Fabric Scoop Radius Elite
Zadelpen Cannondale SAVE Carbon, 27.2x420mm

Wielen WTB STP i19 TCS 28-hole, tubeless ready
Banden WTB Resolute, 650bx42c, tubeless ready, gumwall
Crankset Cannondale Si w/ OPI SpideRing, 44T X-Sync
Achterderailleur SRAM Force 1 Long cage
Cassette SRAM PG-1130, 11-42, 11-speed
Ketting SRAM PC-1130, 11-speed gewicht 9,7 kilo (maat medium)


Dit artikel is afkomstig uit het Wielrenblad nummer 1 van 2018, Deze kun je nabestellen in de webshop. Maar natuurlijk kun je het best abonnee worden, zodat je geen fietsverhalen, review en tips meer hoeft te missen. Digitale uitgaven zijn ook altijd verkrijgbaar in onze Soul Kiosk App.