Twee jaar geleden heb ik Cannondale’s Endurance racer, de Synapse, al eens getest, toen in een uitvoering met Ultegra compact-groep. Het was liefde op het eerste gezicht. Nu is het tijd voor de geheel vernieuwde Synapse, en dan ook nog in een Special Edition uitvoering met een ‘1×11’, oftewel een one-by-aandrijving. Daarmee denk je natuurlijk meteen aan, inderdaad, een gravelracer.

tekst en foto’s: Dennis Bruin

Als de fiets geleverd wordt, is hij op kantoor meteen onderwerp van gesprek. Daar waar de roadies nog even moeten wennen, worden de gravel-grinders meteen heel enthousiast. De Synapse was altijd, hoewel comfortabel en gemaakt voor het langere werk, een echte racer. Maar in deze uitvoering begint hij behoorlijk richting gravel en adventure te neigen. Ook de metallic-blauwe kleur is er een die je aanspreekt of niet, zeker in combinatie met de bruine wangen van de banden. Maar, mede door de opvallende verschijning worden we erg benieuwd. Niet alleen door de kleur, maar ook door de verdere uitrusting. De 1×11 met het 42 (!) tanden tellende grootste ‘kransje’ achter, de 30mm brede WTB Exposure banden, het 44-tands kettingblad en geen aero-cockpit, die de overige modellen wel hebben. Gravel of Endurance, wie zal het zeggen?

Carbon is tegenwoordig niet alleen licht en stijf, maar vooral ook ‘slim’, dat geldt in elk geval voor deze gloednieuwe Synapse. Het frame is, net als de allereerste Synapse, uitgerust met SAVE, ofwel Synapse Active Vibration Elimination, wat kortweg inhoudt dat het carbon zo is opgebouwd dat het comfort toevoegt waar het maar kan, maar tegelijk stijf is waar het moet. Elk merk schermt tegenwoordig met de voordelen van hun interpretatie van de mogelijkheden die carbon op dit gebied biedt, maar het enige wat telt is natuurlijk het
resultaat op de weg. Voelt ‘ie in de bochten aan als een racer; tijdens het aansturen van de bochten voelt hij strak en wendbaar. Tijdens het uitsturen van hobbelige bochten op de ongelijke duinpaden, ervaar ik duidelijk een boel comfort vanuit de achtervork van de fiets.

De lichte flex in de achterste driehoek van het frame zorgt voor goede grip en demping wat veel controle geeft bij het uitsturen van de bochten. Het zorgt ervoor dat je hem in no time hard de bochten door kan smijten, wat vooral een feest is als de ondergrond niet bepaald vlak is. De tubeless dertig millimeter-bandjes zijn heerlijk in deze omstandigheden en rollen ondanks de lage bandenspanning heerlijk door op de rechte stukken. Ik sla af van de verharde fietspaden en zoek wat schelpenpaden op. Ook daar blijft de Synapse lekker in zijn vel zitten. Dan maar nog een stapje verder, richting het duinpad, waar het avontuur op de racefiets normaliter stopt. De Synapse SE krijgt goed op zijn donder, maar blijft echt geweldig controleerbaar te rijden. Ik merk dat ik nu echt enthousiast wordt: ‘Mooi man!’, gaat er door mij heen.

Het duinpad heeft ook een aantal steile klimmen in de aanbieding, en door het grote bereik van de cassette is dit goed te doen met de 1×11. Ik kan werkelijk elke afslag nemen op zoek naar nieuwe avonturen en voel mij niet beperkt. Tijdens de dagen dat ik met de mannen op het vlakke asfalt rijd, gedraagt de lichte en stijve Synapse zich als een echte racer. Het enige waar hij tekort in schiet is tijdens het sprinten bij de blauwe bordjes. Hier leg ik het af tegen de mannen met ‘vijftig of meer’-tands kettingbladen tussen de pedalen en kom ik met 44 tandjes tekort. De wat grotere sprongen die de cassette maakt storen mij persoonlijk niet, maar als je dat wel een probleem vindt is de SE er ook in een Ultegra 50-34-uitvoering,
met een vlakke cassette.

Tijdens de buien die ons landje rijk is in de herfstmaanden en die ik geregeld mee mag pakken, is de extra grip van de dertig millimeter-bandjes heerlijk. Sowieso is de wat hogere zitpositie comfortabel in natte en koude omstandigheden, want met veel kleren aan zit je liever wat compactor en minder gestrekt. Ook de prettige schijfremmen voegen juist in deze omstandigheden controle en daarmee comfort toe. Juist als je de Synapse in wil zetten als commuter of gewoon het hele jaar door wil trainen, biedt Cannondale een vernuftig systeem om sprayblockers, oftewel spatborden te monteren. De bevestigingspunten hiervoor zijn netjes weggewerkt en zijn nagenoeg niet zichtbaar als je zonder rijdt.

Deze Synpase Special Edition is breed inzetbaar en voelt zich thuis op veel ondergronden, zonder zijn racy oorsprong uit het oog te verliezen. Het is een ideale fiets voor zeer lange ritten over minder goede wegen, maar met de 1×11 voelt hij zich ook thuis in wat ruigere omstandigheden, waar snelheid niet het allerbelangrijkste is. Je kan eventueel nog iets bredere banden monteren (tot 32 millimeter) om je Synapse nog comfortabeler te maken.

frame: NEW Synapse Disc, BallisTec
Carbon, Di2 ready
vork: NEW Synapse Disc Asymmetric,
flat mount, 12mm thru axle
velgen: WTB STP i19 TCS 28 gaats
naven: Formula RX-512 voor, RX-142 achter
spaken: Stainless steel, 14g
banden: WTB Exposure, 700x30c, tubeless
crank: SRAM Apex 1 BB30a 44T X-Sync
trapas: FSA BB30A
ketting: SRAM PC 1110, 11-speed
cassette: SRAM PG 1130, 11-42, 11-speed
voorderailleur: N/A
achterderailleur: SRAM Apex 1 Long cage
shifters: SRAM Apex 1 HRD
stuur: Cannondale C3, butted 6061
Alloy, Compact
stuurnok: Cannondale C3, 6061 Alloy,
31.8, 6 deg.
remmen: SRAM Apex 1 hydro disc,
flat mount, 160/160mm
zadel: Fabric Scoop Radius Sport
zadelpen: Cannondale C3, 6061 Alloy, 25.4mm
maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61
prijs: € 2899,-