De plaats van schijfremmen in het wegwielrennen is natuurlijk al jarenlang het onderwerp van verhitte discussies geweest. Verschillende standaarden deden hun intrede om vervolgens weer geruisloos te verdwijnen. Daarnaast debatteerden de renners zelf over positieve en negatieve eigenschappen van racefietsen met discs en hoe dit een impact heeft op de wielersport. 

Canyon verkende in 2006 al voor het eerst de mogelijkheden van de road disc technologie met Project 6,8. Dit betrof een conceptstudie met een volledig hydraulisch remsysteem, die exact op de UCI gewichtslimiet van 6,8 kilo uitkwam.

Tien jaar later heeft het merk een keerpunt bereikt: de technologieën zijn dusdanig veranderd en men werkt niet meer enkel met concepten. In juni 2016 lanceerde Canyon vervolgens met succes de Endurace CF SLX, het eerste model waarmee renners de Duitse interpretatie van een racefiets met schijfremmen konden ervaren.

Op 15 december heeft Canyon de uitbreiding van de disc technologie aangekondigd, waardoor het volledige gamma racefietsen over schijfremmen zal beschikken. De volledig vernieuwde Aeroad CF SLX, Ultimate CF SLX, Ultimate CF SL, Endurace CD SLX en Endurace CF SL Disc modellen bieden ongeëvenaarde rijprestaties zoals we van Canyon gewend zijn. Dit wordt nog eens versterkt door een gevoel van controle en beheersing die alleen schijfremmen kunnen bieden.

De ontwikkeling van met schijfremmen uitgeruste racefietsen was geen kwestie van de bestaande modellen aanpassen. Het ontwerp van de modellen met disc begon werkelijk van vooraf aan, waarna deze uitvoerig werden getest door de specialisten. Voor een overzicht van alle Canyon Road Disc modellen kun je terecht op de website van het Duitse merk.