Jean Robic, een legendarische coureur uit de jaren ‘40 en ‘50 van de vorige eeuw, droeg een helm wanneer hij koerste. Als enige renner in het peloton. Die helm was hij gaan dragen nadat hij een stevige valpartij tijdens Parijs-Roubaix met een schedelbasisfactuur had moeten bekopen.

Om zijn collega’s ervan te overtuigen hoe veilig zijn lederen gevaarte wel niet was, sloeg hij zichzelf met een hamer op zijn kop. Hij tikte stevig door, maar gaf geen krimp. Iets dat veel indruk maakte op zijn toeschouwers. Totdat er een straal bloed vanonder zijn helm over zijn karakteristieke gezicht droop.

Tot zover het stukje geschiedenis dat door mijn hoofd schoot toen ik voor het eerst de UvexEDAero uit de verpakking viste. Vooral vanwege de nogal supersonische uitstraling die mij liet realiseren welke ontwikkeling de fietshelm heeft doorgemaakt. Niet alleen op het gebied van bewustwording (slechts een paar jaar geleden droeg maar een heel beperkt aantal fietsers een helm), maar ook vanwege de ontwikkeling van de helm als enkel een beschermend object naar een object dat die veiligheid combineert met zaken als aerodynamica en, niet onbelangrijk, een persoonlijke stijl. Het grote aanbod van helmen sluit aan op deze ontwikkeling.

Terugkomend op Jean Robic: toen de Uvex Edaero voor het eerst op mijn hoofd stond, durfde ik er ook wel met een hamer op te slaan; ik voelde mij er volstrekt veilig mee. Dat had enerzijds te maken met de nogal robuuste uitstraling van de helm, maar ook met de pasvorm die er voor zorgde dat de helm heel stabiel op mijn hoofd stond. Ondanks het feit dat de schaal vrijwel volledig gesloten is, was er sprake van voldoende ventilatie. De helm is dus veilig, maar ook nog eens comfortabel.

Dan de andere aspecten: aerodynamica en imago. Over die aerodynamica kan ik kort zijn: op het niveau waarop ik mijn sport beoefen, is dat geen heel belangrijke factor. Toch is het voor sommige consumenten wel van belang. Om hen gerust te stellen: de Uvex EDAero ziet er niet alleen aerodynamisch uit, maar is dat ook. Profwielrenners die deze helm dragen (en voor wie de aerodynamica van een helm er wel toe doet) onderschrijven dat. De getallen trouwens ook; bij een snelheid vanaf 38 kilometer per uur levert deze helm een tijdsbesparing van 1 minuut 25 op, gemeten over een afstand van 40 kilometer. Nogmaals, geen cijfers waar je als gemiddelde wielertoerist veel aan hebt, maar die wel aangeven dat de UvexEDAero geen doorsnee helm is.

Dat is de helm, eenmaal op je hoofd, trouwens ook niet. Waarmee meteen ook maar de laatste functie van de helm naar voren wordt geschoven: imago. In eerste instantie oogt de helm nogal lomp en groot op je hoofd. Eenmaal gewend echter, ziet het er best wel indrukwekkend uit. Snel en op een prettige manier: agressief. Een helm waarvan je trek krijgt om eens flink te gaan knallen.

  • Prijs: € 249,95.
  • Website: Uvex