Wie Cannondale zegt, zegt aluminium. dat de grondlegger van aluminium frames nog altijd weet wat ze moeten doen met het materiaal, bewijzen ze met de opvolger van de CAAd10: de CAAd12. Sinds de eerste CAAd in 1983 is dit het achtste CAAd-model dat Cannondale op de markt brengt. Maar waar is de CAAd11? Door de grote veranderingen die er zijn toegebracht aan de 12, leek het de makers logisch om de CAAd11 over te slaan.

Cannondale Caad12 - tekst1

Die grote veranderingen zie je niet direct als je naar de CAAd12 kijkt. Het zijn vooral aanpassingen op technisch vlak. Om te beginnen met een besparing op het gewicht van het frame, de nieuwe versie is meer dan 200 gram lichter dan zijn voorganger. Ieder overbodig stukje aluminium is weg gefreesd en optimaal vormgegeven om het doorgaans stugge aluminium comfort te geven. Een smallere zadelpen met een doorsnede van 25,4 millimeter moet ook voor meer comfort zorgen. Zowel de voor- als achtervork zijn breed genoeg om met 28 millimeter banden te rijden, waardoor onverharde paden niet langer oncomfortabel zijn maar juist een mooie uitdaging vormen.

Opvallend zijn de veranderingen in de geometrie van het frame. Cannondale gebruikte al jaren lang dezelfde geometrie voor de frames, maar heeft voor 2016 wat kleine wijzigingen doorgevoerd. Zo is de bracket iets lager bij de grond geplaatst, waardoor de fiets wendbaarder wordt in bochtig terrein. Ook is de vormgeving van de buizen geoptimaliseerd, bijvoorbeeld met een afgeslankte zitbuis. de BB30a bottom bracket is voorzien van een aluminium Cannondale Hollowgram Si crankset, al jaren een topproduct van Cannondale.

Met een gewicht van onder de 550 gram en een overweldigende stijfheid weet je zeker dat iedere trap raak is. Ik moet bekennen dat het al een tijdje geleden is dat ik op een aluminium fiets heb gereden. des te groter is mijn nieuwsgierigheid naar aluminium anno 2015.

De Tiroler Alpen in zonnige omstandigheden en de temperatuur van 30 graden maken de omstandigheden perfect om de CAAd12 eens goed te testen. de versie die ik test is voorzien van schijfremmen. Iets zwaarder dan de ‘standaard’ velgremmen, maar uiteraard met meer remkracht. Eenmaal onderweg is het eerste dat opvalt de stabiliteit van de fiets, iets dat mij wel bevalt. Je hebt veel controle en kan de fiets beter laten doen wat jij wilt. Bergop merk je dat de Mavic Aksium wielset, van bijna 2000 gram, een nadeel is, al voelen de wielen zeer goed aan. In de afdaling voelt de fiets zeer zeker en betrouwbaar aan, je kan bochten scherp aansnijden en voor de bocht later beginnen met remmen dankzij de schijfremmen.

Al met al is de CAAd12 een heerlijk stabiele aluminium fiets, met een stijfheid en een gewicht waar menig carbon frame jaloers op kan zijn. Tijdens de testrit bleek de fiets vooral geliefd onder de wat zwaardere, langere testers vanaf 80 kilo. Zowel op het vlakke, bergop, als bergaf. de kleurcombinaties zijn afhankelijk met welke groep je de CAAd12 aanschaft. de Ultegra disc-versie, zoals op de foto afgebeeld, is er in het zwart met wit. de normale Ultegra-versie is daarnaast ook in het rood verkrijgbaar. Het gewicht van de CAAd12 met Ultegra en schijfremmen is 8,34 kilo, de normale versie met Ultegra is 7,5 kilo (maat 56).

Vanaf oktober 2015 te koop bij de Cannondale dealers: € 2.299,- voor de schijfremversie en € 1.999,- voor de normale Ultegra-versie. Vanaf € 1.499,- is er een versie met Shimano 105 en er is ook een model afgemonteerd met Shimano dura-ace.

Mocht je eerst de CAAd12 willen testen voordat je hem aanschaft, dan heeft Cannondale daar een oplossing voor:testride then decide. Hier hebben we onlangs al een artikel over geschreven: wielrenblad.soulonline.nl/featured/cannondale-test-ride-then-decide/