Toen ik de helm voor het eerst zag, dacht ik onmiddellijk aan de worstenhelmen van vroeger. Het nieuwe ontwerp van Carrera doet daaraan denken. Vijf kunststof elementen worden bijeen gehouden door degelijke riemen waardoor er gleuven ontstaan van één cm. Hierdoor ventileert de helm optimaal. De zijkanten bestaan uit twee gesloten kunststof elementen waardoor de ventilatie alleen aan de bovenkant van je hoofd optreedt. Doordat de riemen de helm als het ware bij elkaar houden, vormt deze zich naar de breedte van je hoofd.

Tijdens de rit voelt de helm verassend licht. Verschillende drukpunten zorgen na een half uur echter voor een onaangenaam gevoel. Na een korte stop om de instelling van de neksteun te bekijken, blijkt dat deze niet aan te passen is. Wel kun je de neksteun door twee klittenbandjes los maken en verwijderen. Na het verwijderen van de neksteun bleek dit geen oplossing te zijn voor de drukpunten.

Een groot deel van de marketing lijkt gebouwd rondom deze 4,5 cm ruimtebesparing in je koffer of fietstas. Hij wordt dan 14,5 cm in plaats van 19 cm breed. Waarschijnlijk is dat  niet waarom je deze helm zou kopen, maar het is wel handig.

Volgens de website voldoet de helm aan alle veiligheidsvoorschriften en is deze Carrera Foldable ‘the coolest helmet ever seen on the roads.’ De meningen verschillen uiteraard. Wellicht dat deze helm het goed doet in de retro en/of fixie scene. Het is nu nog wachten op de eerste wielrenner in het peloton of tijdens een toertocht die zich waagt aan deze ‘coole’ look.

Dit artikel over Carrera Foldable Helmets is afkomstig uit Wielrenblad #3 2013. Mocht je deze uitgave van Wielrenblad gemist hebben dan kun je deze uiteraard nog even nabestellen in onze webshop, hier kun je alle nummers terug vinden.