Wie in de zomer op de fiets zit zal ongetwijfeld wel eens te maken krijgen met hitte. Het weer is natuurlijk van grote invloed tijdens het wielrennen. Elk jaargetijde heeft zo zijn eigen gevaren, de brandende zomerzon kan bijvoorbeeld blessures veroorzaken.

In de zomer kan extreem warm en vochtig weer ervoor zorgen dat je last krijgt van warmte (stuwing). Warm weer gaat meestal samen met een lage windsnelheid en een hoge luchtvochtigheid. Deze twee factoren vormen samen misschien wel een groter risico dan alleen een hoge temperatuur.

Dan kan het gebeuren dat je last krijgt van warmte(stuwing). Of erger: van een levensbedreigende hitteberoerte. Zo’n beroerte kan ontstaan als je uitdroogt (dehydratie) en je lichaamstemperatuur sterk stijgt. Vooral bij temperaturen boven de 28 graden neemt het risico op warmtestuwing of een hitteberoerte toe bij onvoldoende drinken, vermoeidheid of uitputting. Wil je een warmtestuwing of hitteberoerte voorkomen tijdens het wielrennen?

Let dan op de volgende tips, die overigens ook terug te vinden zijn op de website van VeiligheidNL. Daarnaast hebben we hieronder ook nog een aantal andere tips op een rijtje gezet om de warmte dragelijk te maken tijdens jouw tochten.

  • Zorg dat je in een goede conditie bent.
  • Bereid je tocht goed voor.
  • Zorg dat je uitgerust begint.
  • Drink meer dan voldoende tijdens het fietsen.
  • Voorkom zelfoverschatting

summer-riding-tips

Uitdagend

Hitte is een echte uitdaging voor wielrenners. Dit begrip past voor veel wielrenners in het rijtje ‘wind’, ‘stijgingspercentage’ of kwaliteit van de wegen. Je kunt last krijgen van de warmte tijdens het fietsen, en al helemaal tijdens een klim waar je hartslag ook tot grote hoogte stijgt. Dit valt de meeste fietsers pas op als het hoofd gloeit en het lichaam in brand lijkt te staan, dus als het al te laat is.

Kleding

Voorkom dit door gebruik te maken van ademende fietskleding en goed ventilerende shirts. Indien mogelijk kun je trouwens het best rijden in fietskleding met een lichte tint, denk bijvoorbeeld aan witte kleding. Trek op warme dagen je beste en lekkerste fietsbroek aan, zodat je hier zo min mogelijk last van hebt. Twijfel trouwens ook niet om voorafgaand aan je tocht crème te gebruiken, door de hitte en het zweten kun je namelijk eerder last krijgen van pijnlijke wrijvingsplekken.

Warmte went
Je lichaam went aan warmte. In een tijdsbestek van ongeveer 10 dagen is je lichaam in staat om zich aan te passen aan warme omstandigheden. Mocht je een grote tocht in het vooruitschiet hebben, dan is het aan te raden om in vergelijkbare omstandigheden te trainen. Op deze wijze kan je lichaam alvast wennen aan de hitte. Houd bij de eerste tochten in in warm weer je lichaam extra goed in de gaten en vergeet je snelheidsmeter. Durf langzamer te fietsen, want de hitte zorgt voor een extra uitdaging en dus heeft je lichaam al zwaar genoeg.

Vocht
Het is van groot belang om goed te hydrateren. Het lijkt misschien een open deur, maar drink dus voldoende! Als je echt dorst begint te krijgen dan is het eigenlijk al te laat. Indien mogelijk dan is een vochtinname van 100ml per kwartier echt niet overdreven op warme dagen. Voldoende vocht innemen kan lastig zijn, vooral tijdens kortere trainingsritjes in de omgeving is het een opgave om jezelf te verplichten genoeg te drinken. Een bidon per uur is goed, maar twee nog beter.

Vitamines
Vitamine C zorgt voor een snellere acclimatisatie ten opzichte van de warmte. Wat extra vitamines slikken kan dus geen kwaad. Hiernaast kun je ook denken an vitamine B, deze vitamines zorgen ervoor dat je minder snel pijnlijke kramp krijgt door een slecht vocht en zouthuishouding. Lees bij het gebruik van vitamines wel altijd de bijsluiter!

cycling-in-the-heat-TDF-1961

Koelen
Het leeggieten van een bidon in je nek is heerlijk en zeer effectief om je lichaam te beschermen tegen oververhitting. Een natte hoofddoek, helm, petje of een natte spons kan ook uitkomst bieden. Bij elke fonteintje even je hoofddoek onder de kraan en je lichaam is weer voor even afgekoeld.

Zonnebrand
Vergeet trouwens ook niet goed in te smeren, smeer je benen, je armen, je handen, nek, gezicht en zelfs je hoofd in als je geen enorme bos haar  hebt. Wees niet te kleinzielig met de beschermingsfactor, de streepjes krijgen we toch wel in de brandende zon. Verbranden is bovendien pijnlijk en kan verder fietsen zelfs onmogelijk maken.

Luister naar je lichaam
Het allerbelangrijkste luister naar je lichaam. Warmte maakt fietsen moeilijker, dus je persoonlijk record zal je tijdens enorme hitte niet halen. Logisch wat dat doe je met tegenwind ook niet. Oververhitting kan een vroegtijdig einde van de fietstocht betekenen en in er in ieder geval zorgen dat je ver achter raakt. Dit zijn een aantal van de belangrijkste tips, die overigens ook terug te vinden zijn op de website van Klimtijd. Zo kunnen we voorkomen dat je er als volgt bij komt te liggen.

Zweten 

Hoewel iedereen transpireert, zweet de een meer dan de ander en ruikt het bij de ander sterker dan bij de een. Om erachter te komen waar die verschillen vandaan komen, en waarom wij überhaupt zweten, sprak Wielrenblad met Shanna Zutt over een hot item in de wielerwereld. Deze lifestyle coach van Beliv wijst ons de weg in de wereld van transpiratie. Voor ons onderzoek naar transpiratie kun je dit artikel op onze website lezen.

Het artikel over transpiratie is overigens terug te vinden in Wielrenblad #3 2014, voor het gehele onderzoek kun je het magazine bestellen in de webshop. Natuurlijk kun je ook abonnee worden van Wielrenblad, zodat je geen verhaal meer hoeft te missen! Ook kun je digitale uitgaven van Wielrenblad op tablets en smartphones lezen door middel van onze Soul Kiosk App!

Hitte_Wielrenblad_01