Hoe harder je kunt remmen, des te sneller je kunt gaan. Dat klinkt misschien gek, maar als je vertrouwen hebt in je remmen, kun je pas echt grenzen verleggen. Je remmen zijn essentieel en daarom is het belangrijk er goed voor te zorgen. Verder is het handig om over een stel betrouwbare remmen te beschikken als je bijvoorbeeld de Malga Palazzo aan het afdalen bent. In dit artikel geven we je een paar tips hoe dit vaak onderschatte onderdeel beter kunt gebruiken. 

braking

De kern bestaat uit de twee armen die met elkaar verbonden zijn door een scharnierpunt en netjes bij elkaar worden gehouden door een scharnierpen. Ze draaien over een set van ringen en hele kleine kogellagers. Om ervoor te zorgen dat de armen vrij blijven bewegen is er gebruik gemaakt van ringetjes. Het einde van de scharnierpen, draait in een bout, waardoor de rem aan het frame of de vork bevestigd wordt. De veer (die tussen de twee klauwen zit, zorgt ervoor dat de rem niet tegen de velg aankomt, tenzij er in de remhendel wordt geknepen. De remkabel gaat door de stelschroef en wordt bevestigd en in positie gehouden door de kabelbevestigingsschroef en plaat. Hierdoor drukken de klauwen, wanneer de hendel ingeknepen wordt, de remblokjes op de velg. De twee kleine schroefjes zorgen ervoor dat je de afstand van de remblok ten opzichte van de velg kunt aanpassen, waardoor beide remblokjes gelijktijdig de velg raken.

Tips

  1. Je hebt twee remmen tot je beschikking, de voor- en achterrem, maar de meeste remkracht heb je met de voorrem. Dit is ook de reden dat sommige fabrikanten minder krachtige remklauwen aan de achterzijde gebruiken.
  2. Wanneer je de remkabel bevestigt, moet je ervoor zorgen dat je dat zo strak mogelijk doet. Dit doe je onder andere door de stelschroef helemaal in te draaien. Wanneer de kabel vast zit, kun je hem naar eigen wens instellen. Let er wel op dat, wanneer je een nieuwe kabel hebt, deze na een paar keer remmen iets oprekt. Dus, knijp een paar keer je remhendel hard in en zet hem dan opnieuw strak vast. Daarna hoef je dit niet meer te doen en zit de kabel goed.
  3. Om goed en snel je remblokken in de juiste positie te plaatsen, zorg je ervoor dat je het remblokje met de remhendel tegen je velg aan duwt. Met de schroef (4), zorg je er vervolgens voor dat je hem vastdraait. De remblokken moeten overal de velgrand raken en moeten minimaal 1 mm onder de bovenkant van de velg zitten.
  4. Zorg ervoor dat je regelmatig je remblokjes controleert. Verwijder vuil uit je remblokjes (bijvoorbeeld met een mesje) en vervang ze als ze versleten zijn. Dat zie je aan de streepjes op de remblokjes.

Het artikel is afkomstig uit Wielrenblad #1 2015. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen teruglezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden, klik dan op de onderstaande banner en ontvang voortaan elk magazine thuis op je deurmat.

Wielrenblad_Bannertje