14-07-2015 - Nieuws, Wielrenblad

Fulcrum Racing Quattro 2016, drie keer beter

Fulcrum introduceert voor modeljaar 2016 een opvolger van de befaamde Racing Quattro en brengt tegelijkertijd twee topversies uit in carbon. Het succesnummer uit de Fulcrum collectie wordt niet alleen opgefrist, de laatste technologische vernieuwingen worden samengebundeld in dit drietal nieuwe producten.

De Fulcrum Quattro Carbon wielen zullen verkrijgbaar zijn voor zowel velgremmen als schrijfremmen (DB), de velgen zijn daarbij volledig in carbon uitgevoerd. De wielen zijn opgebouwd uit UD (unidirectionele) carbonvezels, die twee keer zo stijf en twee keer zo sterk zijn als geweven vezels. De schijfremversies zullen leverbaar zijn met 6-gaats aansluiting en met AFS (centerlock) voor de remschijven. Daarnaast biedt Fulcrum de keuze voor zowel quick release naven als X12/15 naafpassing.

Ook bij de velgremwielen is aan de remkracht gedacht. De carbon wielen zijn voorzien van een 3K carbon remoppervlak, dat is afgewerkt met 3Diamant finishing. Dit zorgt voor een goede warmtegeleiding, waardoor de remkracht enorm toeneemt.

Zowel de schijfremversie als de velgremversie zijn uitgevoerd met 40mm diepe velgen met een binnenbreedte van 17mm en buitenbreedte van 24mm. De band sluit daardoor mooi aan op het velgprofiel, waardoor de aerodynamica verbeterd en het rijcomfort merkbaar toeneemt bij het gebruik van een bredere buitenband.

Ook de bestaande aluminium wielset is vernieuwd. De vederlichte aluminium wielset behoudt het 35mm diepe velgprofiel en heeft nu een 24mm brede velg, zonder toename in gewicht. Deze bredere velg zorgt ervoor dat de band mooier aansluit op het velgprofiel, dit zorgt voor een verbeterde aerodynamica en meer rijcomfort.  Bovendien zijn de wielen uitgevoerd in de voor Fulcrum kenmerkende oversized flens die zorgt voor extra stijfheid. Alle Racing Quattro wielen zijn uitgevoerd met straightpull spaken, ronde voor de carbon schijfremwielen, afgeplatte, aerodynamische spaken voor de aluminium en carbon velgremwielen. De achterwielen van alle drie de wielsets zijn gevlochten volgens het Two-to-One spaakpatroon met 7 spaken links en 14 rechts. Om de remkracht van de schijfrem op te vangen is het voorwiel van de DB set ook uitgerust met het Two-to-One spaakpatroon, maar dan met 14 spaken links (aan de schijfremzijde) en 7 spaken rechts.

Binnen het bestaande Quattro platform zijn deze drie wielsets een absolute stap vooruit. Betere stijfheid, lager gewicht, toename in remkracht. Fulcrum Racing Quattro, drie keer beter.

image003

RACING QUATTRO LG ALUMINUM

De nieuwe aluminium velg behoudt haar 35mm diepte, en is 2mm breder geworden zonder toename in het gewicht. De velg heeft een binnenbreedte van 17 mm (24mm buitenwijdte).

RACING QUATTRO CARBON – VELGREM 

De nieuwe carbon velg is 40mm diep en heeft een binnenbreedte van 17mm (24mm buitenwijdte). Het wiel is lichter en de aerodynamica is verbeterd. De velg is gemaakt van 3K carbon lagen plus UD carbon lagen voor extra stijfheid.  Het remoppervlak behoudt zijn superieure kracht door zijn 3K structuur. De 3DiamantTM bewerking zorgt voor nog betere remprestaties en warmtegeleiding.

RACING QUATTRO CARBON DB SCHIJFREM

De nieuwe carbon velg is 40mm diep en heeft een binnenbreedte van 17mm (24mm buitenwijdte). De velg is gemaakt van 3K carbon lagen plus UD carbon lagen voor extra stijfheid. Zowel het voor- als achterwiel is voorzien van het Two-to-OneTM spaakpatroon, waarbij steeds de remzijde is voorzien van 14 spaken en de overzijde van 7 spaken voor de ideale balans tussen gewicht en stijfheid.

 van