Reeds halverwege 2016, want dat zijn we, presenteert Giant dit weekend de collectie voor 2017. Sportcentrum Papendal, vandaag tevens startplaats van de Giant Tour Ride, is voor de gelegenheid omgetoverd tot een enorme showroom, waar consumenten en dealers dit weekend de collectie kunnen bekijken, betasten en berijden. Op vrijdag was als eerste de pers uitgenodigd. 

Tekst & Beeld: Jan Koelmans 

Wij van Wielrenblad keken door het woud van MTB’s, E-bikes/MTB’s en andere fietsen natuurlijk vooral naar wat er op racefietsgebied gepresenteerd wordt. En dat is best nogal wat. Zo wordt er een geheel nieuwe aluminium fiets gepresenteerd: de Contend, die in twee aluminiumvarianten alle bestaande aluminium fietsen gaat vervangen. De Defy is vanaf nu slechts nog met carbon frame te verkrijgen, en daarmee dus ook de populaire Endurance geometrie van dat model.

Giant Contend

De Contend heeft, zo luidde het officieel, een ‘geheel nieuwe racegeometrie’, maar we vingen op dat die precies het midden houdt tussen de Endurance-geometrie van de Defy en die van de racy TCR. Mooi: de Contend heeft een afgeplatte carbon zadelpen, die dwars op de rijrichting staat. Daardoor kan de pen flexen in de rijrichting voor meer comfort, maar is zijdelings maximaal stijf. Een elegante manier om de hardheid uit een aluminium frame te halen. Dat frame is overigens prachtig afgewerkt, met nette lasnaden. De duurdere, lichtere variant van de Contend ziet er met zijn weggewerkte kabels erg goed uit en zou zomaar eens een heerlijke fiets kunnen zijn. De goedkopere mist de weggewerkte kabels, maar zal dat ongetwijfeld compenseren met een aantrekkelijke vanaf-prijs van zo’n 700 euro. Bij Giant’s damestak Liv krijgt de Contend een equivalent dat Liv Avail gaat heten, met een op het vrouwelijk lichaam afgestemde geometrie.

Giant 2017 TCR Disc

Kleiner nieuws is, naast opvallend veel aandacht voor de triathlonsport bij zowel Giant als Liv (onder de pakkende naam ‘Try a Tri’), het feit dat Giant de meeste racefietsen vanaf nu af-fabriek tubeless ready levert: alleen de dichtingsvloeistof hoeft nog te worden toegevoegd. Maar de klapper van de racefietscollectie is de 2017 TCR Disc. Ondanks de perikelen rondom schijfremmen in het profpeloton, gelooft Giant heilig in de schrijfrem en zet er vol op in. Dat resulteert in een strak uitziende TCR met 12mm steekassen en flatmount remklauwen voor en achter. En belangrijker: een geometrie die 100% identiek is aan die van een ‘normale’ TCR. Giant heeft weten te voorkomen dat de positionering van de schijf ten opzichte van de remklauw de locatie van de achteras heeft aangetast, iets wat vaak onbenoemd blijft. En dat is goed nieuws, want het is juist de heerlijke geometrie van de TCR waar hij zijn uitstekende reputatie aan te danken heeft.