Afgelopen vrijdag schreven we over de monster-etappe van afgelopen zondag. Voor wie de Giro d’Italia niet op de voet hebben gevolgd: ‘onze’ jongens hebben het goed gedaan. Bauke Mollema kwam vrijdag binnen op plek 4, op kleine achterstand van Tom Dumoulin die alleen Thibaut Pinot en Nairo Quintana voor zich moest laten. Vandaag gaat de Giro verder met een tijdrit tussen Foligno en Montefalco, met hopelijk een hoofdrol voor landgenoot Dumoulin. 

Maar hoe kan het nou dat de Nederlandse jongens het zo goed doen in de bergen? Zulke prestaties leveren terwijl ze zijn opgegroeid in ons vlakke kikkerlandje? Wij verzamelden een aantal klimtips om jou optimaal voor te bereiden op de ritten in de bergen!

Klimtips-Staand_fietsen_in_de_bergen

Train je cadans

Geen enkel mens is hetzelfde en hetzelfde geldt voor je ideale cadans. Voor ieder mens is deze anders, dit komt onder andere door je fysiek en het aantal watt dat je weg kan trappen. Echter is het belangrijk om hierop te trainen, helemaal wanneer de weg omhoog gaat. We kennen allemaal wel die ene Brit die met een rotvaart omhoog gaat op een koffiemolentje verzet. Probeer een lange rit te rijden, het liefst met wat hoogtemeters. De truc is om een iets hogere cadans dan normaal te rijden zonder dat je hartslag teveel omhoog gaat. Het doel is om soepel te leren rijden. Mochten er geen beklimmingen in de buurt zijn, rijd dan die ene dijk meerdere malen omhoog, zolang je de oefening maar correct kan uitvoeren.

Afwisselend fietsen

De voorkeur van de meeste renners, helemaal wanneer het hooggebergte een nieuwe omgeving voor je is, gaat uit naar een zittend positie op de fiets. Wij raden echter aan om zowel staand als zittend te leren fietsen. Om goed te klimmen heb je namelijk beide posities nodig. Voor het grootste deel van de beklimming zal je zittend te werk gaan, maar om een lastige bocht of steile sectie door te komen is het lekker om even te kunnen staan. Een interval training van 30 seconden staan en 30 seconden zitten op een beklimming is een goede manier om deze techniek aan te leren. Wanneer je de staande positie op de fiets beheerst, probeer dan elke keer als je gaat staan een versnelling zwaarder te schakelen.

Klimtips-Fietsen_in_de_bergen-staan

Staan totdat je niet meer kan!

Wanneer je de bovenstaande oefening tot in de puntjes perfect kan uitvoeren is het tijd om door te pakken. Dit keer neem je ongeveer 20 meter van de aanloop mee in de oefening. Je begint vanuit een staande positie en je knalt de berg omhoog, je probeert dit zolang mogelijk vol te houden totdat je merkt dat je cadans achteruit gaat. Op dit moment neem je een zittende positie aan en ga je zittend verder met een iets hogere cadans dan dat je gewend bent. Kracht en souplesse worden op deze manier met elkaar gecombineerd.

Kracht in de klim

Nu je kan staan, je optimale cadans gevonden hebt en een basis conditie hebt opgebouwd is het tijd om op kracht te trainen. Omhoog schakelen is hierbij de truc. Schakel een of twee versnellingen hoger op een oplopende weg dan je normaal gewend bent. Probeer hierbij rond de 40-50 pedaalslagen per minuut aan te houden, dit doe je uiteraard zittend en staand. Dit doe je terwijl je bovenlichaam en heupen stil houdt. De kracht moet vanuit je benen komen en alleen op deze manier worden er extra wattages getraind. Het resultaat is uiteindelijk dat je over meer kracht beschikt om de beklimming aan te vallen.

Wielrenblad 2015 #1 diende als bron voor de hierboven beschreven klimtips. In Wielrenblad #1 2017 geven wij meer tips over trainingsschema’s en beter leren klimmen! Deze kun je los bestellen in de webshop, of word voor het gemak abonnee en profiteer van alle voordelen!