Mijn telefoon trilt. Op het beeldscherm verschijnt het gezicht van mijn hoofdredacteur. Ik neem op. Hij zegt dat Wielrenblad en Isaac Cycles eruit zijn wat de testfiets aangaat.

‘Ze willen weten welke fiets je op het oog hebt Rick!’ Arno klinkt opgetogen.’

‘Welke afmontage je wilt? Welke framemaat? Dat soort dingen.’

‘Tof, longterm?’

‘Of course longterm. En niet te veel ekkies hè?’

‘Ekkies?’

‘Euro’s.’

‘Ah, oke!’ zeg ik en laat een ongemakkelijke stilte vallen.

‘Tja Limburgers hè…’ hoor ik op de achtergrond.

‘Sta ik weer op de speaker?’

‘Vinden ze grappig hier! Neem jij contact met ze op?’

‘Doe ik. Tot later boys,’ probeer ik hip.

‘Laterrrr Ricksterrrr.’

Ik ken het gamma van Isaac Cycles uit mijn hoofd. Van het nieuwe Vitron model tot de Isaac Element waar Team Roompot mee koerst. De collectie racefietsen wordt aangevuld met twee mountainbikes en twee pareltjes van tijdritfietsen. Limburg mag trots zijn met een merk als Isaac Cycles binnen de grenzen van de provincie. Ik zie de Isaac racefietsen vaak tijdens mijn fietsrondjes. Altijd basic qua kleurstelling. Zwart met wit. Geen poespas, strak, stijlvol.

Ik pak de 2017 catalogus uit de boekenkast en blader hem even door. Mijn oog blijft hangen op het stukje over Isaac Newton en de filosofie over carbon.

Isaac_Wesertalsperre

Isaac

Sir Isaac Newton was een Engelse natuurkundige, wiskundige, astronoom, natuurfilosoof en nog zoveel meer. Hij beschreef als eerste de wetten van de zwaartekracht en als hij nu nog in leven was zou hij waarschijnlijk net als ons blijven zoeken naar manieren om deze wetten te tarten. Geïnspireerd door zijn gedachtegoed blijven we onze producten innoveren en optimaliseren. We zijn gevestigd in Limburg en net als ons gedachtegoed gaan onze fietsen de hele wereld over.

Isaac_Wesersperre

Isaac is ontstaan in 2001, en wat allemaal begon met het ontwikkelen van carbon componenten, en met name carbon voorvorken, heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot een vooruitstrevende pionierspositie binnen de fietsbranche. Carbon is altijd onze grondstof gebleven. Maar hoe geavanceerd deze specifieke vezels, harsen en wevingen ook zijn, ze zijn onbruikbaar als ze niet op de juiste manier worden toegepast. Door onze jarenlange ervaring met carbon lopen we voorop als het gaat om de manier waarop deze composietmaterialen gewikkeld of geplaatst worden in de mal, zodat we meerdere monocoque structuren kunnen toepassen. De voordelen op het gebied van gewicht, stijfheid en sterkte hadden we al bewezen voordat we deze technieken daadwerkelijk toepasten. Pionieren is immers de basis van ons succes.

Ik hoef dan ook niet lang na te denken welke fiets ik wil testen en zoek in de inhoudsopgave naar mijn favoriete model de Isaac Element maar dan wel de Disc uitvoering. Mijn ervaringen met schijfremmen zijn namelijk om te huilen. Ik ken piepende en jankende schijfremmen. Wisselende remdruk zelfs. Ik heb alles geprobeerd om zonder gepiep te remmen. Sinterend pads, Organic pads, het mocht allemaal niet baten.

Het speclijstje van de Element Disc is om van te watertanden.
Full carbon monocock frame, check!
Shimano Ultegra Di2, check!
30 mm carbon Reynolds Assault wielset, check!
Disc brakes, check!

Wesertalsperre

Één telefoongesprek en twee weken later sta ik samen met Miguel aan de start van een rondje van 106 km naar de Wesertalsperre van het meer van Eupen. ten noorden van de Hoge Venen-Eifel. De buitentemperatuur is vijf graden boven nul en een forse pool-wind zorgt voor een ijskoude gevoelstemperatuur. ‘Challenge the Elements.’ zeg ik mokkend. De pay-off van Isaac Cycles wordt overstemd door het geraas van de wind.

Isaac-Wesertalsperre_2

‘Dus dit is je nieuwe testfiets voor dit jaar?’ klinkt het vanachter zijn sjaal. ‘Mooi karretje vriend!’ Miguel zit schuin op zijn fiets en wijst naar mijn wielen.

‘Schijfremmen, toe maar!’ ‘Die hoogglans letters op de velgen zijn subtiel zeg. Wat een plaatje!’

‘Lagere velghoogte dit keer?’

’30 mm.’

‘Dus geen gezwabber meer als het waait?’ Ik steek een duim omhoog.

In de laatste afdaling naar ons verzamelpunt had ik de wind schuin van rechts. Ik merkte het verschil in velghoogte direct. 30 mm in combinatie met tegenwind is als een ‘walk in the park’ vergeleken met een velg van 60 mm hoog. Ik had met gemak een slok warme thee uit mijn bidon kunnen nemen als ik niet tot over mijn neus was ingepakt met 2 dikke neckwarmers. Deze matzwarte Reynolds Assault SLG wielset heeft een speciaal gepatenteerde aërodynamische lijn in de velg. De lijn zorg ervoor dat de wielen beter door de wind snijden. Daarbij zijn de hoogglans letters op de velg geen stickers, maar in de velg gelaserd. In combinatie met het 25 mm Schwalbe One rubber voelt de wielset al na enkele kilometers uitermate stabiel en vertrouwd.

Halverwege de beklimming van het Drielandenpunt ga ik uit het zadel. Ondanks mijn 85 kg geeft de fiets geen krimp. De stijfheid van het frame is indrukwekkend. Het HM Nano Quad Carbon is knalhard. Geen wonder dat de mannen van Team Roompot zo enthousiast zijn over hun fietsen.

‘Ik zie je gewoon genieten vriend,’ klinkt het naast me.

‘Dit frame is fantastisch,’ hijg ik. ‘Enorm stijf en door de combinatie met de ronde zadelpen is het tóch comfortabel.’ Vlak na na het monument van het Drielandenpunt naderen we mijn meest favoriete afdaling van de omgeving.

Isaac_Wesertalsperre_foto

Op een paar honderd meter voor de eerste switch-back speur ik door de begroeiing door naar eventueel tegemoet komend verkeer. Mijn hart maakt een sprongetje. Het parcours is vrij. Vanuit de beugels rem ik later dan normaal. Ik verstijf als mijn achterwiel heel even weg slipt. Het doseren van de remdruk is nog wennen. Als ik wil kan ik met één vinger het achterwiel laten blokkeren. Bij de tweede bocht gaat het al beter. Opnieuw rem ik laat. Niet blokkeren nu. Hard insturen, van buiten naar binnen. Zwaartepunt verlagen en alle druk op de lage pedaal. Uitbollen tot het randje van het asfalt en weer versnellen…. Dit is lekker zeg! De stuur- en remprestaties van deze Isaac Element Disc zijn indrukwekkend.

Deze afdaling aan de Belgische kant van het Drielandenpunt kent een abrupt einde. Na een flauwe bocht maar links die je met volle snelheid kunt nemen volgt er een kaarsrechte afdaling van een paar honderd meter gevolg door een haakse bocht naar links onder een spoorwegtunnel door. Op geruime afstand van het rempunt leg ik beide wijsvingers om de remgrepen. Geruisloos en met volledige controle rem ik krachtig af. Het is net alsof ik twee ankers uitgooi. Met een brede glimlach fiets ik stapvoets door de tunnel in de richting van Gemmenich. Eindelijk fatsoenlijke Disc Brakes!

Ben je benieuwd naar de volledige route langs het meer van Eupen? Download de route Wesertalsperre op de website van Wielrenblad of bestel hier de editie.


Frame
Technology: Isaac HM Nano Quad Carbon
Material: Advanced Carbon Tech Quad 60
Sizes: 49 / 52 / 55 / 58 / 61
Color: Glossy-Metallic Black/White
Weight: 990 grams (size 55)
Headset: 1-1/8” – 1.5” (tapered)
Bottom bracket: Press Fit (BB86,5 41mm)

Groupset: Ultegra 6870 Di2
Crankset: Shimano: 50-34
Cassette: Shimano: Ultegra 11-28
Wheel set: Reynolds Assault Disc
Tires: Schwalbe One 700x25C
Saddle: Isaac Premium
Handlebar: Isaac Streem
Stem: Isaac 7050
Seat post: Isaac carbon Ø 27,2 mm

Prijs: €6.499,-