Het cyclocross seizoen is in volle gang en de sport is populairder dan ooit. Lange tijd was het ongeveer net zo traditioneel als het wielrennen, maar de komst van schijfremmen heeft een boel in gang gezet. Zo zijn crossfietsen en racefietsen door de komst van schijfremmen en dikkere banden steeds meer op elkaar gaan lijken, en maken nieuwe technieken regelmatig de sprong tussen beide disciplines. Canyon’s gloednieuwe crosser staat dan ook bol van de innovaties.

Tekst: Rick Brauwers / Foto’s: George Deswijzen

De Canyon Inflite crosser die ik mag testen is geel, knalgeel. Allerminst een onopvallende verschijning dus. De crosser is afgemonteerd met Sram Rival 1 en DT Swiss CR 1600 Spline DB-wielen. Deze maat L weegt 940 gram (inclusief vork 1.300 gram). Aangezien er voorin maar één tandwiel zit, is er op de plek van de voorderailleur een kettinggeleider gemonteerd. Speciaal voor het veldrijden ontwikkelde Canyon een nieuwe versie van de H31 stuur/stuurpen-combinatie met iets kortere stuurpennen en bredere sturen. Wat meteen opvalt is de knik die de bovenbuis verbindt met de zitbuis. Ik klap mijn laptop open en lees de uitleg op de website van Canyon: ‘De behoefte aan schouderruimte leidde tot de ontwikkeling van de speciale draagfunctie, waarmee je de fiets gemakkelijker op je schouder kunt dragen als je een trap op moet rennen. Dit is ook een natuurlijke plek om de fiets vast te pakken als je over de hindernissen vliegt. Bijgevolg kon ook de driehoek achter worden verkleind en konden de liggende en staande achtervork worden verlaagd.’ Ik kan niet wachten om het veld in te duiken en de Inflite te testen. Eerst maar eens even een paar pedalen monteren.

Al bij de eerste keer schouderen, begrijp ik de ingenieurs van Canyon. De ergonomisch gevormde verbinding tussen de zadel- en de bovenbuis geeft deze carbon crosser niet alleen een eigen look, maar de fiets valt ook heel natuurlijk op mijn schouder. Een bijkomend voordeel van minder zitbuis is een langere zadelpen die meer flex teweegbrengt. Deze Canyon Inflite CF SLX 8.0 Pro Race voelt als een pure crosser; de H31-cockpit voelt compact aan en stuurt de fiets heel direct en met veel controle over het parcours. De ondergrond is nat en een beetje drassig. Tussen het frame, de vork en wielen is ruimte gecreëerd zodat plakkende modder geen probleem hoeft te zijn. Een 32/33 mm-band is in het crossen de standaard doordat de UCI niet breder toestaat, maar je zou makkelijk voor een 40 mm-variant kunnen kiezen.

Ik fiets al sinds mensenheugenis op racefietsen en mountainbikes. Deze Canyon Inflite combineert het beste van deze twee werelden. Met een glimlach van oor tot oor stuur ik kort langs bomen en spring ik soepel over obstakels. ‘Wauw, crossen is nog leuker geworden!’, hoor ik mijzelf denken. In volle vaart nader ik een beklimming waarvan ik weet dat ik het niet ga redden. Mijn rechterwijsvinger duwt de Sram Rival 1 tot het grootste kransje en met 40 tandjes voor en 36 tandjes achter ga ik net zo lang door totdat het tempo eruit is. Snel uitklikken, hand naar de buis en schouderen maar. Na een paar keer oefenen gaat het steeds soepeler om met iets meer dan acht kilo op mijn schouder de helling omhoog te rennen. Aan de andere kant van de helling doen de hydraulische Sram Rival schijfremmen perfect wat ze moeten doen. De slag is kort en het aangrijpingspunt duidelijk, waardoor ik met één vinger al snel alle remdruk tot mijn beschikking heb. Het Schwalbe X-One-rubber biedt voldoende grip en controle en haalt zonder problemen de snelheid uit mijn afdaling.

Deze Canyon Inflite is een geweldige crosser. Niet alleen om de winter mee door te komen en om aan je cross-skills te werken, maar ook om je wedstrijdambities waar te maken. Hij is wendbaar, licht, en de uitgekiende vormgeving helpt je om soepel de hellingen en trapjes op te rennen. Verwacht geen bevestigingspunten voor spatborden of bagagerekken. Twee bidonhouders kun je kwijt op het frame, maar meer ‘bagage’ is deze wedstrijdfiets niet gegund. De meningen over het uiterlijk zijn enigszins verdeeld. De een juicht de in het oog springende geometrie toen, de ander verfoeit het. Het enige minpunt dat ik heb ervaren is het Selle Italia SLS-zadel, maar dat kan natuurlijk ook aan de geometrie van mijn kont liggen.

Uitvoeringen 

  • CF SLX 9.0 Pro race: € 3.999,-
  • CF SLX 9.0: € 2.999,-
  • CF SLX 8.0 Pro race € 2.799,-
  • INFLITE CF SLX frameset: € 1.999,-

Specificaties

  • Frame: Canyon Inflite CF SLX
  • Voorvork: Canyon One Four Inflite CF Disc
  • Balhoofdstelsel: Canyon | Acros
  • Achterderailleur: Sram Rival 1, 11S
  • Kettinggeleider: Canyon Chain Catcher
  • Rem/schakeleenheden: Sram Rival 1, 11S
  • Remmen: Sram Rival 1
  • Cassette: Sram PG-1130, 11S
  • Wielset: DT Swiss CR 1600 Spline DB
  • Banden: Schwalbe X-One, 33 MM
  • Crankstel: Quarq Prime, 11S
  • Tandwiel: 40
  • Ketting: Sram PC-1110
  • Trapas: Sram GXP Pressfit
  • Cockpit: Canyon H31 Ergocockpit CF
  • Stuurlint: Canyon Ergospeed Gel
  • Zadel: Selle Italia SLS
  • Zadelpen: Canyon S13 VCLS CF (15 – 35 MM Setback)
  • Zadelpenklem: Canyon Integrated

Meer lezen? 

Bovenstaande review is afkomstig uit Wielrenblad #5 2017. Mocht je deze uitgave gemist hebben dan kun je losse uitgaven nabestellen in de webshop. De digitale uitgaven van Wielrenblad vind je terug in de Soul Kiosk App. Natuurlijk kun je het voor het gemak ook abonnee worden, zodat je al onze reviews als eerste kunt lezen!

Meer informatie? 

Voor meer informatie over de Canyon Inflite CF SLX 8.0 kun je terecht op de website van het Duitse merk.