Een racefiets is als een partner: je wil er dagelijks mee kunnen leven, door geprikkeld en uitgedaagd worden, de show mee stelen en bovendien van houden. De Lapierre Aircode SL 600 FDJ lijkt een goede keuze voor een duurzame liefdesrelatie wegens zijn uitgewogen combinatie aan onderdelen en eigenschappen.

Tekst en foto’s: Jan Koelmans

Waarom koop je een high-end racefiets? En hoe? Wat gebeurt er tijdens het wikken en wegen? Bepaal je eerst zorgvuldig welke eisen je stelt? Welke compromissen je wel en welke je niet wilt sluiten? Breng je vervolgens het gehele aanbod in kaart om uit te zoeken welke fietsen de meeste boxjes aanvinken, om vervolgens de fiets te kiezen met de beste prijs-kwaliteitsverhouding? Dat is één manier. Maar vooral een goede manier om aan een geschikte boodschappenfiets te komen. Want wielrennen is immers iets heel anders dan fietsen: het draait om andere dingen. Je racefiets is, behalve de optelsom van zijn eigenschappen, tevens je wapen, je strijdmakker, een psychologisch machtsmiddel. Maar ook een statement over wie je bent, over waar je waarde aan hecht in het leven en wat je nastreeft, wie je wil zijn. Laten we er geen doekjes om winden: je racefiets is je identiteit. Dat is wat een racefiets kopen zo moeilijk maakt. Gewoon de fiets met de beste meetwaarden kopen tegen de gunstigste prijs is simpel. Een fiets vinden die qua imago en uitstraling aansluit bij de diepste fundamenten van je persoonlijkheid is een stuk moeilijker. En als je die keuze vervolgens kracht bij zet door er zo’n drie mille aan uit te geven, wil je wel zeker van je zaak zijn. Sommige mensen zijn drie jaar op zoek naar een nieuwe racefiets en geven het dan maar op. Te confronterend. Maar oh zo bevredigend als het lukt!

Review- Lapierre Aircode SL 600 FDJ

Karakter

De enige keuze in het leven die qua impact enigszins in de buurt komt van het kiezen van een nieuwe racefiets, is die van een levenspartner. En op dat vlak, heb ik wel eens gelezen, kiezen mensen iemand met eigenschappen die ze zelf graag zouden willen hebben of ontwikkelen. Een betere versie van jezelf, zeg maar. Deze Lapierre, vermoed ik, is voor veel mensen die ideale partner. Want deze fiets bezit een uitgewogen combinatie van sexy en nuchtere eigenschappen. Als eerste is er de tot de verbeelding sprekende merknaam Lapierre, een derde generatie familiebedrijf uit Dijon, geleid door kleinzoon Gilles Lapierre. Het uiterlijk van de fiets is high-tech, maar de vormen zijn functioneel, zonder te imponeren met een extreem overbemeten schuine buis of balhoofdsectie, of een flinterdunne staande achtervork. In plaats daarvan een krachtig ogend, evenwichtig geheel. Mede door de harde kleuren zeer opvallend, maar niet schreeuwerig. Met een eigenwijs detonerend stukje blauw, afkomstig van de door Lapierre gesponsorde Française des Jeux ploeg. Een fiets met karakter.

Interessante keuzes

Te midden van dit visuele geweld voegt de gemonteerde (mechanische) Ultegra groep een stukje realistische functionaliteit toe. En wat is het toch fijn als een fiets geleverd wordt met een wielset die hem optisch meteen af maakt: de Cosmic Elite’s staan hem fantastisch. Sowieso heeft Lapierre qua afmontage interessante keuzes gemaakt. De Mavic bandjes, passend bij de wielset, en de Shimano 105 ketting en cassette zijn ongetwijfeld pogingen de prijs van de Aircode SL 600 onder controle te houden. Daarentegen krijg je een zeldzame Zipp stuur/stuurpencombinatie en een prachtig (en zeer comfortabel) twotone Fizik zadel. Het eveneens two-tone stuurlint voelt heerlijk, zelfs de stuurdoppen zijn prachtige geanodiseerd-aluminium exemplaren, met een inbusje om ze op hun plaats te houden. Oftewel: de duurzame hebbedingen krijg je er bij, aan saaie slijtagedelen geef je later zelf maar uit wat je er aan uit wil geven. Geen gekke keuze, want daardoor kan je na aanschaf meteen volle bak genieten, in plaats van stiekem te dromen van accessoires om hem verder op te leuken. En wie droomt er nu ‘s nachts van Ultegra kettingen?

Persoonlijke beperkingen

Ik besluit mijn testrit met de Lapierre aan te grijpen als aanleiding voor mijn seizoensdebuut op het wielerparcours van Wielervereniging Amsterdam, bij een clubwedstrijdje voor licentiehouders. Dit is een koersfiets immers, en als het hard gaat voel je goed waar de beperkingen zitten. Niet onverwacht blijken die voornamelijk bij mijzelf te liggen. De Aircode SL is ontworpen als het beste compromis tussen gewicht, stijfheid en aerodynamica. Balhoofd- en zitbuis hebben dus een duidelijke vleugelvorm, alle kabels zijn geïntegreerd en de aero-voorvork sluit naadloos aan op de Direct Mount voorrem. Maar de liggende achtervork is ook iets langer dan die van zijn meer nerveuze lichtgewicht broer, de Xelius. De Lapierre ontpopt zich als een echte racer maar met een toegankelijk karakter: de zit is sportief maar niet bijzonder diep of gestrekt, op snelheid is hij prettig stabiel door de iets langere wielbasis. De Cosmic wielset zorgt niet voor snerpende versnellingen, maar geeft op snelheid wat aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lagere velg. Ondanks het relatief hoge gewicht van de velg, zorgt de Direct Mount remhoef op de voorvork voor een goede en uitstekend te doseren remwerking. Voor felle explosiviteit zou het mooi zijn op enig moment een wat lichter wielsetje aan te schaffen, maar tot die tijd ben je met de Cosmics bepaald niet gestraft. Staand omhoog stampend op het klimmetje in het parcours is goed te voelen dat het met de stijfheid van wielen en frame meer dan goed zit. Ik zal het niet onder stoelen of banken steken: dit is een heerlijke fiets. Ze ziet er uit als een topmodel, heeft exotisch bloed, kan flink tekeer gaan en is diep van binnen een vergevingsgezinde schat. Die 105 slijtagedelen zijn haar, wat mij betreft, vergeven.

stuur: ZIPP Service Course 80 anatomic
stuurpen: ZIPP Service Course 6°
zadel: Fizik Arione R5
banden: Mavic Yksion Elite 25
crank: Shimano Ultegra KFC6800CX26 52×36
voorderailleur: Shimano Ultegra
achterderailleur: Shimano Ultegra 11-Speed
cassette: Shimano 105 11-Speed 11-28T
ketting: Shimano 105 11-Speed
remmen: Shimano Ultegra (voor DirectMount)
wielen: Mavic Cosmic Elite
gewicht: 7,6 kilo zonder pedalen
prijs: € 2.999,-

De review is afkomstig uit Wielrenblad #2 2016. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen teruglezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden, klik dan op de onderstaande banner en ontvang voortaan elk magazine thuis op je deurmat.