Merida’s Ride Disc 5000 is een ‘ crossover’ racefiets uit de hogere middenklasse. Het is het soort fiets dat overwaaide uit Amerika, waar een traditionele racefiets al snel het onderspit delft op gravelwegen en slecht asfalt. Aangezien Amerikanen minder aan tradities hechten dan wij in de traditionele wielerlanden bedachten ze de ‘gravelracer’, met dikkere banden, schijfremmen en wat meer comfort. Het Taiwanese Merida, dat stiekem een van de grotere fietsfabrikanten is, levert met de Ride Disc 5000 zo’n fiets in een prijsklasse waar carbon en Ultegra de klok slaan. Wat blijkt: ook in Europa is een racefiets met wat extra atletische vermogens helemaal geen straf.

Tekst: Jan Koelmans
Foto’s: Merijn Soeters

Toen deze Ride Disc 5000 mij werd overhandigd moest ik even wennen aan het uiterlijk, zonder dat ik snapte waar dat aan lag. Waarschijnlijk aan de combinatie van een felle kleur en matte lak, die je meestal op zwarte fietsen ziet. En wanneer zie je nog een egaal rode racefiets, zonder ‘striping’ of andere poespas? Het staat de Merida goed, zeker omdat het mooi afsteekt tegen de zwarte afmontage. De Ride 5000 heeft een duidelijk op comfort gerichte zitpositie, het is een hoge fiets met een lange balhoofdbuis. Bij gebrek aan noodzaak voor een remmannetje, is de staande achtervork voorzien van een ‘spatbordmannetje’, waarvan het schroefgat mooi aan de onderkant is verstopt. Ook de voorvork is voorzien van twee netjes afgedopte schroefoogjes.

Merida Ride Disc 5000 2

Het frame is uitbundig vormgegeven, met een zandlopervormig balhoofd dat de stijfheid rondom de lagers moet optimaliseren. Zoals je mag verwachten lopen alle kabels netjes binnendoor het frame. Bij de uitvaleinden treffen we postmount Shimano BR-RS785- remklauwen aan, die door de afwezigheid van adapters qua looks weinig onderdoen voor de nieuwere flatmount-modellen. Het achterwiel zit met een snelspanner in het frame vast, aan de voorzijde zorgt een steekas daarvoor. Ook de afmontage is van het niveau dat past bij een racefiets in deze prijsklasse: ultegra 11 speed-derailleurs voor en achter en ook de stuur- en zadelpen van Merida’s huismerk Controltech zien er gelikt uit. De laatste is een carbon model met de klassiek-smalle diameter van 27,2mm, voor wat extra trillingsdemping. Bijkomend voordeel is dat je hem makkelijk kunt vervangen in geval van pech of als je hem per ongeluk naast de auto laat liggen, wat bij een frame-specifieke zadelpen een groot probleem oplevert.

Merida Ride Disc 5000 3

Het gemonteerde fSA stuur is al jaren een van de lekkerste compact-sturen op de markt, het zadel wordt geleverd door Prologo. Rollen doet de Ride Disc 5000 op een set fulcrum Racing Sport-wielen met daaromheen 25 mm Maxxis Detonator’s. Er zijn eigenlijk maar twee ‘smetjes’ in het gelikte uiterlijk van de Ride 5000 aan te wijzen. Ten eerste het missende ultegra-crankstel: in plaats daarvan is er een Shimano RS500 crankstel gemonteerd. Als je op dit prijsniveau hydraulische schijfremmen wilt, moeten er blijkbaar toch keuzes gemaakt worden. Op een paar extra grammen na is het verschil vooral optisch en hoewel de RS500 niet oogverblindend is, is er gelukkig ook niks lelijks aan. Ten tweede: Shimano’s ST-RS505- shifters, die voorzien zijn van een uitstulping voor het vloeistofreservoir die maar weinigen echt mooi zullen vinden. Je kunt het Shimano niet echt kwalijk nemen want hydraulische remmen, 11 speed èn een high-end uiterlijk is misschien wat veel gevraagd voor een hydraulische instapset. Bijkomend voordeel is dat de extra lengte van de shifters een boel vrijheid geeft bij het kiezen van een zitpositie.

Merida Ride Disc 5000 4

Ongegeneerd

Het resultaat van dit alles is een do-it-all fiets van 8,8 kilo: niet verkeerd voor een ‘schijfrem’-fiets met een wielset waar je prima mee kan cyclocrossen. Ik test de Merida op enkele lange ritten in Toscane en op de relatief korte, steile klimmen. Daar voelt de fiets heerlijk lichtvoetig aan, zowel roulerend op 34-32 als bij machtsvertoon op het buitenblad. frame en wielen brengen de krachten zo efficiënt over dat je geen seconde het idee hebt met iets anders dan een kwaliteitsracefiets op pad te zijn. Maar echt uitblinken doet hij in steile afdalingen met een pokdalig wegdek. Daar dendert hij ongegeneerd vanaf, zonder je ook maar een moment het gevoel te geven dat je iets onverstandigs doet. Opvallend: in zo’n afdaling is een steekas in de voorvork ook mentaal prettig. Het is een fijn gevoel dat je wiel vastgeschroefd zit, in plaats van geklemd. ‘Had ik hem nu goed vastgezet?’ schiet niet meer door je hoofd. De stijve voorkant geeft tevens extra stabiliteit en controle, wat samen met de goede trillingsdemping bakken met energie scheelt. Tel daarbij op de uitstekend te doseren remmen en comfortabele zitpositie en je snapt dat de Ride 5000 je onder uitdagende omstandigheden een boel werk uit handen neemt. Vermeldenswaardig: ook het relatief zachte Prologo-zadel draagt bij aan het comfort. Waar (te) zachte zadels na een aantal uren meestal voor ‘doorzitplekken’ zorgen, zakt dit zadel niet door en een zeurend gevoel blijft dus uit, hoewel dat per persoon zal verschillen. En dat is fijn, want het zadel neemt een boel trillingen weg.

Merida Ride Disc 5000 5

Geen keuze

Is dit de perfecte allround fiets? Het scheelt niet veel, maar om kritisch te blijven: de open structuur van de matte lak houdt vuil beter vast dan glanzende lak, waardoor je het niet makkelijk even met een doek schoonveegt. Als je water gebruikt is er gelukkig weinig verschil. Een ander punt is de schakelwerking van de RS505 shifters. Shimano’s schakelgevoel kenmerkt zich sowieso eerder door souplesse dan directheid, maar bij deze shifters zorgt de combinatie van een lange slag en kleine ‘klik’ dat je in een hobbelige afdaling soms wat feedback tekort komt. Daar staat een zeer soepele schakelwerking tegenover en dat zal voor de meeste mensen een prima deal zijn. Zo niet, dan biedt een upgrade naar Shimano’s RS685 shifters, die vanaf 2017 standaard geleverd worden, uitkomst. Is deze crossover nog steeds een snelle racefiets? Jazeker. Maar het is een mooie ontwikkeling in racefietsland dat je steeds minder hoeft te kiezen tussen hoogwaardige techniek en praktische bruikbaarheid. Deze Merida heeft enerzijds lekkernijen als een lichtgewicht frame met fullcarbon vork en hydraulische schijfremmen, en anderzijds ruimte voor dik rubber, bevestigingspunten voor spatborden en een comfortabele zit. Af fabriek komt hij als hightech endurance racer, maar zet er noppenbanden op en je hebt een snelle en stabiele cyclocrosser. Zet er spatborden op en je hebt een onderhoudsarme en comfortabele forensfiets. In alle gevallen is het een ‘eyecatcher’ van heb ik jou daar.

Merida Ride Disc 5000 6

Frame: Ride Disc Cf2
Voorvork: Race carbon disc 15
Shifters: Shimano ST-RS505
Remmen: Shimano BR-RS785 met 160mm schijven
Stuur: fSA Gossamer compact OS
Stuurlint: Merida stuurpen: Merida pro Cf OS -5
Zadel: Prologo Kappa 2
Zadelpen: Merida carbon H SB15 27.2
Wielen: fulcrum Racing Sport Disc
Banden: Maxxis Detonator 25mm
Crankset: Shimano RS500 50-34 (Pf86)
Voorderailleur: Shimano ultegra
Achterderailleur: Shimano ultegra GS
Cassette: Shimano CS-5800-11 11-32
Ketting: fSA f11S
Gewicht: 8.80 kg
Info: merida-bikes.com
Prijs: € 2.699,-

Het artikel is afkomstig uit Wielrenblad #4 2016. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen doorlezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden.