Team Lampre-Merida, een dozijn kasseistroken van Parijs-Roubaix en een aantal bekende beklimmingen van de Ronde van Vlaanderen vormden het testdecor voor de Merida Scultura Disc. Alle ingrediënten voor een stevige test waren aanwezig, de Scultura Disc werd hardhandig aan zijn tanden gevoeld, maar bleek even indrukwekkend als het decor zelf.

Tekst en foto’s: Stefan Wolffenbuttel

Merida presenteerde net voor Parijs-Roubaix de Scultura Disc aan de internationale pers. De fiets – die zoals de naam al doet vermoeden, is uitgerust met schijfremmen – maakte ons bijzonder nieuwsgierig. De vraag is: hoe verhoudt deze fiets zich ten opzichte van een fiets zonder schijfremmen en wat merk je van de vooren nadelen? Ik besluit niet teveel verwachtingen te hebben en de test blanco in te gaan. De eerste dag stonden er een dozijn kasseistroken van Parijs- Roubaix op het menu, te beginnen met het Bos van Wallers. Na een aantal stroken te hebben gereden, merk ik al de eerste voordelen van schijfremmen. Ondanks dat ik al stuiterend over de kasseien rijd, kan ik de fiets met veel gemak afremmen. De schijfremmen zorgen ervoor dat je weinig kracht nodig hebt en je snelheid beter kunt controleren. Een ander voordeel van de schijfrem is dat de remprestatie onder alle omstandigheden goed blijft, dus ook in de regen is remmen geen probleem. Merida heeft de fiets uitgedost met een zogenaamde disc cooler. Deze slimme innovatie zorgt ervoor dat de schijf niet te warm wordt, waardoor de remkracht behouden blijft. En de nadelen? Die zijn er ook. Mochten de schijven tijdens de rit iets aanlopen dan zijn deze niet makkelijk bij te stellen. Op een fiets met ‘gewone’ remklauwen heb je de mogelijkheid om deze iets verder open te zetten of iets te verplaatsen waardoor het niet voor ongemak zorgt. Daarnaast is de fiets 700 gram zwaarder dan zijn broertje zonder schijfremmen. De remklauwen zijn op het frame gemonteerd (flatmount), dus zonder adapters.

Review- Merida Scultura Disc 6

Het CF4 frame voor de discversie heeft wat aanpassingen gekregen ten opzichte van de versie zonder schijven. De voorvork is compleet anders waardoor de verschillende krachten, die nu op de voorvork komen, worden geabsorbeerd. Ook de achterbrug heeft (denk aan de disc cooler) enkele aanpassingen gekregen. Op het moment dat de renners van Team Lampre-Merida, die ons vergezelden tijdens de testrit, eens flink doortrokken besloot ik van zowel mijn fiets als mijn benen het uiterste te vragen. Even later toen ik weer een beetje hersteld was van de inspanning, drong het tot mij door hoe gemakkelijk de fiets over de kasseien reed. Het comfort op de fiets is uitmuntend. De Scultura Disc absorbeert de klappen van de kasseien. Ook de 28mm brede Continental 4000s-banden en carbon Fulcrum-wielen helpen daaraan mee. Zelfs op het asfalt rolt de fiets enorm goed. Het wisselen van een wiel is ook een fluitje van een cent. Merida gebruikt het door Focus ontworpen R.A.T. systeem (rapid axle technology). Deze steekas zorgt voor meer stabiliteit en een hogere stijfheid, maar ook de wielwissel is super snel gedaan.

Review- Merida Scultura Disc 5

Op de laatste kasseistroken van de dag merk ik op dat ik erg vast in het zadel zit. Normaal gezien schuif ik van achter naar voor op het zadel en probeer ik steeds weer in de ideale positie te komen. Het Prologo-zadel heeft een CPC zadeldek, die ervoor zorgt dat je extra grip hebt en dus beter je positie behoudt. De volgende dag stond er nog een toetje op het programma. We reden over een deel van het Ronde van Vlaanderen parcours en trotseerden de Oude Kwaremont, Paterberg en de Hotond. Ik kreeg hier de bevestiging van wat ik de dag ervoor al ervaren had. De fiets geeft ontzettend veel comfort, de kasseien nam ik zonder al te veel problemen te ondervinden. Uiteindelijk doen die kasseien altijd pijn, maar deze fiets maakte het wel een stuk aangenamer. De fiets is enorm stijf, rijdt erg goed door de bochten en reageert snel met aanzetten. Dus om de eerder gestelde vraag te beantwoorden: De fiets scoort uitmuntend op het gebied van comfort en op alle andere gebieden scoort de fiets ook ruim voldoende. Daarnaast wegen mijns inziens de nadelen van de schrijfremmen niet op tegen de voordelen. De Merida Scultura Disc Lampre- Merida team-editie ziet er ook nog eens super strak uit: de matzwarte kleur wordt enigszins gebroken door wat roze tinten en de 160mm schijfremmen geven de fiets een stoer uiterlijk. De fiets zoals ik hem getest heb is uitgerust met Shimano Dura- Ace Di2 11-speed, wat natuurlijk ook wel het beste van het beste is. Deze fiets gaat zeer waarschijnlijk € 6.499,- kosten. Dit is een behoorlijke prijs, maar hij is het waard. De fiets zal gelukkig ook nog in een aantal goedkopere versies op de markt verschijnen. Een kanttekening die ik nog wel moet maken is dat schijfremmen door de UCI voor wielerwedstrijden verboden zijn sinds een vervelende valpartij in Parijs-Roubaix. Merida gaat op zoek naar alternatieven, waardoor de fiets weer gebruikt kan worden in wedstrijden. Merida blijft namelijk geloven in de kracht van schijfremmen. Wij zijn ook overtuigd!

Review- Merida Scultura Disc

Frame: Merida Scultura disc CF4
Afmontage: Shimano Dura-Ace Di2, 11-speed
Crankstel: Rotor 3D, 36/52
Remmen: Shimano Dura-Ace disc brakes (Shimano RS685 Hydraulic Disc, 160mm)
Wielset: Fulcrum Racing Quattro Carbon DB
Banden: Continental Grand Prix 4000s, 700x28c
Ketting: KMC X11SL DLC, 11-speed
Zadel: Prologo Scratch 2 Tirox CPC
Gewicht: 7,65 kg
Prijs: € 6.499,-

De review is afkomstig uit Wielrenblad #2 2016. Wil je het gehele verhaal op je gemak kunnen teruglezen, dan kun je deze bestellen via onze webshop. Of download het magazine online via onze Soul Kiosk App. Daarnaast kun je natuurlijk altijd voor het gemak abonnee worden, klik dan op de onderstaande banner en ontvang voortaan elk magazine thuis op je deurmat.