02-10-2013 - Nieuws, Wielrenblad

Snelheidsduivel – Canyon Aeroad CF 7.0 Di2

Je trapt, schiet vooruit, glimlacht, trapt nog een keer, gaat nog harder vooruit en trapt. Wat een feest om op deze Duitse snelheidsduivel te fietsen. Breed glimlachend schieten de kilometers onder je door. Boterzacht schakelen, hard rijden en genieten. Het is meteen duidelijk, de Canyon Aeroad CF is gebouwd op snelheid en snelheid alleen. Dit is geen compromis op wielen, deze machine wil maar één ding: naar voren. Zo snel mogelijk.

Canyon1

Zelfs als de zwarte Duitser stilstaat, zie je waarvoor deze fiets gebouwd is. Het aerodynamische frame. De platte en geovaliseerde buizen. Dat enorme bracket en die ranke bovenbuis. De zadelpen met een soort van vin onder het zadel voor een nog betere luchtweerstand. Dit alles ademt snelheid.

Het is de fiets waarop Philippe Gilbert in 2011 zijn negentien (!) overwinningen bij elkaar fietste, waaronder de recordzeges in de Brabantse Pijl, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik in het voorjaar. Het is ook de fiets waarmee de Belg nationaal kampioen werd en zijn allereerste gele trui pakte. Tegenwoordig rijden de mannen van Katuscha op de Aeroad CF. En de reden is duidelijk: dit is een pure ontsnappingsmachine. Zoals de pr-machine van Canyon het noemt.

Canyon6Canyon7

 

 

 

 

 

 

 

De testfiets van vandaag is trouwens geen replica van de fiets waar de profs hun wedstrijden op rijden. Die is wel te bestellen bij de fabriek in Koblenz. Maar dan moet je de Aeroad CF 9.0 aanschaffen, voor 5.999 euro (plus 39,05 euro verzendkosten). Dan krijg je een compleet Dura Ace (elektronisch) afgemonteerd kanon, compleet met Mavic Cosmic Carbone SLR-wielen met hoge velg, een speciale editie van een Sella Italia-zadel en een Ritchey-stuur, uiteraard ook uit koolstofvezel opgebouwd. Zonder pedalen weegt het topmodel uit de aerodynamische lijn 6,95 kilo. Dat u het maar weet.

De geteste versie (ter waarde van 3299 euro, ook verkrijgbaar met rode details is veertig gram zwaarder. Dat komt vooral door de Ultegra-groep (elektronisch) en de goedkopere wielen van Mavic (Ksyrium). De meest betaalbare variant is de ‘normale’ CF 7.0 met een mechanische Ultegra-groep die 2599 euro moet kosten en door die andere groep tien gram lichter is. Een los frame gaat voor 1999 euro op de post.

Is de testfiets de 700 euro extra waard ten opzichte van een gewone CF 7.0? Ja, als het budget het toelaat is de elektronisch groep uit Japan absoluut een verbetering. Je hebt nooit meer last van een ratelende ketting en schakelt nooit meer verkeerd. De techniek zorgt voor probleemloos en zoals gezegd boterzacht schakelplezier. Eén tik op de knop en de versnelling springt lichter of een tandje zwaarder. En verander je voor van het grote blad naar het kleine, dan gaat dat gepaard met een heerlijk hightech zoem. Om van te smullen.

Canyon22  Canyon33

Ondanks de snelle natuur van de Canyon is het geen karretje waar je bij de eerste de beste kasseienstrook afstuitert. Het is de Duitse ingenieurs gelukt om de CF bloedsnel, maar desondanks redelijk comfortabel te maken. Bergop is het een lekkere gewaarwording om te accelereren als je staand je meters maakt. Het is gewoon een machine die helemaal klopt. Iedere trap op de pedalen levert extra snelheid op en daar doet iedere wielrenner het voor. Of je nou op zondagochtend in de Nederlandse polder je kilometers wegtrapt of Denis Menchov heet.

Valt er dan helemaal niks te klagen over de CF 7.0 Di2? Jawel, maar dan vooral in de categorie muggenzifterij. De knoppen van de elektronisch groep zijn bijvoorbeeld dusdanig klein dat ze lastig te bedienen zijn met winterhandschoenen aan. En op een aerodynamische fiets als deze verwacht je wielen met hoge velgen. Om het plaatje compleet te maken.

Natuurlijk is 3299 euro voor veel liefhebbers een stevig bedrag, maar Canyon biedt wel waar voor dat geld. De consument wordt alleen geacht te bepalen welke maat hij nodig heeft via een programma op internet. Wie daar geen moeite mee heeft, koopt met de CF 7.0 Di2 een heerlijke fiets die niet snel zal vervelen.

 

 

 van