De CrossRip van Trek ziet er ruig uit. Hij is afgeleid van de veldcrosser Cronus en is dus niet bang is voor wat modder: deze fiets durft van de gebaande paden af te wijken en verslindt net zo makkelijk karrensporen als asfaltweggetjes. Hij kan tegen een stootje met zijn dikke banden en schijfremmen.

Trek1

Dat was precies het idee dat de Amerikaanse fietsenbouwer voor ogen heeft met de gloednieuwe CrossRip. Een alleskunner. Woon- werkverkeer? Check! Toertochten? Check! Crossfiets? Check! Althans, dat belooft de website van Trek.

De firma uit Waterloo is niet de eerste grote Amerikaanse fietsenbouwer die met een crossover – half racefiets, half mountainbike – op de proppen komt. Specialized had met de Tricross al een racefiets met diep stuur, dikke banden en schijfremmen in het assortiment. Maar opvallend genoeg is dat model sinds dit jaar uit de Nederlandse catalogus verdwenen omdat het hier niet goed zou verkopen. In Amerika zelf is de fiets wel gewoon te krijgen. Niet meer dan logisch dat Trek het ook probeert met een crossover. Het merk verkoopt zo’n beetje alle denkbare fietsen, waarom niet nog eentje erbij?

Tot zover de theorie, dan de praktijk. Want zo cool als de fiets er op het eerste oog uitziet, hij voelt wat log als je er eenmaal op zit. Volgens een eigen weging is de testfiets (maatje 60) goed voor ruim 11 kilo. Dat is te wijten aan de wielset en brede banden, het aluminium frame en de schijfremmen. De fiets versnelt minder snel dan je misschien zou verwachten en stuurt niet scherp. Natuurlijk kun je dit soort modellen niet vergelijken met een racefiets op dunne banden. Maar zelfs als je daarmee rekening houdt en je verwachtingen aanpast, valt er nog een hoop te verbeteren.

Op een fiets van net geen 1200 euro verwacht je geen Sora-groep maar Tiagra of hoger. Het prijskaartje wordt verklaard door het hoogwaardige frame. Ook de schijfremmen rechtvaardigen enigszins dat de koper dieper in zijn buidel moet tasten. Akkoord, de Sora-groep wordt net als alle andere groepen, beter door de jaren heen. De CrossRip is uitgerust met schijfremmen. Groot voordeel ten opzichte van velgremmen is de ruimte die je wint: omdat er geen remmen in de weg zitten kun je op een fiets met schijfremmen veel bredere banden monteren. Ander voordeel is dat schijfremmen over het algemeen beter vertragen dan velgremmen. Naar ons idee was het setje Hayes CX5 op deze testfiets nog niet ingeremd aangezien de fiets nog niet de remkracht had die we ervan verwachten.  De kabels worden keurig binnendoor naar achteren gevoerd zoals dat op een moderne fiets hoort. De voorvork is van carbon.

Het moge duidelijk zijn. De CrossRip koop je niet om records te breken, je koopt hem om relaxt en hip aan het dagelijkse woon- en werkverkeer deel te nemen. Wedden dat deze blikvanger hoofden draait?

Afmontage: Sora — Frame: aluminium — Voorvork: carbon — Prijs: € 1199,-