Vandaag heeft Shimano Dura-Ace R9100 aangekondigd, de meest geavanceerde Shimano-groep tot nu toe. Dit moet er voor zorgen dat men profs en veeleisende liefhebbers de mogelijkheid biedt om het prestatieniveau te kunnen verhogen. Synchronized Shifting, power meter, hydraulische remkracht, nieuwe wielprofielen en draadloze connectie maken deel uit van de nieuwe line-up.

Al vanaf de allereerste wielerwedstrijd zijn rijders op zoek naar de winnende combinatie van lichtere, sterkere en betrouwbare onderdelen. Meer dan 150 jaar na de ontwikkeling van de eerste fietsonderdelen onderstreept Shimano nu haar drang naar innovatie met de introductie van de meest geavanceerde onderdelengroep voor de racefiets. Hier zetten we de highlights voor je op een rijtje!

Het uitgangspunt voor de nieuwe Dura-Ace R9100 was om ieder individueel onderdeel te verbeteren, waarmee de input geoptimaliseerd wordt en de output gemaximaliseerd. Of, met andere woorden: het energieverlies van de rijder naar het systeem verminderen waarmee de prestatie wordt verhoogd. Dit alles is samengebracht in een superieure aandrijflijn. Volgens Shimano zijn alle Dura-Ace R9100 onderdelen ontworpen om maximale effectiviteit te garanderen in combinatie met ieder ander onderdeel in het systeem.

Binnen de nieuwe Dura-Ace R9100 wordt gebruik gemaakt van een technologie die al eerder werd toegepast voor de XTR Di2 en XT Di2 mountainbike onderdelen: Shimano Synchronized Shifting. Met deze technologie kunnen de voor- en achterderailleur worden bediend met slechts één druk op de shift-knop en kiest het systeem automatisch de ideale kettinglijn met de kleinst mogelijke schakelstappen.

Dura-Ace R9100 biedt tevens opties als een volledige geïntegreerde power meter, hydraulische schijfremmen voor verbeterde remprestaties en nieuwe uitgekiende wielprofielen. Verder profiteert de Dura-Ace R9100 van Shimano’s nieuwe Bluetooth E-tube app, waarmee rijders gebruikersprofielen naar meerdere, met Di2 uitgeruste, fietsen kunnen sturen en zo schakelvoorkeuren via smartphones en tablets kunnen aanpassen en optimaliseren.

Krachtoverbrenging
Bij de ontwikkeling van de Dura-Ace R9100 stond het  maximaliseren van de inspanning van de rijder via het minimaliseren van het energieverlies door de aandrijflijn centraal. Dat proces begint met het crankstel. Het nieuwe ontwerp voor de 2×11 Hollowtech II crankstel biedt niet alleen een nieuw en iconisch ontwerp, maar ook verbeterde schakelprestaties voor de Dura-Ace aandrijving. De grotere, maar tevens lichtere Hollowtech II crankarm en het Hollowtech II buitenste kettingblad moeten  de stijfheid en de krachtoverbrenging, verbeteren met een gewicht dat 7g lichter is dan het vorige Dura-Ace crankstel. Het crankstel is leverbaar in vijf variaties, met zeven crankarmlengtes variërend van 165 tot 180mm.

Vermogensmeter
Met Shimano’s eerste en geïntegreerde power meter moet het voortaan mogelijk zijn om uiterst nauwkeurige real-time data te verkrijgen waarmee prestaties kunnen worden gemonitord en geanalyseerd. De power meter is te koppelen met displays van andere fabrikanten, wat toegang biedt tot de meest geavanceerde en nauwkeurige analyses. Niet alleen kan het zuiver vermogen in Watt worden gemeten, ook kunnen het linker- en rechterbeen afzonderlijk worden gemeten. Dit geldt ook voor de trapfrequentie, waardoor de daadwerkelijke prestaties worden gemeten, los van externe factoren zoals helling, ondergrond en wind.

De FC-R9100-P is niet alleen Shimano’s eerste power meter, maar ook de eerste power meter die in de crank is geïntegreerd. Het ‘brein’ van deze power meter zit in de behuizing van het DURA-ACE crankstel, de kracht van het linker- en rechterbeen worden in de crankarmen gemeten. Het brein is discreet en compact, wat resulteert in een licht en strak ogend systeem. Omdat de power meter met de spider is verbonden, kunnen kettingbladen eenvoudig worden verwisseld zonder de nauwkeurigheid van de power meter te beïnvloeden. Eventuele systeem controles en firmware updates kunnen eenvoudig via smartphone of tablets worden uitgevoerd via een draadloze Bluetooth verbinding. Een geïntegreerde oplaadbare accu drijft de unit aan. Deze kan met een kleine, magnetische adapter worden opgeladen zonder dat deksels of behuizingen hoeven worden verwijderd.

Fred Grappe, Head of Performance bij het Franse profteam Française Des Jeux, maakte deel uit van het ontwikkelingsteam van de Dura-Ace vermogensmeter.

“Moderne fietsers kunnen niet méér trainen, maar wel slimmer. Dit kan door gebruik te maken van een power meter waarmee renners zien wat hun benen doen. Het haalt het giswerk uit het fietsen en biedt waardevolle en relevante terugkoppeling over de prestatie. De power meter vertelt rijders wat zij tijdens de training en/of herstel moeten doen. Als je op gevoel rijdt, uren traint of een gemiddelde snelheid probeert aan te houden, negeer je dus vele andere variabelen waarmee je een betere renner kunt worden.”

“Shimano heeft het meest geavanceerde crankstel ontwikkeld waar ik ooit mee heb gewerkt. Wij hebben deze technologische kennis in het laboratorium gebruikt en geïntegreerd in een systeem dat geschikt is voor gebruik in echte racesituaties. Binnen het Française Des Jeux team hebben wij dit tijdens het hele 2015-2016 seizoen getest en zijn wij ongelooflijk onder de indruk geraakt van de analytische informatie.”

Nieuwe wielsets
Er zijn twee krachten die een afremmende werking op renners hebben: luchtweerstand en vertraging (inertia). De gloednieuwe Dura-Ace R9100 wielen zijn ontworpen om deze krachten op de best mogelijke manier te bestrijden via nieuwe aerodynamische eigenschappen en een verminderende rolweerstand.

De twee nieuwe, 28mm brede, C60 en C40 velgen vormen de basis voor stijvere wielen die de voorwaartse en zijdelingse (laterale) krachtoverbrenging verbeteren. Met ultralichte carbon velghoogtes van 60mm en 40mm, zijn de velgen tevens ontworpen om de luchtweerstand te verminderen. Hierdoor bespaart de Dura-Ace R9100 wielset 16W ten opzichte van de huidige wielset. De C24 wielen completeren de Dura-Ace lijn waarmee renners uit drie velghoogtes (60mm, 40mm en 24mm) kunnen kiezen. De wielen zijn leverbaar voor draadbanden, tubeless banden en tubes met zowel quick release varianten als E-thru steekassen (12mm).

Schakelsystemen
Het brede aanbod aan schakelopties van de Dura-Ace R9100 is ontworpen om iedere renner te kunnen bedienen. Mechanische of elektronische schakelsystemen kunnen worden gecombineerd met mechanische of hydraulische (schijf)remsystemen en worden gemonteerd op verschillende sturen.

De hydraulische schijfremmen in de Dura-Ace lijn moeten zorgen voor extreme controle en betrouwbaar remmen bij zware (weers)omstandigheden. De kappen van de hydraulische shifters bevatten een geïntegreerd hydraulisch reservoir en bieden een ergonomische handpositie. De shifterstand kan worden geïndividualiseerd voor het vinden van de juiste positie. Renners die kiezen voor Di2 elektronisch schakelen, kunnen eenvoudig de optie voor multi-shift aanpassen door middel van een aan/uit schakelaar op de shifter of, voor verdere instellingen, via de draadloze software.

Synchronized Shifting
Synchronized Shifting is een nieuwe toevoeging aan Shimano’s elektronische Dura-Ace groepen en is ontworpen om de versnellingskeuze makkelijker te maken en de beslismomenten in racesituaties te verkorten. Het verminderen van stress door beslissingen die moeten worden genomen leidt tot minder fouten. Daarom is Synchronized Shifting ontworpen om met slechts één schakelactie de logische hogere of lagere versnellingsverhouding te kiezen, ongeacht of deze versnellingswissel leidt tot een schakelactie van voorderailleur, achterderailleur of een combinatie van beide derailleurs.

Synchronized Shifting biedt twee verschillende schakelinstellingen. Bij Full Shimano Synchronized Shifting reageert de voorderailleur op basis van de schakelactie van de achterderailleur. Dit houdt in feite in dat, wanneer geactiveerd, er geen twee afzonderlijke shifters nodig zijn om de voor- en achterderailleurs te bedienen, de twee knoppen op één shifter bedienen beide derailleurs. Door toepassing van de Semi Synchronized Shift mode reageert de achterderailleur op basis van de schakelactie van de voorderailleur en schakelt naar de volgende meest passende achterversnelling wanneer de renner met de voorderailleur van kettingblad wisselt.

Nergens biedt Full Synchronized Shifting meer voordelen dan bij tijdritten en triatlons. De shifters kunnen 28% kleiner worden en het gewicht van de shifter kan met 22% worden verminderd. Ook de satelliet shifters beschikken over een vergelijkbare éénknopsfunctie. Zowel de voor- als achterderailleurs beschikken over deze nieuwe functies. De beide elektronische derailleurs zijn compact en specifiek ontworpen om de schakelactie te behouden bij een val.

Ook het mechanisch schakelen is verder verbeterd met als hoofddoel ongelooflijk responsieve schakelovergangen te realiseren. Een nieuwe voorderailleur en de direct mount achterderailleur maken het makkelijker om mechanische schakelprestaties beter dan ooit te laten verlopen. De voor- en achterderailleur RD-R9100 wegen respectievelijk 69g en 158g. De aandrijflijn is pas helemaal compleet met het nieuwe, lichte Dura-Ace pedaal, dat geoptimaliseerd is voor de perfecte balans tussen gewicht en stijfheid.

Remsystemen
Vanaf nu zijn er twee remopties op het Dura-Ace niveau; mechanische velgremmen of hydraulische schijfremmen. De nieuwe Dura-Ace hydraulische schijfremmen voegen een nieuwe dimensie van controle, doseerbaarheid en vertrouwen toe aan de remprestaties in zware (weers)omstandigheden.

De Dual-pivot of Direct Mount type velgremmen zorgen voor ongelooflijk krachtige prestaties. Dit moet zorgen voor een optimale balans tussen stijfheid, gewicht en remkracht. Ook is er sprake van meer ruimte voor banden tot 28c en een afname van 43% in flex ten opzichte van de vorige remmen. De Direct Mount opties bieden een geïntegreerd aerodynamisch ontwerp op de voorvork, op de staande achterbrug of onder de liggende achterbrug.

De hydraulische schijfremklauwen kunnen direct op het frame worden gemonteerd (flat-mount) voor een strak uiterlijk met een laag profiel. De speciale Dura-Ace rotors zorgen door de extreme warmte-afvoer voor stabiliteit in remprestaties. Door het vergroten van de adapter neemt de warmteoverdracht aan de rotor af en wordt meer warmte via de lucht afgevoerd.

Voorlopige conclusie

Volgens Shimano biedt de nieuwe Dura-Ace R9100 groep een superieure aandrijflijn door het minimaliseren van energieverliezen in ieder individueel onderdeel. Betrouwbare schakelprestaties, verbeterd door toepassing van Synchronized Shifting en de Hyperglide technologie leiden, samen met de verbeterde remprestaties en de aerodynamisch efficiënte wielsets tot een uitblinkend systeem. Daarnaast kunnen renners het meeste uit de inspanningen halen met de nieuwe cranksets, die is voorzien van de eerste crank-geïntegreerde power meter.

Het merk laat ons dan ook weten dat de ongeëvenaarde prestaties van de nieuwe Dura-Ace R9100 groep het resultaat is van de meest geavanceerde onderdelen in het 95-jarige bestaan van Shimano. Het team van Wielrenblad in ieder geval kan niet wachten om dit in de praktijk te testen, zodat we onze bevindingen met jullie kunnen delen. Shimano Dura-Ace R9100 zal overigens begin 2017 leverbaar zijn, we moeten dus nog wel even geduld hebben. Vooralsnog kun je uiteraard terecht op de website van Shimano, om de ontwikkelingen op de voet te volgen!