‘Als je dan gaat sporten, kan de kerntemperatuur van je lichaam gevaarlijk hoog worden. Je kunt hierdoor uitdrogen, onwel worden of zelfs flauwvallen. Het kan levensgevaarlijke hartritmestoornissen tot gevolg hebben.’

Medisch expert: Wouter van Everdingen

Tekst: Gerrit Vermeulen

Illustratie: Bobbi Oskam / New Chique Agency

Hoestend en proestend lopen mijn kinderen en vrouw door het huis. Mijn zoon heeft bijna geen stem meer. Mijn dochter hoest tijdens het ontbijt vrolijk in mijn gezicht, terwijl ze zegt dat ze hagelslag op haar boterham wil. Mijn vrouw tenslotte snuit de ene na de andere tissue vol. Kortom: het huis hangt vol met bacillen. De hoogste tijd om eens te bellen met een arts van het UMC Utrecht. Wat is griep eigenlijk? En hoe erg is het?

Wouter van Everdingen, arts in opleiding en assistent op de afdeling sportgeneeskunde van het UMC Utrecht, is zo vriendelijk om mij via de telefoon te woord te staan. ‘Wat is griep?’ vraag ik Wouter uit te leggen. Als je de mensen om je heen moet geloven heerst de griep het hele jaar door, maar Wouter nuanceert dit. ‘Veel mensen verwarren snotteren en hoesten al snel met griep, maar in feite hebben we het dan vaak over een neusverkoudheid. Wetenschappelijk gezien is dat geen griep. Bij griep is er wel meer aan de hand dan alleen een verkoudheid. Bij griep heb je ook koorts, een lichaamstemperatuur is 38 graden of hoger. Vaak is er sprake van spierklachten en mensen voelen zich miserabeler dan bij een verkoudheid.’

‘En wat is koorts, wat gebeurt er dan in je lichaam?’ vraag ik door. ‘Koorts is eigenlijk een reactie van het lichaam op de ziekteverschijnselen. Om het virus te bestrijden, verhoogt je lichaam onder meer de temperatuur. Helaas kun je je bij die verhoging behoorlijk ziek voelen. De koorts is een teken dat je lichaam er alles aan doet om weer te herstellen.’

Terwijl ik alle bacillen in mijn huis probeer te ontwijken, schiet de vraag door mijn hoofd of het mogelijk is om de griep te voorkomen. Helaas moet Wouter mij teleurstellen. Vroeg of laat zal iedereen weleens ziek worden. Het is niet anders, ik kan mezelf moeilijk gaan afzonderen van alles en iedereen. De arts-assistent heeft wel een aantal tips. ‘Je kunt de griepprik halen, al geeft dat geen garantie. Verder is gezond eten en op tijd naar bed een manier om in ieder geval minder vatbaar te zijn voor de griep. Zorg er ook voor niet overtraind te raken. Als je overtraind bent, ben je ook vatbaarder voor een virusinfectie.’

Doortrainen of niet?


Wat wat mijn moeder me wel eens adviseerde, is om bij een griepje lekker te gaan sporten. ‘Dan zweet je het er lekker uit’, hoorde ik haar altijd zeggen. Wouter heeft daar een heel andere kijk op. ‘Als je echt griep hebt en je hebt koorts is het af te raden om te sporten. Bij koorts is de lichaamstemperatuur al hoger. Als je dan gaat sporten, kan de kerntemperatuur van je lichaam gevaarlijk hoog worden. Je kunt hierdoor uitdrogen, onwel worden of zelfs flauwvallen. Het kan levensgevaarlijke hartritmestoornissen tot gevolg hebben. Wetenschappers hebben ook sterk het vermoeden dat het kan leiden tot permanente schade aan de hartspier. Wat uiteindelijk zou kunnen leiden tot hartfalen.’

Ik schrik me een ongeluk. Dit is geen leuk verhaal. De vraag die dit enge verhaal bij me oproept is: wanneer kan ik nog sporten en wanneer moet ik echt niet meer op de fiets stappen? De arts in opleiding zegt dat je je temperatuur goed in de gaten moet houden en dat je daarnaast uit kunt gaan van de nek-check. ‘Klachten boven de nek, bijvoorbeeld hoofdpijn, verkoudheid, zijn symptomen van een luchtweginfectie. Zijn er voor de rest geen klachten, dan kun je gewoon blijven sporten.’ Wouter adviseert dit wel op een lagere intensiteit te doen dan normaal. ‘Heb je echter naast de verkoudheid ook klachten onder de nek, denk aan spierpijn, last van je longen, ga dan niet sporten. Overigens is er geen verschil in het effect van de griep bij ongetrainde of getrainde mensen. Ongetrainde mensen zullen zich wellicht sneller ziek voelen, maar de effecten zijn hetzelfde. Beiden verliezen kracht en conditie. Er is daarin ook geen verschil in krachtsporters en duursporters.’

Oké, het is me nu wel duidelijk dat de griep serieus genomen moet worden. Het is me ook duidelijk dat mijn gezinsleden de griep niet hebben en ‘slechts’ een luchtweginfectie hebben. Er is dus geen direct gevaar op besmetting met het griepvirus. Maar stel dat de ziekteverschijnselen zich uitbreiden en dat ik toch drie of vier dagen met koorts op bed kom te liggen. Wat doe ik nadat ik vier dagen mijn fiets niet aangeraakt heb? Wouter: ‘Bij een griep van vier dagen, mag je ook vier dagen na de griep niet sporten. Dat betekent dus dat je acht dagen niet sport. Daarna begin je met hersteltrainingen bij een relatief lage hartslag. Goed opletten hoe je lichaam daarop reageert en stap voor stap werk je weer toe naar de voor jou normale trainingsarbeid. In twee of drie weken ben je dan weer in staat om zware trainingen te doen.

Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik niet wil horen dat ik bijna een maand rustig aan moet doen. De griep komt nooit op het juiste moment. En natuurlijk ben ik me aan het voorbereiden op een belangrijk evenement. Dus wat gebeurt er als ik het advies van de dokter in de wind sla? Wouter: ‘Het is heel belangrijk om na de griep op te passen voor overbelasting. Dat gevaar loop je als je te snel weer hard gaat trainen. Het lichaam heeft langer nodig om te herstellen. De, onder wielrenners bekende, supercompensatie zal niet werken als je gaat trainen op het moment dat het lichaam nog rust nodig heeft. Als je het lichaam te snel weer belast door inspanning, zal het overbelast raken. Je zult dan merken dat je niet sterker wordt, maar dat de prestaties juist achteruitgaan.’

Conclusie?

Wij van Wielrenblad adviseren het volgende. De griepprik gaat wat ver, maar dames en heren fietsers eet vanaf nu braaf twee keer per dag fruit en probeer op tijd naar bed te gaan. Loop je snotterend door het huis, train dan bij een lage hartslag. Krijg je toch griep? Breng dan de discipline op om naar je lichaam te luisteren. Las een rustpauze in, gezondheid gaat voor alles.

Meer lezen? 

Het gehele artikel is afkomstig uit Wielrenblad #1 2017, losse uitgaven van Wielrenblad kun je terug vinden in onze webshop. Maar natuurlijk kun je ook abonnee worden van Wielrenblad, zodat je geen artikel meer hoeft te missen. Ook kun je de digitale magazines lezen in onze Soul Kiosk App. Veel leesplezier!