Het is zover: Campagnolo introduceert nu echt hun schijfremsysteem. Meer dan een jaar na het verschijnen van de eerste prototypes hebben we kunnen rijden met het definitieve product, over ongeveer een maand zal het te koop zijn. De vertraging lag natuurlijk deels aan de schermutselingen tussen profrenners, UCI en fabrikanten, maar Campagnolo heeft ook gewoon zijn tijd genomen. Want het moest in één keer goed zijn, om niet te zeggen perfect. De vraag is nu: is het gelukt?

Campagnolo-schijfrem

 

Om het schijfremsysteem te integreren in de bestaande groepen introduceert Campagnolo ‘H11’, een productserie die de bestaande groepen aanvult. Deze bestaat uit H11 Ergopower shifters voor Chorus, Record en Super Record, H11 EPS Ergopowers voor de EPS (elektronische) groepen en een H11 crankstel. Die laatste heeft een aan schijfremnaven aangepaste kettinglijn maar een ‘normale’ Q-factor. Potenza krijgt zijn eigen disc-specifieke shifters, met het Potenza schakel-binnenwerk. De remcilinders (in de shifters), remklauwen en schijven zijn identiek voor alle groepen. Voor de ontwikkeling van het hydraulische gedeelte is Campagnolo een samenwerking aangegaan met het Duitse Magura, die ook een gedeelte van de productie op zich nemen.

Shifters-Campagnolo

Campagnolo is niet over een nacht ijs gegaan en dat is goed af te zien aan het eindresultaat. De grootste prestatie lijkt geleverd voor wat betreft de shifters. Ze zijn slechts acht millimeter hoger dan de normale exemplaren en de ergonomie is nagenoeg ongewijzigd. Ondanks de toevoeging van een boel extra techniek is de werking van het schakelmechanisme zelfs helemaal ongewijzigd, waardoor de overstap wat dat betreft niet merkbaar zal zijn. Als bonus krijgen de H11 Ergopowers een in twee standen instelbare vrije slag die tevens de abruptheid van het aangrijpen beïnvloedt, alsmede een traploze instelling van de uitgangspositie van de remhendel.

Campagnolo-voorrem

Wat de schijven en remklauwen betreft lijkt Campagnolo vooral veiligheid en duurzaamheid in gedachten te hebben gehad. De centerlock schijven (160/160mm of 160/140mm) zijn massief staal (in plaats van een lichter staal-aluminium laminaat) met het oog op maximale hitte-bestendigheid en consistente prestaties. De flatmount remklauwen herbergen wel degelijk vooruitstrevende techniek. Zo maken ze geen gebruik van adapters maar worden middels twee bouten rechtstreeks op het frame gemonteerd. Dat ziet er beter uit, scheelt gewicht en de verminderde hefboomwerking vermindert het risico op vibraties. De remzuigers zijn gemaakte van een fenolische kunsthars voor maximale hittebestendigheid. Om diezelfde reden is de grondplaat van de remblokken van staal, en daardoor kon de remklauw worden voorzien van een magnetische veer, om het blokje van de schijf te houden als er niet geremd wordt. In tegenstelling tot een metalen veer kan die niet zwakker worden, breken of kwijt raken. Tevens is die grondplaat aan de achterzijde voorzien van een laminaat dat hitte tegenhoudt en ondertussen vibraties absorbeert.

Het systeem voelt doordacht en solide aan en met het verschijnen van deze groep leveren alle fabrikanten nu bruikbare schijfremmen. Nu er ook consensus is over een standaard qua schijfdiameter en inbouwbreedte lijkt weinig de definitieve opmars van de schijfrem meer in de weg te staan. We konden enkele zeer venijnige afdalingen rijden met Campagnolo’s systeem, lees er alles over in Wielrenblad #2.

Beschikbaarheid: eind mei, begin juni.

Prijzen:

Super Record H11 € 2872,- (EPS € 4363,-)

Record H11 € 2660,- (EPS € 4063,-)

Chorus H11 € 2343,-

Potenza Disc € 1580,-

H11 Ergopower set + klauwen € 980,-

Losse schijf € 50,-

Nog niet zo lang geleden hadden wij een interessant gesprek met Gerrit Gaastra over schijfremmen, dat artikel lees je hier.