Als een kind in een snoepwinkel. Zo voelde ik me toen mijn idee om helemaal zelf een strandracer te gaan samenstellen concrete vormen aannam. Voordat de fiets daadwerkelijk over het strand zoeft, moeten er een aantal problemen opgelost worden. Productkennis: nul, kennis van techniek: nul. Waar begin je dan aan? Dat vroeg ik mezelf ook eigenlijk af. Wat wist ik wel toen ik aan dit project begon? Ik wist heel goed wat ik mooi vond. In mijn hoofd was de fiets al lang en breed klaar.

Tekst: Gerrit Vermeulen

Mijn zoektocht begon bij een frame. Na een aantal strandraces gereden te hebben, was het mij al snel duidelijk welk frame ik graag wilde hebben. Ik stond in 2015 aan de start van Egmond-Pier-Egmond en in het startvak zag ik om mij heen een aantal echt coole fietsen. Wikkit, stond er op de frames. Net iets anders dan de grote massa. Eigenwijs, een fiets met karakter. Daar stond ik op mijn KOGA Beachracer, een fiest waarop ik tot de dag van vandaag tevreden over ben, maar het gras bij de buurman is nu eenmaal altijd groener. Het zaadje was in mijn hoofd geplant. Dat zaadje begon te groeien en op een dag weet je het: ik ‘mot’ en zal een frame van Wikkit hebben voor mijn customized project.

Op een winderige zondagmorgen, tijdens een weekend weg met mijn lieftallige echtgenote (dank voor je geduld), heb ik uitgebreid met Dennis Bruin, van Beach Bastards in Egmond en eigenaar van het merk Wikkit, gesproken over de mogelijkheden. Dennis kan een hele dag vol kletsen over zijn Wikkit-fietsen. Eigenlijk hoefde het gesprek helemaal niet lang te duren. Vanuit mijn ooghoeken zag ik mijn frame al hangen. Het frame had mij allang uitgekozen als zijn toekomstige bezitter. In mijn hoofd begon de fiets direct vorm te krijgen. In de shop hing een kaal frame, de Wikkit Zonkey. Het rouwe staal sprak me aan en eigenlijk wilde ik er zo min mogelijk aan doen. Met het frame in de ene hand en met een fraaie carbon voorvork in de andere hand verliet ik blij de winkel.

Stap 2: wielen en banden
Zonder kennis van zaken een fiets samenstellen is een hels karwei. Maar wel een leuk karwei. Hoe kies ik de juiste wielset voor mijn fiets. Bij Beach Bastards zijn ze gespecialiseerd in het bouwen van strandfietsen. Eerst daar mijn oor maar eens te luisteren gelegd. Het advies, carbon velgen, brede velgen, ideaal voor op het strand. Nooit over één nacht ijs gaan dacht ik. Dus bij meerdere specialisten om raad gevraagd. Het antwoord kan iedereen wel raden :-). Vraag aan vijf mensen advies over een product en je krijgt allemaal verschillende adviezen/voorkeuren. Uiteindelijk heb ik mijn gevoel maar laten spreken. De keuze voor de banden was misschien wel de makkelijkste. De Schwalbe Big One bevalt mij prima en de banden zien er met hun geringe profiel ook mooi uit (het oog wil ook wat).

Stap 3: slijtage-onderdelen
Wielen, banden en frame in de pocket. Maar dan heb je nog geen fiets. Ketting, bracket, crank, pedalen, stuur, stuurlint, zadelpen, zadelklem, remmen, shifters, voor- en achter-derailleur, cassette, remschijven, zadel en balhoofd maken de fiets wel zo ongeveer compleet. Fietsenzaak van het jaar 2016, cc5311 wilde me hier wel mee helpen. Wat bleek echter bij het bouwen van de fiets? De bij elkaar gezochte spullen gingen samen niet werken… Met de Beachbattle in Wijk aan Zee voor de deur, sloeg de stress toe. Een belletje en een bezoek aan cc5311 later, zaten toch de juiste onderdelen op de fiets. Mooi dat er nog bedrijven zijn die je willen helpen en niet alleen maar geld aan je willen verdienen :-). Mijn fiets wordt een strandracer, daarom heb ik gekozen voor een strandstuur. Op een strandstuur passen geen mtb-shifters, de Shimano 105 shifters voldoen echter prima. Het strandstuur zorgt er ook voor dat je op de lange rechte stukken een goede racehouding kunt aannemen. Met een 42-tandwiel voor en een 11-speed cassette achter kan ik goed gas geven op het strand. Een ander belangrijk onderdeel is het natuurlijk het zadel. De Fizik Gobi staat aangeschreven als één van de beste mtb zadels, die moest dus op mijn fiets komen. Verder moet een fiets natuurlijk goed remmen. Op het strand rijd ik het liefst met mechanische schijfremmen (hydraulisch vergt teveel onderhoud). Daarom heb ik gekozen voor TRP Spyre SLC schijfremmen. Verder heb ik qua onderdelen vooral gekozen voor producten die ook weer relatief goedkoop te vervangen zijn. Waarom? Het rijden op het strand is een aanslag op het materiaal. Het zeezout is niet bepaald lief voor de onderdelen…

Stap 4: een vet frame
De droom begint langzaam aan werkelijkheid te worden. Stiekem leg ik op zolder de onderdelen al eens bij elkaar op de grond. De fiets zou gebouwd kunnen worden, maar er ontbreekt nog iets. Het aluminium frame is in al zijn kaalheid prachtig. Het frame moet echter wel gelakt worden. Aluminium is een ‘zacht’ materiaal en daardoor erg kwetsbaar. Zonder lak zit het frame snel vol met krassen. In mijn hoofd begint het te kriebelen. Als ik dan toch bezig ben met een customized fiets, dan ook maar iets heel vets doen op het frame. Langzaam aan begint het idee te ontstaan om het frame te laten tatoeëren. Bij strand denk ik ook gelijk aan piraten. Ik weet wat het moet worden. Een frame met piraten, doodshoofden, octopus en een mooie chick om het af te maken. Nu nog iemand vinden die dat voor me kan maken… Via via kom ik in aanraking met Joris Teichert. In het dagelijks leven autospuiter, maar ’s avonds verandert Joris in een ware kunstenaar :-). Alias de Surfacer, maakt hij echt coole dingen. Waaronder dus mijn Wikkit Zonkey. Een middagje brainstormen levert een prachtig ontwerp op. Een aantal weken later valt mijn mond open van verbazing als ik het frame bij Joris ophaal. Damn! Wat een vet frame is het geworden! Deels is het frame gepaintbrusht (balhoofd en onderbuis), voor de rest is er alleen blanke lak over het frame gespoten om de rauwe aluminium uitstraling te behouden.

Stap 5: bouwen
Op 18 november is het dan zover. Met een doos vol onderdelen en een fraai gespoten frame ben ik vroeg in de ochtend op weg naar Egmond. Het kriebelt in mijn buik. Alsof ik op weg ben naar een eerste afspraakje met een mooie vrouw. Ik kan het niet helpen. Met Dennis Bruin heb ik afgesproken om samen bij Beach Bastards de coolste strandfiets ooit in elkaar te zetten. Ik begon het verhaal met te zeggen dat ik nul technische kennis heb, als het gaat om het bouwen van een fiets. De hulp en aanwijzingen van Dennis waren dus hard nodig om de fiets correct in elkaar te zetten. Het daadwerkelijke bouwen van de fiets gaat niet zonder slag of stoot. De zadelpen blijkt bijvoorbeeld niet te passen… gelukkig zie ik in de winkel een bling bling zadelpen liggen die eigenlijk veel mooier is dan de zadelpen die ik zelf heb gekocht. Yes, hij past! De remmen worden op het frame geschroefd, net als de andere onderdelen. Stap voor stap zie je alle losse puzzelstukjes in elkaar vallen. Als de fiets tegen vier uur in de middag klaar is, snelt Dennis snel met de fiets naar de buren. Hij moet even de Wikkit Zonkey pirate-edition no1 showen. Niet veel later is hij terug met een smile van oor tot oor. Dit is de vetste Wikkit die tot nu toe gebouwd is zegt Dennis. Ik kan het alleen maar met hem eens zijn 🙂.

Bron: Cyclosportive

Wielrenblad_Bannertje