27-01-2017 - Nieuws, Wielrenblad

Domane SLR wint Bike Valley Innovation Award 2017 @Velofollies

De Domane SLR kreeg de meeste stemmen van de vakjury. De jury prees de innovatie en doorontwikkeling van de IsoSpeed technologie, deze is nu verstelbaar en biedt hierdoor extra comfortabele rijeigenschappen van een hoger niveau. “Niet elke rijder kan de hoge standaard van stijfheid van een racefiets waarderen, en het verstelbaar maken van de zitbuis is daarom een vooruitstrevende ontwikkeling” aldus de jury.

Fabian Cancellara, zelf bezoeker van de Velofollies, was zeer blij met de toekenning van de award. Vanaf het eerste moment is hij nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Domane, een fiets die hem naar meerdere overwinningen heeft geleid.

Trek Domane

Van origine is de Domane een endurance racefiets van Trek die al in 2012 is uitgebracht. Sindsdien heeft Trek onderzoek gedaan naar wat er verbeterd kan worden aan de unieke eigenschap van de Domane, namelijk de IsoSpeed decoupler. De nieuwe Domane heeft een doorontwikkelde verstelbare IsoSpeed decoupler en biedt daarom de ideale afstelling voor elk type fietser. De overige twee baanbrekende technologieën vinden we terug aan de voorzijde. Een IsoSpeed decoupler in het balhoofd van de fiets en een IsoCore racestuur.

Het resultaat van deze verbazingwekkende drievoudige technologie is dat de energie van trillingen beter wordt geabsorbeerd dan bij alle andere racefietsen. In de laagste stand, van de verstelbare IsoSpeed decoupler, wordt 14% meer verticale doorbuiging gerealiseerd aan de achterzijde van het frame, 10% extra doorbuiging aan de voorzijde en 20% minder trillingen ten opzichte van een standaard carbon stuur. Samen bieden deze technologieën een rijkwaliteit die tot nu toe alleen een onrealistische droom leek voor de beste renners ter wereld.

Trek-Fabian

Specificaties van de Domane SLR

Verstelbare IsoSpeed achter. De IsoSpeed-technologie van Trek versoepelt het rijden op de ruwste wegen en door het efficiënte en comfortabele rijgedrag krijg je meer snelheid en betere prestaties. De verstelbare IsoSpeed aan de achterzijde maakt het mogelijk om de mate van flexibiliteit op je persoonlijke rijstijl en het terrein af te stellen, waardoor je kunt kiezen uit een stijvere of meer comfortabele fiets in vergelijking met de huidige Domane. De totale toename in verticale flexibiliteit is 14% als de schuifregelaar in de laagste stand staat.

IsoSpeed decoupler voor. De innovatieve IsoSpeed decoupler aan de voorzijde in het balhoofd geeft een perfect soepel en uitgebalanceerd rijgedrag zodat je sneller, langer en harder kunt rijden. Door de stuurbuis onafhankelijk van de balhoofdbuis te laten draaien, biedt de IsoSpeed aan de voorzijde 10% extra flexibiliteit ten opzichte van traditionele racefietsen. IsoSpeed aan de voorzijde vermindert de impact van harde klappen en trillingen zonder dat de efficiëntie en de controle eronder lijden.

IsoCore stuur. Het Bontrager IsoCore racestuur verbetert de demping van hoogfrequente trillingen. Een speciale dempende laag materiaal aan de binnenzijde van het OCLV carbon vermindert de trillingen met 20% ten opzichte van standaard carbon sturen.

Schijfrem opties en extra ruimte voor de banden. De Domane SLR is beschikbaar in velg- en schijfremmen die beide meer bandenvrijheid dan voorheen hebben. Rijders kunnen nu rijden met 28c banden op de Domane SLR en 32c banden op de Domane SLR Disc. Hierdoor wordt de veelzijdigheid van het platform verder verhoogd en er wordt nog steeds voldaan aan de SPSC en ISO-standaards voor bandenvrijheid. De Domane SLR met velgremmen is voorzien van lichtgewicht Direct Mount remmen, de schijfrem versie is voorzien van 12mm steekassen. Zowel de velg- alsmede de schijfremversie zijn beiden voorzien van verborgen spatbordbevestigingen.

Het beste van alles. Daar waar andere merken hun vernieuwingen doorvoeren door volledige platformen te veranderen, heeft Trek een andere aanpak waarbij bonus features aan de fiets toegevoegd worden om deze nog innovatiever te maken. Een van deze features hebben wij overgenomen van de meest aerodynamische fiets, de Madone. Domane SLR is namelijk uitgerust met Control Center waarbij de Di2 batterij net onder de bidonhouder op de onderbuis is bevestigd. Beide Domane SLR versies zijn beschikbaar via Project One om zo de perfecte droomfiets samen te stellen. Tevens zijn de fietsen in endurance Race geometrie en Race Shop Limited Pro endurance geometrie beschikbaar.

Wielrenblad_Bannertje

 

 van