Gazelle keert voor even terug naar de racefietsmarkt. Speciaal voor het 125-jarig bestaan lanceert de fabrikant een vernieuwde uitvoering van de Champion Mondial. Dit is Gazelles bekende racefiets die jarenlang maatgevend is geweest in de wielerwereld. Met de lancering van de Champion Mondial (125 exemplaren) geeft Gazelle liefhebbers een verjaardagsgeschenk.

Gazelle-Mondial

In 2002 is Gazelle gestopt met de productie van raceframes. Nu, vijftien jaar later, pakt Gazelle de draad weer op. Ze bouwt voort op het fundament van toen, gecombineerd met de kennis van nu. “Dat heeft geresulteerd in een Champion Mondial die qua nostalgie en uitstraling op gelijke hoogte staat met de modellen uit de jaren zeventig en tachtig. Wie echter inzoomt op onze opnieuw uitgevonden Champion Mondial ziet dat de racefiets op subtiele wijze met de tijd is meegegaan. We hebben gezocht naar een compromis tussen het rijke verleden en trends uit de moderne tijd”, zegt woordvoerder Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle.

Buizen van Reynolds
De Champion Mondial heeft een stalen frame en een carbon voorvork. Net zoals bij het model van weleer is gebruikgemaakt van Reynolds-buizen. Er zijn twee versies: een uitvoering met Reynolds 853 en een met Reynolds 953. Het 853-frame is dankzij luchtharding en een speciale warmtebehandeling extra licht, zonder dat dat ten koste gaat van de vermoeiingssterkte. De toegepaste techniek maakt het frame tevens duurzamer. De 953-uitvoering heeft een roestvast stalen buizenset en is daarmee een voorbeeld van innovatie. Het gewicht is laag, zonder dat de bouwer concessies heeft gedaan als het gaat om stijfheid. Het 953-model biedt met het stalen frame comfortabel rijgedrag, een hoge impactsterkte en een grote vermoeiingsweerstand.

Details
Om de jubileumfiets in de geest van de Champion Mondial-familie te ontwerpen en bovendien iets extra’s mee te geven, heeft Gazelle aan de details gedacht. De lugs op de punten waar de bovenbuis aansluit op het balhoofd en de zadelbuis zijn handgemaakt. Ook de plaatsing van de diverse Gazelle-logo’s is vakwerk; die zijn met de hand gegraveerd. Het ontwerp van de staande achtervork is identiek aan de Champion Mondials uit de jaren zeventig en tachtig. De liggende achtervork heeft juist het typische asymmetrische design van frames uit de jaren negentig. De Champion Mondial heeft een tapered balhoofd- en zitbuis voor meer stijfheid. Het frame is tevens geschikt voor Shimano Di2 en Campagnolo EPS met interne batterij.

Rood, wit en blauw
De 853- en 953-uitvoering worden aangeboden in drie kleuren: rood, wit en blauw. Dit zijn de drie meest iconische kleurstellingen die de Champion Mondial in de loop der jaren heeft gehad. Het rood, wit en blauw komen overeen met de kleuren van de Champion Mondial Jubilee. Die fiets werd begin jaren negentig uitgebracht ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van Gazelle. Het 953-model heeft qua kleurstelling nog een extraatje: het is voor de helft gepolijst voor een nostalgische, verchroomde look.

Wielerhelden Kuiper en Ottenbros
De Champion Mondial heeft vier maatvoeringen: 55, 57, 59 en 61 centimeter. Ze is beschikbaar in een gelimiteerde oplage van 125 exemplaren. De 953-frameset is verkrijgbaar voor 1.892 euro, de 853-set voor 1.250 euro. Hennie Kuiper is één van de wielrenners die in het verleden grote successen heeft behaald op de Champion Mondial. Net als Harm Ottenbros zal hij aanwezig zijn bij de lancering van de vernieuwde Champion Mondial op zaterdag 10 juni tijdens het Champion Mondial Festival in Dieren. Met zijn wereldtitel in 1969 zorgde Ottenbros er destijds voor dat de racefiets van Gazelle werd omgedoopt tot Champion Mondial.

Voor nieuws over de fiets en verkoop, klik hier om in te schrijven.