Shimano heeft haar nieuwe Ultegra R8000 groepset gelanceerd. In navolging van de Dura Ace R9100 komt ook de Ultegra variant met een nieuwe look en natuurlijk met nieuwe features! De nieuwe Ultegra R8000 biedt volgens Shimano optimale remkracht met hydraulische schijfremmen, ergonomisch gevormde mechanische en Di2-shifters. Met Synchronized Shifting voor gemakkelijk schakelen en Shadow-achterderailleurs met een lager profiel, is ook de aerodynamica verbeterd.

De lancering van de nieuwe Ultegra R8000 biedt veel meer. Ultegra R8000 neemt de door professionele teams gebruikte technologieën over en perfectioneert deze voor rijders in de praktijk. Het biedt een aanpasbare, ergonomisch aandrijvingscontrole met schijfremmen of velgremmen en electrische (Di2) of mechanische schakelopties.

Shimano Ultegra R8000

 

ULTEGRA R8000

Een opnieuw ontworpen asymmetrische crankarm, afgeleid van het DURA-ACE 9100 ontwerp, heeft een robuust uitziend Hollowtech II 4-spaaks ontwerp. Volgens Shimano verbeterd dit de effectieve krachtoverbrenging. De crank is een paar gram lichter (674g, 50-34T) dan het vorige ontwerp (676g).

Het buitenste kettingblad van de crankset beschikt over de Shimano’s Hollowglide technologie voor een stevige en holle structuur. Dit om gewicht te besparen en kracht te behouden voor nauwkeuriger schakelen. Crankset opties omvatten standaard de 53-39T ratio, pro-compact 52-36T en compact 50-34T. Ook is er aan de crossers gedacht, speciaal voor hen is er een 46-36T crankset beschikbaar.

De 11-speed cassette wordt geleverd in 6 “standaard” verzetten (CS-R8000; 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T) en een grotere 11-34T (CS-HG800) cassette, ontworpen voor zowel wegfietsen (met spacer) als mountainbikes.

Van de nieuwe Ultegra carbon SPD-SL-pedalen is de stackhoogte met 0,7 mm verminderd. Het doel hiervan is om de crank’s hefboomeffect te verlengen. Toch hebben ze er bij Shimano 12g t.o.v. het vorige PD-6800 ontwerp af weten te halen (nu 248g). De pedalen zijn ook leverbaar met 4mm langere assen.

Shimano Ultegra R8000 5

 

ULTEGRA R8000 Schakelsystemen

De nieuwe Ultegra biedt fietsers ook de mogelijkheid snel en nauwkeurig met Di2 te schakelen. Ook is er een mechanisch schakelschakelgroep beschikbaar. Eveneens heeft Shimano aan de schijfrem-hype gedacht, er is dus ook een hydrolische versie beschikbaar. Velgremmen hebben bijna dezelfde ergonomische

De nieuwe Di2 shifter kan de recent uitgebrachte volledige of semi- Synchronized Shifting (met de BT-BN110 batterij) bedienen, waarmee rijders de mogelijkheid hebben om de voor- (volledig-) of achter- (semi-Synchro) derailleurs automatisch te schakelen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld beide linker shifters kunt instellen om op te schakelen en beide rechter shifters om terug te schakelen. Daarnaast hebben de shifters tevens een duidelijker ‘klik’-gevoel voor snel en nauwkeurig schakelen met handschoenen aan.

Naar het ontwerp van de Dura Ace Di2-shifters met ‘verborgen’ knoppen, bevatten de nieuwe Ultegra hydraulische en velgrem Di2 shifters ook knoppen op de bovenkant van de kappen voor het schakelen op afstand. Deze kunnen geprogrammeerd worden om te schakelen of om extra apparaten zoals compatible fietscomputers of verlichting te bedienen.

Alle shifters en knoppen kunnen ook in de multi-shift of synchronized Shifting modus werken. De shifters of knoppen zijn aanpasbaar met de E-TUBE app voor telefoons, tablets of PC’s. Met de app kun je functies en handelingen naar wens aanpassen en je kan daarnaast ook alle apparaten up-to-date houden met de nieuwste firmware en door het beheren van de foutcontroles afwijkingen identificeren en oplossen.

Shimano Ultegra R8000 2

De ST-R8070 hydraulische shifters zijn verbeterd ten opzichte van vorige niet in serie vervaardigde R785 shifters met een groter bereik en traploze afstelling. De nieuwe hydraulische shifters (ST-R8070 en ST- R8020) wegen respectievelijk 360g en 550g, slechts 65g en 112g meer dan de versies voor de velgrem (ST-R8050, 295g en ST-R8000, 438g).

De voorderailleur (FD) is ontworpen om snel en soepel schakelen bij een hoge pedaalbelasting. Gecombineerd met het gerestylde crankstel, is de FD opnieuw ontworpen om plaats te bieden aan bredere banden alsook een bredere versnellingsapparaat zonder afbreuk te doen aan het schakelen.

De Di2 (RD-8050) of mechanische (RD-R8000) achterderailleur (RD) neemt het Dura Ace low-profile Shimano Shadow RD-ontwerp over: volledig onder de cassette,, beschermd tegen eventuele schade. De RD wordt geleverd in een korte kooi (SS) ontwerp voor 11-25T tot en met 11-30T en een lange kooi (GS) ontwerp voor de 11-28T tot en met 11-34T-cassettes. Beide Di2 voor- en achterderailleurs communiceren met elkaar om in volledige of semi-Synchronized Shifting te werken, waardoor de rijder zich op de weg of op de race kan focussen.

De mechanische shifters zijn leverbaar als hydraulische (ST-R8020) of velgremontwerp (ST-R8000) met polymeer-gecoate kabels voor ongelooflijk licht schakelen. Bovendien is het ontwerp uitgevoerd zonder de in-line kabelspanner en biedt hiervoor een afstelling middels een inbussleutel voor gemakkelijk, nauwkeurig en accuraat instellen van de kabelspanning.

ULTEGRA R8000 extra schakelonderdelen

Voor tijdritten en triatlon kan een set Dual control Ultegra ST- 8060 shifters in de uiteinden van de stuurverlenger worden gemonteerd om te remmen en te schakelen. Het ontwerp biedt een nieuwe dimensie aan TT/Tri rijders door het schakelen te vereenvoudigen wanneer de rijder zijn of haar maximale inspanning levert. Eén schakelknop en de schakelkast van de ST-6871 unit is achterwege gelaten, waardoor het ontwerp kleiner, korter en aerodynamischer is geworden.

Shimano Ultegra R8000 3

Het effect van het verwijderen van een knop op elke shifter houdt in dat TT/Triatlonrijders in deze positie de volledige Synchronized Shifting-modus kan gebruiken. Dit betekent dat er één knop op één shifter is (d.w.z. op de linker stuurverlenging) om door de gehele versnellingsaandrijving op te schakelen en één knop op de andere shifter (d.w.z. op de rechter) om naar beneden door de gehele versnellingsaandrijving te schakelen. Alternatieve compatible opties omvatten hier nog steeds niet in serie vervaardigde SW-R671 TT shifters plus de SW-R600 of SW-R610 klim- of sprintknoppen.

ULTEGRA R8000 remsystemen

De nieuwe Ultegra hydraulische remopties leveren geavanceerde remkracht door de direct mount BR-R8070 remklauwen en zorgen voor een strakke integratie in het wegfietsprofiel. De rotors zijn voorzien van onderscheidende geïntegreerde schijfvinnen die een grotere oppervlakte voor warmteafvoer mogelijk maken. Een set BR- R8070 schijfremklauwen weegt 280g plus 212g voor een set SM-RT800 rotors, vergeleken met 360g voor een set Ultegra BR-R8000 dual pivot velgremklauwen.

Shimano Ultegra R8000 4

Naast het dual-pivot ontwerp, zijn de Ultegra’s nieuwe velgrem remklauwen tevens leverbaar als direct mount ontwerp. Beide ontwerpen zijn compatible met banden tot 28mm breed en beschikken over een strak ontwerp met minder ruimte tussen de armen. Het dual-pivot ontwerp is uitgerust met een stabilisator tussen de armen om vervorming te verminderen en de remefficiëntie te verbeteren. Ondertussen wordt het direct mount ontwerp direct verbonden aan compatibele frames om gewicht te besparen en de algehele prestaties te doen toenemen.

ULTEGRA-niveau wielen

Als aanvulling op de nieuwe Ultegra-lijn zijn twee nieuwe lichtgewicht wielsets – de tubeless carbonlaminaat WH-RS700 velgremwielen (die de Ultegra WH-6800 vervangen) en de tubeless WH-RS770 schijfremwielen met weg e-thru assen. Nieuwe naven (HB/FH-RS700/770) in de wielen stimuleren een snellere acceleratie met een gewichtsbesparing van bijna 60g vergeleken met een set Ultegra 6800 naven, terwijl de velgen een nieuwe stuggere maar lichtere carbon lay-up procedure hebben om een velgremset te creëren die 80g lichter is dan zijn voorganger.

 

Shimano Ultegra R8000 6

Beschikbaarheid

Ultegra R8000 mechanische velgremonderdelen zijn in Europa leverbaar vanaf juni. Op de Di2 en schijfremonderdelen moet je iets langer wachten. Die zijn namelijk leverbaar zijn vanaf augustus.


Altijd op de hoogte blijven van het laatste wielernieuws en al abonnee? Volg ons dan ook op Facebook en Instagram. Nog geen abonnee? Neem dan ook snel een abonnement op WIELRENBLAD! 😉