De reputatie die POC in de afgelopen jaren heeft opgebouwd gaat niet alleen over veiligheid maar ook over innovatie en design. Tijdens de Eurobike van 2017 kwam het merk met een aantal updates en categorieën in zowel de weg- als mountainbike collectie. Ook in deze nieuwe collectie komen veiligheid en performance als core-competenties naar voren. 

POC CEO, Jonas Sjögren, zei “We are pleased to present our Cycling 18 apparel collections which we believe to be a major leap forward in our apparel design and technology. Our teams have used their extensive experience to find fabrics and materials in order to create precision apparel with unique qualities, be it our new aerodynamics panels on the Raceday mountain bike and road collections or enhanced safety, supported by low friction ceramic zones on our updated AVIP road collection.

Our Swedish heritage and our commitment to our mission has naturally influenced a lot of our development, but we have also worked closely with our athletes in both mountain bike and road to perfect everything from weight, fit and function. Details are an incredibly important part of performance and we have left no stone unturned in developing apparel which we believe has unique properties and will support improved safety, aerodynamics, performance and enjoyment.”

POC’s 2018 collecties zijn opgesplitst in ‘road’ en ‘MTB’, met het de veiligheid en wensen, en de verschillen tussen het rijden op de weg of rijden off-road, in het achterhoofd. Bij Wielrenblad zijn we natuurlijk het meest geïnteresseerd in de ‘road’ collectie, de ‘MTB’ collectie vind je op Up/Down!

Weg collectie

Voor de nieuwe collectie heeft POC gekeken naar categorieën om de produten in te plaatsen. Er is gekozen voor ‘Raceday’ bij producten die geen compromis willen sluiten tussen prestaties op verschillende vlakken, voor ‘AVIP’ bij producten die zijn gemaakt met het oog op trainingen en veiligheid, en voor de categorie ‘Essentials’ om de producten die bij elke rit van belang zijn onder te brengen.

Bij ‘Raceday’ producten heeft POC een aantal nieuwe materialen gebruikt om de aerodynamics te optimaliseren. Verder zijn de panels zijn geoptimaliseerd om bij het rijden van 35 km/u of meer, de airflow het verbeteren over de belangrijkste punten (armen, schouders, benen en rug) van de kleding. Zo wordt de overall efficiency en snelheid geoptimaliseerd.

De ‘AVIP’ (dat staat voor Attention, Visibility, Interaction & Protection) productlijn was de eerste officiele POC ‘road’ collectie. Hierbij wordt met name gekeken naar de veiligheid, want bij trainingen op de openbare weg is veiligheid een kritisch punt. De 2018 collectie is daar verder op uitgebreid, met toevoegingen als ceramic panels in strategic zones. Daarmee moeten de gevolgen bij een val worden verminderd.

“Over the last ten years we have developed a wealth of knowledge around fabric choice, technical materials, fit and function. Working with our medical and aerodynamic experts in POC Lab and WATTS Lab, respectively, we have complemented our own knowledge and analysed the precise performance and safety needs of road and mountain bike riders. What we set out to create with our Cycling 2018 collection is apparel that has precise function and performance at its core, but could equally be used in combination across POC collections so that cyclists would have flexibility and choice depending on their precise needs and demands.”  Voegde de CEO van POC, Jonas Sjögren, daar nog aan toe.

POC werd eerder al uitgeroepen tot Brand of the Year 2017 en heeft al vaker prijzen ontvangen voor veiligheid, ontwerp en innovaties. Het bedrijf dat sinds 2005 bestaat, timmert hard aan de weg om haar missie ‘to do the best we can to possibly save lives and to reduce the consequences of accidents for gravity sports athletes and cyclists’ waar te maken. Kijk voor meer informatie op POCSports.com.