21-06-2017 - Nieuws, Wielrenblad

Specialized kondigt nieuwe fietsen aan

Specialized heeft drie nieuwe fietsen aangekondigd. Hiermee willen ze weer een stap maken op innovatief gebied en probeert het welbekende S-merk de fietser nog beter te bedienen. We nemen ze vast met jullie door: De Diverge, een opnieuw ontworpen gravelracer en echte alleskunner, zo noemt Specialized de fiets. De Allez, een aluminium frame dat volgens Specialized geen compromissen sluit om de kosten te drukken. De CruX, een volbloed race-crosser die als het aan Specialized ligt sneller, lichter en beter is dan alle concurrentie.

SpecializedReleaseMY18

De Diverge

Een alleskunner, zo zegt Specialized. Het frame is vanaf de grond af ontworpen en is de nieuwe verkenningsmachine. Of het nou gaat om een gravelklim of een groepsrit door de polder. Volgens het aangehaalde cliché van Specialized, een echte alleskunner. En wel om de volgende redenen:

Specialized heeft goed geluisterd naar de klant, veel rijders vroegen om bredere banden en dus heeft de nieuwe Diverge ruimte gekregen voor 700x42mm banden. Hierbij is ook rekening gehouden met de modder die blijft plakken en dus blijft de Diverge geschikt voor flink crosswerk. Door de eerdere ontwikkelingen van de Roubaix, waar wij binnenkort een review van uitbrengen, hebben ze het FACT carbon frame aan de lijn gezet en weer wat grammetjes weten te winnen.

Naast de technologische ontwikkelingen heeft Specialized ook geschaafd aan de geometrie. De traditionele cyclocross geometrie is ingeruild voor de nieuwe ‘Open Road Geometry’. Het doel hiervan is meer speelse rijeigenschappen creëren. Je kunt het zien als de wegversie van een moderne trailgeometrie. Het bottombracket is verlaagd en het balhoofd minder steil. Daarnaast is de wielbasis korter gemaakt voor meer plezier en betere prestaties op zowel onverharde als geasfalteerde wegen.

Niet alleen zijn de eigenschappen van het carbonframe van de Roubaix afgekeken, ook haar Future Shock veersysteem is geoptimaliseerd voor de Diverge. Hierdoor worden hobbeltjes niet alleen weg gefilterd. Ook op het Future Shock systeem zullen we in de review van de Roubaix terugkomen. In tegenstelling tot het Future Shock systeem van de Roubaix zal bij de Diverge gekozen worden voor een progressieve veer, omdat voor grotere hobbels en obstakels een stijvere veer nodig is lijkt dit ideaal voor offroad gebruik.

De Diverge zal beschikbaar komen met een vanafprijs van €999,- waarover later meer via Specialized.com.

De Allez

Vaak worden er bij entry-level fietsen compromissen gesloten, maar Specialized heeft dat bij de nieuwe Allez geprobeerd te minimaliseren. Door de focus op gewicht, rijeigenschappen en betrouwbaarheid, zie je bij de nieuwe Allez eigenschappen die je alleen van haar duurdere familieleden zou verwachten.

Onder andere de FACT carbon voorvork is hier een voorbeeld van. Volgens Specialized zijn de rijeigenschappen uitgekiend en kan daarbij geen goedkope carbon voorvork worden gekozen, laat staan een aluminium variant. Daarnaast is er met hulp van de ‘Retül fit database’ aan de geometrie gesleuteld, met als gevolg een geometrie die meer posities beschikbaar maakt zonder dat het de prestaties vermindert.

De Allez heeft daarnaast een aantal aanpassingen gehad die de fiets ook veel geschikter maken voor woon-werk verkeer. Zo zijn er geïntegreerde bevestigingspunten voor spatborden en een bagagedrager. Met ruimte voor 28mm banden wordt de fiets niet alleen aangepast naar de laatste trends maar ook meteen een stuk comfortabeler bij gebruik op slecht wegdek.

De Allez zal beschikbaar komen met een vanafprijs van €779,- waarover later meer via Specialized.com.

De CruX

Deze fiets is gemaakt als volbloed racer, die sneller is, beter rijdt en minder weegt dan zijn voorganger en concurrenten. De CruX heeft inmiddels al naam gemaakt met meerdere WK-titels op het zadel en Specialized hoopt dat met het nieuwe ontwerp te overstijgen.

Bij de ontwikkeling van de Crux heeft Specialized gekeken naar de Tarmac. De Rider First Engineered™ technologie is toegepast en door gebruik te maken van speciale buizen en carbon layup, is het volgens Specialized gelukt om elke maat dezelfde eigenschappen mee te geven. Bovendien is daardoor het frame een stuk lichter geworden, een maatje 56 weegt nu slechts 900 gram – 400 gram minder dan de vorige uitgave. Naast de prestaties blijft comfort een belangrijk punt. Daarom combineert Specialized stijfheid met comfort met haar nieuwe CruX. Zo is de zadelpen is twee centimeter lager geplaatst, waardoor die iets meer meegeven kan bij grote impacts.

Bij wedstrijden pakken renners vaak hun voorsprong in de bochten, daarom is de CruX voorzien van Cross-specifieke geometrie en heeft een laag botombracket gekregen. De scherpe voorzijde moet verder zorgen voor extra stabiliteit en wendbaarheid. De bovenbuis is aan de onderkant afgevlakt, zodat het dragen over de schouder ook makkelijker en comfortabeler moet zijn.

De CruX zal beschikbaar komen met een vanafprijs van €1499,- waarover later meer via Specialized.com.

Wij zijn erg benieuwd naar de eerste bevindingen en zullen jullie natuurlijk op de hoogte stellen wanneer we met één van de nieuwe modellen hebben gereden. De fietsen zullen vanaf juli ook via de site van Specialized te bewonderen zijn.


Altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in wielerland? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en volg ons op Facebook. Natuurlijk ben je met een abonnement altijd voorzien van de mooiste routes en verhalen! Wielrenblad #2 is nét uit, dus wees er snel bij!

 van