Tien minuten vroeger dan gepland verlaten drie mannen fietsend het parkeerterrein van het grote winkelcentrum in Muiden. De vlaggen langs het terrein verraden een zwakke wind uit het noorden. De ronde wordt tegen de klok in gereden om op de terugweg te kunnen profiteren van de wind in de rug. Dat is althans de bedoeling.


Het is niet de eerste keer dat de drie met elkaar op pad gaan. Eric heeft dit jaar de meeste kilometers in de benen, zijn langste rit tot nu toe is 150 kilometer. Zo’n beetje de helft van wat hem nu te wachten staat. Het drietal hanteert het Nike-adagium voor als de weersvoorspellingen goed zouden zijn: Just do it. Drie dagen voor vertrek werd groen licht gegeven voor de tocht.

De voorbereiding op zo’n monstertocht moet natuurlijk goed zijn. Met een matchend basisniveau van de groep en de nodige kilometers in de benen werd daar vooraf niet aan getwijfeld. Vorig jaar reden zij samen de route strak langs het Marker- en IJsselmeer. Deze keer rijden ze langs het oude land, het Gooimeer, Eemmeer en Veluwemeer. Om de reportage en de foto’s te kunnen maken rijd ik de ronde in een volgwagen. Bijkomend voordeel voor de renners is dat er voldoende eten en reservemateriaal mee kan. Er zijn vooraf drie tussenstops gepland: bij Doornspijk, Galamadammen vlakbij Koudum en in Lambertschaag.

Blauwe reiger
Er wordt tien minuten voor de afgesproken tijd vertrokken en het tempo zit er meteen goed in. Tijd om gezellige gesprekken te voeren is er niet. Dat komt later wel, tijdens de pauze. De etappe tot de eerste pauze vlakbij Doornspijk is de langste van de in totaal vier etappes. Op één van de smalle fietspaden over de dijk richting Harderwijk voelt een reiger zich bedreigd door de groep en zet de aanval in. Gelukkig loopt het voor mens en dier goed af en kunnen de renners ongeschonden hun weg vervolgen. Nog vol adrenaline razen ze met een gemiddelde snelheid van 33 km/h door het landschap. Menno krijgt als eerst zijn twijfels over het tempo. Zo lang mogelijk sparen in het wiel van de andere twee was met de lichte tegenwind zijn tactiek. Vorig jaar kon hij de tocht niet volbrengen doordat een lekke tube roet in het eten gooide. Die krijg je niet geplakt en er was geen reservewiel voorhanden. Dit jaar moet de gehele tocht hoe dan ook worden volbracht.

Benieuwd welke routes er nog meer zijn, ontdek het zelf in Wielrenblad #3! Bestel hem in onze webshop. Voor het gemak kun je ook abonnee worden zodat je geen nummer meer hoeft te missen!

Hieronder kan je de Route van het IJsselmeer downloaden voor jouw GPS: 

IJSSELMEER ROUTE

Wielrenblad_Bannertje